تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۶
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۱۲۸۹۲
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران :

تهران محدودیتی برای کمربندانرژی خورشیدی ندارد

می متالز - حاجی رضا تیموری، مدیرعامل توزیع نیروی برق استان تهران در ارتباط با جذب سرمایه گذاران برای افزایش قدرت مانور برق استان تهران اظهار کرد: با پذیرش سرمایه‌گذاران دراستان اقدامات مطلوبی انجام شده است و با هماهنگی با برق منطقه‌ای تهران، اکنون درمنطقه‌ی عباس آباد، یک ایستگاه 230 به 63 و یک ایستگاه دیگر 63 به 20 در حال احداث است.
تهران محدودیتی برای کمربندانرژی خورشیدی ندارد

به گزارش می متالز، وی افزود: یکی از مشکلات ما در منطقه  عباس آباد  تهران  نبود پذیرش متقاضی است؛ و باید بگویم در واقع سرمایه گذار حضور دارد  ولی ما به دلیل نبود قدرت مانور نمی توانیم این طرح‌ها را واگذار کنیم.

به گفته مدیرعامل توزیع نیروی برق استان تهران یک اقدام بسیار مناسب  در این خصوص انجام شده است و با هماهنگی‌هایی  که با مدیر عامل  شرکت برق منطقه ای سمنان داشتیم موافقت این که  دو تا فیدر 20 وات ازپست جنت آباد استان  سمنان به سمت عباس آباد بکشیم و3 دستگاه  فیدر هم از پست شریف آباد  که قبلا احداث کردیم و نوعی تعدیل بار بود به مناطقی چون منطقه شن زار، خوارزمی و عباس آباد  بکشیم تا بتوانیم این مناطق را پوشش بدهیم که هیچ مشکلی برای توزیع برق سمنان ایجاد نمی کند و همین مسئله سبب می شود تا بتوانیم تبادل بین استانی داشته باشیم.

تیموری بیان کرد: برای منطقه پاکدشت یک پست 400 در نظر داریم ودر حال حاضر منتظر سفر ریاست جمهوری به این شهرستان هستیم که درصدی از مبلغ سرمایه گذاری را به برق منطقه ای  تهران کمک کند .

وی با اشاره به این که قریب به 150 میلیارد تومان هزینه احداث این پروژه است، گفت: استانداری 10 میلیارد تومان را تقبل کرده است و 40 میلیارد را نیز برق منطقه ای و 100 میلیارد تومان هم از سفر ریاست محترم جمهور تهیه می‌شود که اقدام بسیار خوبی در جهت تولید برق کاملا  مطمئن و پایدار است.

مدیرعامل توزیع نیروی برق استان تهران اضافه کرد: منطقه شمس آباد( واقع در منطقه عباس آباد) هم به دلیل متقاضی زیاد با توجه به حضور سرمایه گذار ، نیروگاه 10مگاواتی خورشیدی وارد مدار شده است ؛ همچنین در دماوند هم همین سرمایه گذار یک نیروگاه 7 مگاواتی را در دست اجرا دارد و فاز 1 آن وارد مدار شده است و دو فاز بعدی هم آماده بهره برداری است که تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید و همان طور که مطلع اید یک مگاوات هم از قبل داشته ایم که جمعا 18 مگاوات انرژی خورشیدی در استان داریم.

وی در تکمیل صحبت‌های خود اظهار داشت: با مشارکت یک شرکت ایرانی و شرکت «هانو» فرانسه یک نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی در شمس‌آباد و ۷ مگاواتی در دماوند نصب شده و به زودی با حضور مقامات مسئول به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه وضعیت تهران به گونه‌ای است که توانایی نصب نیروگاه خورشیدی دور تا دور آن وجود دارد،اظهار داشت: با توجه به قرارداد خرید تضمینی برق دولت حمایت خوبی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این زمینه دارد.

تیموری ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلووات ساعت برق خریداری شده ۴۹۰ تومان است، اما قیمت فروش آن به مشترکان برق هرکیلووات ساعت ۸۴ تومان است.

 تیموری با اشاره به این مورد که ما محدودیتی  در تولید انرژی خورشیدی نداریم و سهمی تعیین نشده است ، تصریح کرد: خوشبختانه سرمایه گذار نیز دراستان وجود دارد  ولی نکته اصلی این است  که تعامل و همکاری توسط مدیران ارشد استان لازم است و حتی با همکاری محیط زیست و منابع طبیعی می توان به احداث نیروگاه‌های بیشتر در استان تهران  اقدام کرد .

وی ادامه داد: با همکاری و تعاملات ارگان‌ها، سرمایه گذار آمادگی دارد که 100ها مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان احداث کنند و حتی می توان دور تهران را کمربند خورشیدی ایجاد کرد.

این مقام مسئول توزیع برق افزود: ایجاد این نیروگاه‌ها ، تولید  انرژی پاک است و از منابع سوختی استفاده نمی شود، محیط زیست مشکلی ندارد فقط بحث منابع طبیعی مطرح می شود که اگر زمین‌های منابع طبیعی  را در اختیار سرمایه گذار قرار دهند یا غیر از منابع طبیعی، توسط مالکان با قیمت مناسب در اختیار سرمایه گذار قرار بگیرد، سرمایه گذار راغب به کار می شود.

تیموری بیان کرد: خوشبختانه وزارت نیرو هم انرژی تولید نیروگاه‌ها را با تضمین 20 ساله خریداری می کند و ما نیز هیچ مشکلی از جهت خرید نداریم،  فقط بحث همراهی مدیران ارشد استان است که اگر امور را تسهیل کنند، سرمایه گذار راحت تر شروع به کار می کند. وی افزود : در خصوص ایجاد نیروگاه‌ها همکاری‌های مطلوبی  وجود دارد و هدف ما از احداث نیروگاه در محل ، مصرف است که تلفات انرژی را کم می کند و کمک بزرگی به صنعت برق است .

وی ادامه داد: در واقع با سرمایه گذاری اندک مردم می توانیم یک سرمایه گذاری بزرگ  انجام دهیم ، هم از لحاظ صرفه جویی ، آلوده نشدن محیط زیست و هم این که  وزارت نیرو در گیر احداث نیروگاه نمی شود زیرا هم زمان بر است و هم هزینه بر.

مدیرعامل توزیع نیروی برق استان تهران  گفت: برق در نیروگاه  تولید می شود و توسط خطوط انتقال داده و در نهایت توزیع برق بین مردم توزیع می شود و برای اینکه این زنجیر ادامه داشته باشد باید بهای انرژی مصرفی توسط مردم پرداخت شود.

وی  ادامه داد: مشترکان به میزان 300 میلیارد تومان بدهکاری بهای انرژی دارند که اگر این مبلغ وصول شود، 20 درصد آن  به شرکت توزیع تعلق می گیرد و با این مبلغ احداث شبکه‌های جدید، بازسازی شبکه‌های فرسوده امکان پذیر شده و طبعا  خاموشی‌ها دیگر ادامه نخواهد یافت.

تیموری عنوان کرد: هر سال قریب به 5 درصد به این معوقات اضافه می شود و  انتظار ما ازمشترکان این است که کم کم این معوقات را پرداخت کنند  زیرا درآمد شرکت توزیع به صورت درآمد هزینه ای اداره می شود و وابسته به درآمد فروش انرژی هستیم. مدیرعامل توزیع نیروی برق استان تهران  ادامه داد: در واقع  دولت تکلیف می کند که چه مقدار بها انرژی را افزایش دهیم، یعنی ما با قیمت بالا می خریم و با قیمت پایین می فروشیم و ما به تفاوت آن را دولت تامین می کند و اگر دولت تامین نکند باعث ضرر ما می شود و روند عادی درآمدی برق بهم می خورد.

 

عناوین برگزیده