تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۲:۵۷
بازدید: ۴۰۵
کد خبر: ۱۲۶۴۷
سرویس خبر : انرژی

وجود معادن و انرژی ارزان، مشوقی برای حضور آلمان‌ها

می متالز - بخش معادن در ایران از جمله بخش‌هایی است که بعد از معاهده برجام اهمیت خود را بازیافته است. اهمیت این بخش تا آنجایی است که برخی از کارشناسان به علت گستردگی و تنوع عناصر معدنی در ایران از آن به عنوان جایگزینی برای صادرات نفت نام برده اند.
وجود معادن و انرژی ارزان، مشوقی برای حضور آلمان‌ها

به گزارش می متالز، علیرغم مشکلاتی مانند خام فروشی و تا حدودی عقب ماندن از فعالیت‌های روز جهان در این بخش وجود دارد اما به نظر می‌رسد که توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدور)، تلاش خود را به خصوص از دو سال پیش که تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته ای لغو شد، بیشتر کرده تا این بخش مهم و ارزشمند بیش از گذشته نقش خود را در اقتصاد ایران بازی کند.

در این میان تلاش‌های ایمیدور برای جلب نظر مشتریان خارجی به خصوص کشورهای اروپایی بیش از پیش شده و این سازمان معدنی قصد دارد که با توجه به ظرفیت‌های گسترده معادن در ایران، سرمایه گذاران خارجی بیشتری را برای حضور و سرمایه گذاری در معادن ایران ترغیب کند.

در این خصوص معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش روابط در حوزه معدن با آلمان استقبال کرد و این روابط را به دلیل داشتن ظرفیت‌های گسترده در هر دو طرف به نفع دو کشور دانست و از آن دفاع کرد.

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدور)  در حاشیه "همایش تحولات و چالش‌های روابط تجاری و اقتصادی ایران و آلمان" در اتاق بازرگانی مشترک ایران و آلمان برگزار شد برنامه بخش معدن برای افزایش همکاری ها با آلمان را اعلام کرد.

کرباسیان با اشاره به نیاز آلمان به مواد معدنی گفت: آلمان به دلیل واحدهای صنعتی وسیعی که در این کشور وجود دارد یکی از مصرف کنندگان مواد معدنی و صنایع معدنی است و در این مورد ایران نیز زمینه رشد وسیعی دارد.

معاون وزیر صنعت افزود:" همکاری دو طرف بسیار می تواند گسترده ای باشد زیرا ایران علاوه بر مواد معدنی از انرژی ارزان نیز بهره مند است. ماشین آلات و سرمایه گذاری و اینکه در کشورهای حوزه منا 400 تا 500 میلیون نفر وجود دارد زمینه خوبی برای توسعه روابط به وجود آورده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن اعلام اشتیاق آلمان‌ها برای سرمایه گذاری در معادن ایران گفت: ما جلسات معدنی مانند فولاد و مس داشته ایم. با این حال سایه سیاست بر روابط اقتصادی باعث کند شدن این روابط شده است. امیدوارم با همکاری های نزدیکتر توسعه روابط صورت بگیرد.

وی در پایان در مورد اقدام اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم به این کشور و تاثیر آن بر صنایع معدنی ایران گفت: اقدام ترامپ، بیشترین تاثیر را روی چین دارد. چین رتبه اول مصرف و تولید صنایع معدنی دنیا را دارد و بعد از آن تاثیر این اقدام بر صنایع اروپا است. بدیهی است که این اقدام بر ایران هم اثر دارد زیرا  ایران یکی بزرگترین تولید کنندگان فولاد در منطقه است.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده