تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۵۳
بازدید: ۳۴۸
کد خبر: ۱۳۲۰۴
سرویس خبر : متالورژی و مواد
غلامعلی کهباسی، مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز راه صنعت

محدودیت بازار مصرف، اصلی‌ترین چالش صنعت نسوز

می متالز - امروز حجم عمده‌ای از نسوز مصرفی در صنایع کشور در داخل قابلیت تولید دارد، قسمتی نیز که قابلیت تولید داخل ندارد از طریق واردات تامین می‌شود. درسال‌های اخیر تعرفه واردات محصولات نسوز به کشور به منظور حمایت از تولیدکننده داخلی بالا رفته است اما همچنان این صنعت نیز همانند بسیاری از صنایع دیگر کشور درگیر مشکلاتی است که موجب خالی ماندن قسمتی از ظرفیت تولید شده است.
محدودیت بازار مصرف، اصلی‌ترین چالش صنعت نسوز

به گزارش می متالز،خبرنگاران برای مشخص شدن مشکلات صنعت نسوز کشور به گفت‌وگو با غلامعلی کهباسی مدیرعامل شرکت فرآورده‌های نسوز راه صنعت و عضو اصلی هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت مواد نسوز کشور پرداختند. وی درباره وضعیت صنعت نسوز کشور می‌گوید: امروز حجم عمده‌ای از مواد نسوز مصرفی در صنایع در داخل کشور تولید می‌شود. در سال گذشته به‌منظور حمایت از تولیدکننده داخلی تعرفه کالاهای نسوز بالا رفت. از آنجاییکه برخی محصولات نسوز در داخل تولید نمی‌شوند انجمن صنفی مواد نسوز به‌دنبال کاهش تعرفه واردات این محصولات است. اما درمجموع افزایش تعرفه واردات محصولاتی که در کشور تولید می‌شوند اقدامی مثبت در جهت حمایت از تولیدکننده داخلی است که نتیجه مثبتی را برای کشور نیز به‌همراه دارد زیرا افزایش واردات موجب افزایش بیکاری است و هرقدر بتوان جلوی واردات را گرفت طبیعتاری بیکاری نیز در جامعه کاهش خواهد یافت.  

 

محدودیت بازار مصرف، اصلی‌ترین چالش صنعت نسوز

کهباسی در ادامه بیان کرد: امروز مشکلات فراوانی گریبان‌گیر صنایع کشور است و صنایع نسوز نیز از این مشکلات بی‌نصیب نمانده‌اند. درمجوع در حال حاضر حدود 60 درصد ظرفیت واحدهای نسوز کشور فعال هستند که البته حجمی از این ظرفیت پایین، به‌علت قدیمی بودن تکنولوژی تولید نیز هست اما سهم عمده این ظرفیت خالی از نداشتن بازار ناشی می‌شود.

وی در ادامه افزود: از طرفی کشور در چند سال اخیر دچار رکود شده و این رکود بازار مصرف بسیاری از محصولات ازجمله محصولات نسوز را محدود کرده است و از طرف دیگر برخی پروژه‌ها که مصرف‌کننده بزرگ محصولات نسوز هستند زمانی که از طریق فاینانس تامین مالی می‌شوند، مجبور هستند تا مواد مصرفی خود ازجمله مواد نسوز را نیز از کشور فاینانس‌کننده تامین کنند و همین امر موجب محدودتر شدن بازار می‌شود. درحال حاضر بخشی زیادی از ظرفیت تولیدکنندگان نسوز کشور بلا استفاده مانده و همین امر موجب ضرر تولیدکنندگان است. اگر مشکل بازار مصرف برطرف شود مشکل صنعت نسور نیز بر طرف خواهد شد.

غلامعلی کهباسی افزود: در بسیاری موارد شرکت‌های فروشنده تکنولوژی شرکت‌های داخلی را تحت فشار قرار می‌دهند، اگر مواد مصرفی خود را از شرکت مدنظر خریداری نکند، تجهیزات را گارانتی نمی‌کنند، بنابراین شرکت تولیدکننده داخلی مجبور به خرید از این شرکت‌ها می‌شود؛ حل چنین مشکلاتی برعهده وزارت صنعت معدن و تجارت است.

عناوین برگزیده