تاریخ: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۵۶۸
کد خبر: ۱۳۷۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سهم بازار بیمه از تولید ناخالص داخلی دو درصد است

می متالز - کارشناس مدیریت ریسک و بیمه گفت: سهم بازار بیمه از تولید ناخالص داخلی حدود دو درصد است.
سهم بازار بیمه از تولید ناخالص داخلی دو درصد است

به گزارش می متالز، "حمید رضا حاجی اشرفی " کارشناس مدیریت ریسک و بیمه با اشاره به نقش استارتاپ ها در صنعت بیمه  گفت: متاسفانه در حال حاضر درک مشترکی از فعالیت استارتاپ ها در بازار بیمه وجود ندارد و در این خصوص نظرات مختلفی مطرح شده است.

وی افزود: برخی روش های فروش بیمه نامه بر بستر فضای الکترونیک را برای این واژه انتخاب می کنند و برخی آن را طراحی از نقطه صفر تا صد پوشش های بیمه ای و مدیریت پرتفوی هر پروژه بیمه ای تعبیر می کنند و عده ای نیز نوآوری در عرضه بیمه نامه ها به همراه خدمات مکمل را به عنوان وظیفه استارتاپ ها می دانند و هر کدام از این تعابیر تفاوت زیادی با یکدیگر دارند.

عدم وجود بستر مناسب برای فعالیت استارتاپ ها در صنعت بیمه

حاجی اشرفی ادامه داد: در شرکت‌های بیمه به علت وجود تفکرات سنتی، بستر مساعدی برای فعالیت استارتاپ‌ها وجود ندارد. حتی در مورد رویکرد مدیریت سنتی و تفاوت‌های آن با رویکردهای نوین هم تبیین چارچوب های اجرایی هر دو نوع این شیوه های مدیریتی در بازار بیمه به طور واضح تشریح نشده است. همین اختلاف دیدگاه ها، موجب پدید آمدن ابهامات و سوالات متعددی می شود که پاسخ منطقی و جامع  آن را به سادگی نمی توان پیدا کرد.

استارتاپ ها نقطه  انفصال بین بیمه گذاران و شرکت های بیمه

وی با اشاره فعالیت استارتاپ در صنعت بیمه خاطر نشان کرد: استارتاپ ها نقاط انفصال بین بیمه گذاران و شرکت‌های بیمه را با تحقیق و مطالعه پیداکرده و سپس با توجه به نیازها و خواسته های بیمه ای متقاضیان این خدمات شرایط اتصال بین بازار عرضه و تقاضا را فراهم می کنند.

نقش موثر کارگزاران، نمایندگان در پیاده سازی برنامه استارتاپی

این کارشناس بیمه  ادامه داد: البته نمی توان از نقش و تاثیرگذاری شبکه کارگزاران، نمایندگان و ارزیابان خسارت‌های بیمه ای در پیاده سازی برنامه های استارتاپی بیمه ای غافل شد و بدون مشارکت و همکاری توانمند گروه بزرگ فعالان صنعت بیمه در پروژه های مختلف هرگز هیچ استارتاپی در بازار بیمه موفق به پیاده سازی طرح های نوین به خصوص در بازارهای خرد و پراکنده نخواهد شد.

سهم بازار بیمه از تولید ناخالص داخلی دو درصد است

وی با اشاره به اینکه سهم بازار بیمه از تولید ناخالص داخلی حدود دو درصد است، افزود: دلایل متعددی برای این موضوع عنوان می‌شود، یکی از مهمترین دلایل، ضعف شدید مدیریت رفتار سازمانی، جای خالی تحقیق و توسعه  در شرکت های بیمه و کمبود دوره های آموزشی مبتنی بر دانش افزایی مناسب
 است .

حاجی اشرفی در خصوص موانع فعالیت استارتاپ ها درصنعت بیمه بیان داشت: متاسفانه وجود سو تفاهم، و کبر و غرور در نزد برخی از دست اندرکاران صنعت بیمه که خود را بی نیاز از دانش و پیاده سازی روش های نوین می دانند، مانع از فعالیت استارتاپ ها و همکاری آنها با شبکه فروش و ارزیابان خسارت در نوآوری انواع خدمات بیمه ای شده است.

نهادینه شدن عمده فروشی و جذب پرتفوهای بزرگ در صنعت بیمه

وی تصریح کرد: عمده فروشی و جذب پرتفوهای بزرگ به هر قیمتی از سوی تفکرات مدیریتی سنتی در بازار بیمه نهادینه شده است و دست اندرکاران و مدیران بازار نقش شبکه فروش را تنها در بازارهای خرد مانند بیمه های عمر اندوخته ساز، ثالث و بدنه اتومبیل می دانند.

این کارشناس بیمه با اشاره به شرایط رشد و تحول بازار بیمه تصریح کرد: تا زمانی که شرکت های بیمه استراتژی آموزش و بازاریابی را تعریف نکنند که نهایتا استراتژی آنها عمده فروشی (جذب بیمه گذاران و پرتفوی های کلان با مذاکره مستقیم مدیران شرکت های بیمه) یا خرده فروشی (جذب بیمه گذاران خرد توسط شبکه فروش به طور انبوه) است، انتظار رشد و تحول منطقی بازار بیمه دور از انتظار است.

رشد بازار بیمه با فعالیت استارتاپ ها

وی افزود: اگر بازار بیمه بخواهد به رشد مورد انتظار دولت دست یابد، آن رشد در بازار خانوار، اصناف و صنایع کوچک آن هم با مشارکت فعالانه شبکه فروش، ارزیابان خسارت و با همکاری استارتاپ های بیمه ای امکانپذیر است. قبل از هر برنامه ریزی در این حوزه، آموزش تجدید نظر رفتار سازمانی برخی از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان شعب و ستادی شرکت های بیمه در تعامل با بیمه گذاران، شبکه فروش و ارزیابان خسارت از ضروریات اولیه تحول در صنعت بیمه است.

این کارشناس بیمه در پایان یاد آور شد: "استارتاپ ها" مطالعات و بررسی طرح‌های اشتغال زایی و تاسیس، راه اندازی واحدهای کسب و کار و مشاوره ریسک را برای کارآفرینان و خود اشتغالان جهت افرایش اطمینان در مقابله با انواع مخاطرات را برنامه ریزی، سازماندهی و نسبت به تامین انواع پوشش های  حمایتی و بیمه ای مبادرت می کنند.

افزایش تنوع و احتمال وقوع ریسک های فضای کسب و کار

وی افزود: تنوع و احتمال  وقوع ریسک‌های فضای کسب و کار در شرایط رقابت شدید تجاری داخلی و خارجی به قدری بالاست که بدون بهره برداری از خدمات استارتاپ‌ها در مدیریت ریسک، احتمال به هدر رفتن منابع ملی، مدیریت نشدن زمان، نابودی و سوخت شدن پس اندازها و ثروت های فردی و خانوادگی و ورشکستگی بنگاه های اقتصادی به هر علت و منحرف شدن طرح های شغلی از مسیر اهداف تعیین شده همواره وجود دارد.

عناوین برگزیده