تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۹
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۳۵۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه

روابط بانکی ایران و روسیه شفاف نیست/ بانک مرکزی برای مبادله با ارز ملی با روسیه به نتیجه نرسیده است

می متالز - رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه گفت: برای برقراری روابط تجاری بیشتر با روسیه لازم است تا روابط کارگزاری میان بانک‌های دو کشور ایجاد شود.
روابط بانکی ایران و روسیه شفاف نیست/ بانک مرکزی برای مبادله با ارز ملی با روسیه به نتیجه نرسیده است

به گزارش می متالز، اسدالله عسگراولادی در همایش تجاری ایران و روسیه با اشاره به اینکه ایران علاقه مند به برقراری روابط تجاری با روسیه است، خطاب به دومای روسیه، گفت: چرا به ما اجازه می‌دهید آن سوی دریاها روابط 40 میلیارد دلاری داشته باشیم، اما روابط تجاری ما با روسیه حدود 2 و نیم میلیارد دلار باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه راه را برای تجارت باز کنید، گفت: چند مشکل وجود دارد که یکی شفاف‌سازی روابط بانکی است و دیگر آسان‌تر کردن حمل و نقل است.

وی افزود: بسیاری از کالاهای جنوب روسیه مورد تقاضای ایران است و روسیه نباید اجازه بدهد که ما این کالاها رااز مسیرهای دورتر و از کشورهای دیگر تامین کنیم. این در شرایطی است که وقتی روابط بانکی و حمل و نقل شفاف نباشد، مشکلات زیادی در تجارت خارجی ایجاد می‌شود.

عسگراولادی افزود: بارهای تجاری توسط هواپیماهای روسی حمل نمی‌شود و لازم است که راه‌آهن دو طرف در اختیار حمل و نقل کالای تجاری باشد و این در حالی است که بسیاری از کالاهای مورد نیاز روسیه در جنوب ایران تولید می‌شود و برای این منظور باید حمل و نقل گسترش بیشتری پیدا کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه باید مسائلی که در اینجا مطرح و درخواست می‌شود، پیگیری شود، گفت: برای این منظور لازم است کمیسیون مشترکی تشکیل شود و مسائل پیگیری شود.

وی افزود: البته باید رابطه بانکی برقرار شود، تا بانک‌های روسیه با بانک‌های ایرانی روابط کارگزاری برقرار کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه چشم انداز تجاری ایران در پایان برنامه ششم، تجارت 10 میلیارد دلاری با روسیه است، گفت: اما برای امسال تجارت رسیدن به مبادلات تجاری تا 3 میلیارد دلار را پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی همچنین در مورد مبادلات تجاری ایران و روسیه با روبل و ریال گفت: بانک مرکزی ایران در این زمینه هنوز به نتیجه نهایی نرسیده، زیرا روبل و ریال هر دو متزلزل هستند و هم کشور روسیه برای برقراری تجارت با ریال با ما نگران است و از آن طرف هم ما متقابلا همان نگرانی را داریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه اظهار داشت: بانک مرکزی در حال یافتن فرمولی است، تا راه حلی را برای برقراری مبادلات تجاری بین ایران و روسیه با روبل و ریال پیدا کند.

عناوین برگزیده