تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۲۶۸
کد خبر: ۱۳۸۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
کرباسیان در دیدار نوروزی با خبرنگاران اعلام کرد:

صادرات بیش از 9 میلیارد دلار محصولات معدن و صنایع معدنی

می متالز - رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: بیش از 9 میلیارد دلار محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در سال 96 صادر شد.
صادرات بیش از 9 میلیارد دلار محصولات معدن و صنایع معدنی

به گزارش می متالز، مهدی کرباسیان در دیدار نوروزی با خبرنگاران رسانه ها اظهار داشت: تا سه – چهار سال قبل، بخش معدن و صنایع معدنی چندان شناخته شده نبود و در اقتصاد ملی تعریف نمی شد اما با مطرح شدن موضوع اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، یکی از زمینه های تحقق آن، توسعه بخش معدن و صنایع معدنی بود که دارای مزیت های درون گرایی (وجود مواد اولیه کافی در کشور) و برون گرایی (امکان صادرات) است.

وی افزود: از نقش خبرنگاران در توسعه و سلامت اقتصادی و شناساندن جایگاه بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد ملی و بین مسئولان و تصمیم گیرندگان کشور طی سال های اخیر، صادقانه تشکر می کنم.

 

افزایش تولید در سال 96

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه تولید و صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته با موفقیت هایی همراه بود، گفت: در بخش کنسانتره 18 درصد، گندله 22 درصد، آهن اسفنجی 14 درصد، شمش فولاد 20 درصد، کنسانتره مس 6 درصد و پودر آلومینا 2 درصد افزایش تولید داشتیم. در بخش آند و کاتد نیز به دلیل انفجار کارخانه مس سرچشمه طی ماه های پایانی سال، با کاهش مواجه شد.

وی ادامه داد: در حوزه فولاد، حدود 9.5 میلیون تن محصول به باراز های کانادا، مکزیک، اروپا و شرق آسیا صادر شد. افزون بر این، 740 هزار تن آهن اسفنجی و 18 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن صادر شد که امیدواریم در سال جاری با تکمیل زنجیره تولید، این محصولات نیز در داخل مصرف شود.

 

افتتاح 6 میلیارد دلار پروژه در سال جاری

کرباسیان با بیان اینکه این سازمان و شرکت های تابعه طی سال 96 به رغم همه محدودیت ها حدود 2 میلیارد دلار پروژه افتتاح کرد، گفت: پیش بینی می شود طی سال جاری، 6 میلیارد دلار پروژه جدید اعم از 3 طرح آهن اسفنجی (سبزوار، بافت و قائنات)، گندله و کنسانتره فولاد مبارکه در سنگان و کارخانه صبا فولاد افتتاح شود.

وی ادامه داد: همچنین کارخانه 300 هزار تنی شمش آلومینیوم جنوب، 36 هزار تنی شمش آلومینیوم جاجرم، کارخانه های حوزه مس نظیر اسید کرمان و نیز پروژه های شرکت میدکو قابل افتتاح خواهد بود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اکتشافات معدن طی سال 96 با قوت ادامه یافت، گفت: از برنامه 250 هزار کیلومتر مربع اکتشاف معادن، شناسایی و پی جویی 180 هزار کیلومتر مربع انجام شد و آماده واگذار به بخش خصوصی برای تکمیل شده است. طی این مدت ذخایر جدیدی در حوزه سنگ آهن، طلا، بوکسیت و غیره اکتشاف شد. به عنوان مثال، با افزایش 2 برابری بوکسیت، شرکت آلومینای جارجرم آرامش بیشتری یافت.

وی ادامه داد: در حوزه اکتشاف ایمیدرو طی سال گذشته 119 هزار متر حفاری با سرمایه گذاری 115 میلیارد تومان انجام شد.

 

تشکیل کنسرسیومی برای انجام اکتشاف

کرباسیان با اشاره به سیاست های ایمیدرو در بخش اکتشاف طی سال 97، تصریح کرد: اواخر سال گذشته برنامه مقدماتی تاسیس کنسرسیومی با تجمیع شرکت های معدنی و فولادی با شرکت معادن و فلزات صورت گرفت تا کار اکتشاف را انجام دهند و امسال به طور جدی پیگیری خواهد شد. همچنین، انجام اکتشافات عمیق از دیگر برنامه های سال جاری است.

وی ادامه داد: طی سال گذشته، نقشه راه معدن و صنایع معدنی به توصیه آقای شریعتمداری تهیه شد و خوشبختانه 88 مورد آن تکمیل شده است. این نقشه راه 4 ساله است. همچنین، تشکیل ستاد زنجیره فولاد کار ارزنده ای بود تا بتوانیم با مدیریت وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیرخانه ستاد هماهنگی ها را بیشتر کنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه پژوهش طی سال 96، گفت: طی این مدت، موسسه پژوهشی یونیدرو با سرمایه گذاری 5 میلیارد تومان ایجاد و فعال شد. همچنین، پروژه های متعددی در حوزه معدن و صنایع معدنی با دانشگاه های مختلف دولتی و آزاد شروع کردیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته، اقدام ارزنده ای در رابطه با آموزش کارگر، تکنسین و کارشناس حوزه معدن انجام شد و امسال این روند را ادامه می دهیم.

 

ضرورت توسعه تولید داخلی

کرباسیان به موضوع سیاست رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید کار کنیم و در مجموعه وزارتخانه، تولید داخلی را توسعه دهیم و محصول ایرانی را با کیفیت بالا به بازارهای بین المللی صادر کنیم.

وی ادامه داد: یکی از چالش های جدی در حوزه صنایع معدنی، مساله آب است که اکنون استان های اصفهان، یزد، کرمان و خوزستان با کمبود آب مواجه هستند. بحث صرفه جویی و مدیریت آب مهم است و باید با نظارت، دقت و مدیریت، وضعیت بهتری ایجاد کنیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: اعمال تعرفه آلومینیوم و فولاد از سوی آمریکا برای چین، موجب می شود تا رقیب سختی برای بازار فولاد ما ایجاد شود. تحریم روسیه نیز موجب می شود تا بتوانیم با شرکت های بخش معدنی این کشور همکاری همای دوجانبه داشته باشیم.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده