تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۲۴
بازدید: ۳۳۸
کد خبر: ۱۲۶۹۲
با حضور وزیر نفت انجام شد؛

امضای قرارداد پژوهشی وزارت نفت با ٥ دانشگاه کشور

می متالز - ۵ قرارداد پژوهشی بین وزارت نفت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه اکتشاف امضا شد.
امضای قرارداد پژوهشی وزارت نفت با ٥ دانشگاه کشور

به گزارش می متالز، طی مراسم ۵ قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشاف بین وزارت نفت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امضا شد.

در این مراسم بیژن زنگنه، وزیر نفت، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حبیب الله بیطرف، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و روسای دانشگاه های فردوسی مشهد، خوارزمی، شهید بهشتی ، شهید چمران و صنعتی شاهرود حضور داشتند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت، در این مراسم  با تاکید بر اینکه لزوما تخصیص بودجه بیشتر به مراکز پژوهشی نشان از خروجی و عملکرد بهتر این مجموعه ها نیست، گفت: باید تخصیص بودجه به مراکز پژوهشی بر اساس نوع و میزان عملکرد آنها باشد. 

وی با بیان اینکه پژوهشگاه صنعت نفت را مکلف به استفاده از توانمندی های دانشگاهی سایر دانشگاه ها کردیم، ادامه داد:نخستین سری قراردادهای نفتی امضا شده بین وزارت نفت و بخش دانشگاهی کشور در حوزه افزایش برداشت میادین نفتی و گازی بود که مطلع هستم که با توجه به پیگیری های انجام شده از سوی علوم، تحقیقات و فناوری انیستیتو های نفت در دانشگاه فعال شده و روند پیشروی در این قراردادها به نیکی پیش می رود.

وزیر نفت انجام پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه ها در زمینه صنعت نفت  را چند انضباطی اعلام کرد و افزود: نمی توان با یک دانشجو و یک استاد این دست پروژه ها را مدیریت کرد بلکه برای دستیابی به هدف مطلوب باید به طور گروهی و هدفمند وارد سیر مطالعاتی و تحقیقاتی شد. 

این مقام مسوول سری دوم قراردادهای امضا شده بین وزارت نفت و دانشگاه های کشور را معطوف به حوزه پایین دستی و در راستای بهبود فرآیند مصرف در بخش های پر مصرف این صنعت از جمله بخش واحدهای متانول دانست و اظهار داشت: بخش تحقیقاتی در بخش پایین دستی صنعت نفت در دانشگاه ها جوان است و تجربه زیادی در این زمینه وجود ندارد که ورود دانشگاه های کشور به این حوزه بی شک در آینده مثمر ثمر خواهد بود. 

به گفته وزیر نفت بخش اکتشافی صنعت نفت به دلیل کمبودهای مالی با مشکلاتی رو به رو بود که با شکل گیری چنین قراردادهایی بی شک تقویت می شود. در این میان باید توجه داشت که یکی از مهم ترین دستاوردهای چنین قراردادهایی وجود افراد متخصصی است که بعدها فارغ التحصیل شده و در یک زمینه مطالعاتی خاص که قطعا در آینده برای بخش های مختلف صنعت نفت کابرد دارد به طور کامل تسلط و مهارت دارند. 

وی ارزش قراردادهای منعقد شده بین وزارت نفت و ۵ دانشگاه کشور در زمینه اکتشاف را ۱.۵ میلیون یورو اعلام کرد.

عناوین برگزیده