تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۲۴۳
کد خبر: ۱۲۶۴۲
سرویس خبر : انرژی
آژانس بین‌المللی انرژی؛

تقاضای نفت در 2023 به 104 میلیون بشکه در روز می‌رسد

می متالز - آژانس بین المللی انرژی در گزارش «نفت 2018» پیش‌بینی کرد، تقاضای جهانی نفت در سال 2023، به 104 میلیون و 700 هزار بشکه در روز خواهد رسید که از تولید مورد انتظار سال جاری میلادی 6.9 میلیون بشکه در روز بیشتر است.
تقاضای نفت در 2023 به 104 میلیون بشکه در روز می‌رسد

به گزارش می متالز، در این گزارش که به تازگی منتشر شده، آمده است: صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی جهان در سال‌های 2018 و 2019 را 3.9 درصد پیش بینی کرده است؛ هرچه اقتصاد قدرتمندتر باشد، مصرف نفت آن بالاتر است، بنابراین پیش بینی می‌شود تقاضای نفت به طور متوسط با نرخ 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

آژانس یاد شده همچنین اعلام کرد، مانند سال‌های گذشته، 50 درصد تقاضای جهانی نفت متعلق به چین و هند است.

بررسی‌های آژانس بین المللی انرژی نشان می‌دهد، از آنجا که اقتصاد چین روز به روز مصرف کننده مدارتر می‌شود، نسبت به سال‌های 2010 تا 2017، نرخ رشد تقاضای نفت آن تا سال 2023 بتدریج کاهش می‌یابد؛ در مقابل، نرخ رشد تقاضای نفت در هند افزایش پیدا می‌کند.

با وجود روند صعودی تقاضای جهانی نفت، نرخ رشد آن پس از یک افرایش 1.4 درصدی در سال جاری میلادی، در سال 2023 به یک میلیون بشکه در روز کاهش می یابد.

آژانس بین المللی انرژی همچنین تصریح کرد: علایمی وجود دارد که نشان می‌دهد، منابع دیگر انرژی در حال جایگزین شدن به جای نفت هستند، به عنوان مثال، چین یکی از سخت گیرانه ترین مقررات کارایی سوخت و انتشار آلاینده‌ها در جهان را اجرا می کند.

چین که در تلاش است کیفیت هوای شهرهای خود را بهبود بخشد، به شدت این تلاش‌ها افزوده است. فروش اتومبیل‌های برقی و تولید اتومبیل‌های گازی در این کشور به ویژه برای ناوگان‌های کامیونی و اتوبوسی در حال افزایش است.

این نهاد بین المللی که به کشورهای پیشرفته جهان در زمینه انرژی مشاوره می‌دهد، اعلام کرد، مهمترین عامل رشد تقاضای جهانی نفت، محصولات پتروشیمی هستند که در بین محصولات نفتی، بیشترین نرخ رشد تقاضا را به ویژه در آمریکا و چین دارند.

بنا به گزارش آژانس یاد شده، حدود 1.7 میلیون بشکه در روز یا 25 درصد کل تقاضای جهانی نفت تا سال 2023 ناشی از اتان و نفتا است.

این گزارش حاکی است، رشد اقتصادی جهان موجب افزایش رفاه مردم در کشورهای در حال توسعه شده و آنها را به لحاظ درآمدی در طبقه متوسط قرار داده است

گروه بزرگی از محصولات پتروشیمی که از نفت و گاز طبیعی بدست می‌آیند برای کارخانه ها بسیار حیاتی هستند و تولید بسیاری از کالاها مانند کالاهای بهداشتی و نگهدارنده‌های غذا نیازمند این محصولات است.

آژانس بین المللی انرژی همچنین تصریح کرد، با توجه به ظرفیت محدود کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای افزایش تولید نفت، کشورهای غیراوپک در راس آنها آمریکا روز به روز تسلط بیشتری بر بازار نفت پیدا می‌کنند.

بنا به این گزارش، تولید آمریکا به مدد صنعت نفت شیل تا سال 2023 به طور متوسط 3.7 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد که این رشد بیش از یک دوم ظرفیت افزایش تولید نفت در جهان است که پیش بینی می‌شود در سال 2023 معادل 6.4 میلیون بشکه در روز شود.

کل تولیدات نفتی مایع آمریکا در سال یاد شده به حدود 17 میلیون بشکه در روز می رسد که به راحتی این کشور را به بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان تبدیل می کند.

این نهاد بین المللی تاکید کرد، اگر سطح قیمت‌های نفت به بیش از سطوح پیش بینی شده توسط این آژانس برسد، تولید آمریکا در سال 2023 از 17 میلیون بشکه در روز نیز فراتر خواهد رفت.

برزیل، کانادا و نروژ نیز در افزایش تولید جهانی نفت نقش دارند. تمامی افزایش تولید نفت غیراوپک تقریباً ناشی از افزایش تولید آمریکا به اضافه این کشورهاست.

نتیجه بررسی‌های آژانس بین المللی انرژی نشان می‌دهد در طول 6 سال آینده، بازار نفت ممکن است 2 فاز را پشت سر بگذارد؛ تا آخر سال 2020 عرضه کشورهای غیراوپک بیش از رشد مورد انتظار تقاضای جهانی نفت است. اما در سال 2023، اگر سرمایه گذاری‌ها همچنان ناکافی باشند، ظرفیت مازاد موثر جهان به 2.2 درصد تقاضا کاهش می‌یابد که کمترین مقدار ثبت شده از سال 2007 است.

بنا به اعلام آژانس یاد شده، این امر ممکن است تا زمان رسیدن تولید جدید به بازار، موجب افزایش نوسان و ناپایداری قیمت‌های نفت شود.

بنا به این پیش بینی، تولید نفت شیل آمریکا در سال‌های 2010 و 2017 به سرعت به افزایش قیمت‌های نفت واکنش نشان داده که در آینده نیز این تعدیل با توجه به سطح قیمت ها ادامه پیدا می کند.

این نهاد بین المللی تصریح کرد، با وجود استیلای آمریکا بر بازار نفت، اوپک همچنان از تولیدکنندگان اصلی بازار نفت خواهد بود و این بازار همچنان به تولید اوپک نیاز خواهد داشت.

آژانس بین المللی انرژی با اشاره به ظرفیت مازاد بیش از 2 میلیون بشکه در روز اوپک که تقریبا متعلق به عربستان است، نقش حساسی برای این کشور در تثبیت بازار جهانی نفت قائل شد.

عناوین برگزیده