تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۱۳۷۸۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

اراضی دولتی، پشتوانه نوسازی بافت‌های فرسوده

می متالز - اجرا کردن طرح بازآفرینی شهری مستلزم وجود پشتوانه منابع مالی و غیرمالی فراوانی است که طی اعلام مسئولین ذی‌ربط در خصوص اجرا و آغاز به کار این طرح، استفاده از اراضی دولتی، هماهنگی ارگان‌های دولتی و اجرای فعالیت‌های زیربنایی و روبنایی را به طور جدی شامل می شود .
اراضی دولتی، پشتوانه نوسازی بافت‌های فرسوده

به گزارش می متالز، عباس آخوندی، وزیر اره و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور در این خصوص بیان کرد: سال 96 سال سختی بود  و به نظر می رسد  سال 97 از نظر اقتصادی و از جهت بودجه اعتباری عمرانی کشور، شاید سال دشوارتری باشد، در عین حال اگر بتوانیم در سال جدید به سمت پروژه‌هایی برویم که امکان تامین مالی‌اش از بازارهای بین‌المللی و بازار داخلی اعم از بخش خصوصی و بازار سرمایه و یا تامین مالی بین‌المللی باشد می‌توان کارهای بزرگی را انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی  تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در سال جدید، سازماندهی خوبی در تامین مالی پروژه‌ها داشته باشیم.

وی با بیان این‌که باید تمرکز خود را روی انجام چند پروژه خاص قرار دهیم، تصریح کرد:‌ بازآفرینی شهری یکی از مباحثی است که باید روی آن تمرکز کنیم، به این موضوع رئیس‌جمهوری شخصا وارد موضوع شد و از همه ما انتظار دارد که در این حوزه در موضوع بازآفرینی شهری تمرکز بیشتری داشته باشیم.

آخوندی ادامه داد:‌ تمام تلاشم این است که در حوزه مسکن و شهرسازی بازآفرینی شهری محور اصلی فعالیت‌ها قرار گیرد و بتوانیم منابع زمین که در اختیار ما قرار دارد را پشتوانه بازافرینی شهری قرار دهیم و این موضوع را با جدیت بیشتری تعقیب کنیم و این موضوع مهمی است که در سال جدید تعقیب خواهیم کرد.

 همچنین هوشنگ عشایری ، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران  گفت: اجرای این طرح نوعی تکلیف قانونی است ، بدین صورت که در این طرح مشخص شده است  کل مجموعه دولت و شهرداری ها باید سالانه به حدود ۲۷۰ محله ورود کنند، اما به این معنی نیست که هر سال 270 محله را به اتمام برسانیم  بلکه شروع پروژه در این 270 محله است که فعالیت های کالبدی  وغیر کالبدی  را شامل می شود.

شروع طرح بازآفرینی با اراضی دولتی

این مقام مسئول در خصوص چگونگی شروع این طرح گفت: ابتدای این طرح از اراضی دولتی شروع می شود چون این کار شتاب خوبی را برای جریان سازی  این برنامه محقق می کند؛ بر این اساس باید تا پایان سال کلیه اراضی دولتی که در بافت های ناکارآمد شهری  واقع شده را به کمک وزارت  اقتصاد-دارایی وسازمان ثبت  و اسناد شناسایی کنیم .

وی ادامه داد: نهایتا باید تا پایان اردیبهشت طرح های اولیه  تفصیلی را ارائه کنیم وهمچنین توسعه گرانی که می توانند بر روی این زمین های دولتی و متعلق به شهرداری ها کار  کنند شناسایی کنیم و نهایتا از اول خرداد ماه توسعه گران شروع به ارائه طرح های  خود کنند و عملیات اجرایی این برنامه را شروع کنیم.

عشایری همچنین در مورد سایر فعالیت های که در کنار فعالیت مسکن در محله ها انجام می گیرد ، گفت : چون رویکرد دولت محله محور است پس بنابراین یکسری اقدامات نرم افزاری هم در این محلات خواهیم داشت، یک سری فعالیت هایی که در ارتقاء توانمندی  و هم افزایی  ساکنین محلات خواهیم داشت؛ از این جهت که برای این افراد یک سری دوره های آموزشی و ترویجی بسته به نوع نیاز آن محله که توسط  تسهیل گران شناسایی می شود خروجی پیدا می کند و به دولت و شهرداری ها  انتقال داده می شود، حمایت خواهیم کرد

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران درباره  فعالیتهای روبنایی و زیربنایی نیز اظهار کرد:  کار ما به این صورت است  که مدرسه ، درمانگاه، مسجد، فضای سبز، خانه محله ، فرهنگسرا  و ... را در محله های مورد تقاضا به شکل برنامه اقدام مشترک همه دستگاهها  شروع به ساخت و تجهیز  کنیم  و در ابتدای امر  حداقل ها برای  این 100 محله  اجرا شود با اینکه برنامه  سالانه ما برای 270 محله است.

وی ادامه داد: همچنین خدمات زیربنایی زیادی باید در این محلات صورت بگیرد در بعضی از محلات ما که عمدتاً سکونت گاه‌های غیررسمی هستند هنوز خدمات زیربنایی مثل آب، برق، گازو مخابرات سرویس دهی نشده است ؛ به همین جهت یکی از اولویت های ما هماهنگی با همه دستگاهها و ورود جدی  این دستگاه ها برای اجرایی کردن فعالیت های زیربنایی در این محلات است.  

بنابراین به نظر می رسد دولت و وزارت راه  و شهرسازی با استارت این طرح از اراضی دولتی ، اجبار هماهنگی همه دستگاهها و ورود جدی  این دستگاه ها برای اجرایی کردن فعالیت های زیربنایی ، به طور جد پیگیر عملی کردن این طرح برای ساماندهی به بافت های ناکارآمد شهری هستند.

عناوین برگزیده