تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۳:۱۳
بازدید: ۲۳۹
کد خبر: ۱۲۷۴۲
سرویس خبر : انرژی
دستاورد جدید محققان کشور در حوزه تولید انرژی؛

ساخت توربین گازی با قابلیت‌ افزایش تولید برق و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

می متالز - پژوهشگران کشور با بازطراحی سامانه‌های خنک کاری و پره‌ها،‌ نسل نوینی از توربین‌های گازی را عرضه کردند که ضمن افزایش 28 مگاواتی در توان تولیدی، موجب کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای مانند CO2 خواهد شد.
ساخت توربین گازی با قابلیت‌ افزایش تولید برق و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای

به گزارش می متالز، مرتضی نظام‌آبادی از محققان این طرح عنوان طرح اجرا شده را "طراحی و ساخت توربین گاز" ذکر کرد و گفت: این توربین در کشور بومی‌سازی شده است که با نام MAP2B عرضه شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به مزایای این طرح یادآور شد: با فناوری‌هایی که در این توربین مورد استفاده قرار گرفته راندمان آن 36.4 درصد است که در مقایسه با نسخه قبلی 2 درصد راندمان بیشتر دارد.

نظام‌آبادی توان این توربین را 185 مگاوات عنوان کرد و ادامه داد: این توربین توان تولید 185 مگاوات برق را دارد که  28 مگاوات توان بیشتر نسبت به نسخه‌های قبلی را دارد.

مجری طرح خاطر نشان کرد: وجود این دو پارامتر در این توربین موجب شده که اگر در صنعت نیروگاهی کشور استفاده شود، 1500 مگاوات افزایش تولید برق خواهیم داشت.

این محقق از کاربرد این توربین در پروژه‌های نیروگاهی در کشور عراق خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر پروژه‌های نیروگاهی در عراق با ظرفیت 3 هزار مگاوات با ابتکار این توربین‌ها به مرحله اجرا درآمده است.

به گفته وی، این تیم تحقیقاتی اقدام به طرح‌ریزی و اجرای آزمون جامع این محصول با استفاده از ابزار دقیق و حسگرهای داده‌پرداری ویژه و ادوات اندازه‌گیری پیشرفته استاتیک و دینامیک بر روی نمونه پروتوتایپ‌ (نمونه اولیه محصول) در نیرگاه پرند، علی آباد و عسلویه کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این آزمون ضمن ثبت پارامترهای گوناگون چون دما، فشار،‌ سرما و لقی و ارتعاش در اجزای توربین‌ در حال کار، نه تنها محصول جدید را ارزیابی و رفتار آن پایش را می‌کند، بلکه کدهای محاسباتی و ابزارهای توسعه یافته بومی حین طراحی این ماشین را نیز اعتباردهی می‌کند. 

نظام‌آبادی با اشاره به تغییرات ایجاد شده در این توربین، گفت: سمت پره‌های کمپرسور، پره‌های سمت توربین، شکل 3 بعدی پره‌ها و طراحی سه‌بعدی برای پره‌ها از جمله تغییرات ایجاد شده در این نسل از توربین گازی است که در نسحه‌های قبل این ویژگی وجود نداشت.

مجری طرح، کاهش افت توان را از دیگر قابلیت‌های این توربین نام برد و یادآور شد: به دلیل نوع طراحی، هوای بیشتری از داخل توربین عبور می‌کند که این قابلیت موجب خواهد شد که از توربین‌ها توان بیشتری را دریافت کنیم، در نتیجه هم راندمان و هم توان توربین افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، این دستاورد قابلیت پیاده سازی بر روی توربین‌های گازی هم‌خانواده و در حال بهره‌برداری را دارد، ضمن آنکه عمر قطعات و بازه تعمیراتی آنها از 33 هزار ساعت کارکرد معادل 41 هزار ساعت افزایش می‌یابد.

نظام‌آبادی توان تولید بیشتری، کاهش مصرف سوخت گاز طبیعی سالانه به میزان 20 کیلو مترمکعب به ازای هر یک از واحدهای توربین گازی را از دیگر ویژگی‌های توربین گازی طراحی شده ذکر کرد و گفت: علاوه بر آن کاربرد این توربین موجب کاهش 40 هزار تنی تولید گازهای گلخانه‌ای CO2 خواهد شد.

عناوین برگزیده