تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۳:۳۹
بازدید: ۳۵۰
کد خبر: ۱۳۴۳۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
اصانلو:

مسوولان تصمیم‌گیر باید در پنجمین همایش سنگ آهن ایران حضور یابند

می متالز - عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر گفت: بطورکلی برخی کشورهایی که از ذخایر نفت غنی برخوردارند به علت دسترسی آسان به نفت و درآمد زودهنگام کمتر به سایر پتانسیل‌های درآمدزای خود از جمله بخش معدن توجه می‌کنند.
مسوولان تصمیم‌گیر باید در پنجمین همایش سنگ آهن ایران حضور یابند

به گزارش می متالز، مرتضی اصانلو با اشاره به در پیش بودن پنجمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران در 18 اردیبهشت ماه سال جاری توضیح داد: همایش سنگ آهن جزو گردهمایی‌های خوب حوزه معدن است اما باید تضمینی برای استفاده از مطالبی که ارائه می‌شود وجود داشته باشد. تصمیم‌گیرندگان در روز کنفرانس باید حضور داشته باشند و باید به نکات علمی که سخنرانان ارائه می‌دهند، توجه داشته و در برنامه کاری خود قرار دهند در غیر این صورت این کنفرانس‌ها نقش دید و بازدید و گردهمایی خواهند داشت. 

او درباره ارزیابی خود از میزان توجه دولت به حوزه معدن و صنایع معدنی نیز عنوان کرد: بطورکلی برخی کشورهایی که از ذخایر نفت غنی برخوردارند به علت دسترسی آسان به نفت و درآمد زودهنگام توجه کمتری به سایر پتانسیل های درآمدزای خود می‌کنند در حالی که در کشورهایی مثل کشور ما که از منابع غنی معدنی (غیر از نفت) برخوردارند راه‌اندازی یک معدن علاوه بر تولید ثروت باعث اشتغال‌زایی، فقرزدایی از منطقه، افزایش امید به زندگی، افزایش سطح آموزش و مهارت، افزایش بهداشت، رونق اقتصادی و بطور خلاصه توسعه شهرنشینی و زیرساخت‌ها می‌شود.

وی افزود: گواه این ادعا معدن مس سرچشمه در رفسنجان، معدن مس سونگون در ورزقان و معدن سنگ آهن سنگان در خواف و موارد بی‌شماری دیگر در ایران و جهان است.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر اضافه کرد: از دید آکادمیک، سنگ‌آهن یک ماده‌ معدنی ضروری برای صنعت به ویژه فولاد است. اما باید برای بررسی چالش‌های آن به سراغ فعالان صنعتی رفت تا مشکل را از آنها جویا شد. اما با توجه به افزایش جمعیت و مصرف روبه‌رشد محصولات صنعتی و همچنین علاقه بسیاری از کشورها به توسعه زیرساخت‌ها در 20 سال آینده به مقدار مواد معدنی بیشتری از جمله سنگ آهن نیاز داریم.

اصانلو خاطرنشان کرد: در این راستا بین تعداد منابعی که کشف و تبدیل به ذخیره قابل استخراج می‌شوند نسبت کمی وجود دارد (2درصد). در نتیجه با توجه به میزان مصرف با کمبود مواد معدنی مواجه خواهیم شد. اما عواملی به غیر از بحث‌های فنی و معدنی در کاهش و افزایش قیمت‌ها دخالت دارد که چندان در حوزه کاری مهندس معدن نبوده و بیشتر جنبه سیاسی دارد.

عناوین برگزیده