تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۱۳۸۸۲
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

معامله با چین و نگرانی آلمانی‌ها از لو رفتن فنون خودروسازی

می متالز - شرکت خودروسازی جیلی چین، رساندن مالکیت سهام شرکت دایملر را به ۹/۷ درصد، در میان حیرت بازار سهام و شکستن آستانه‌های اولیه شفاف‌سازی، اعلام نمود.
معامله با چین و نگرانی آلمانی‌ها از لو رفتن فنون خودروسازی

به گزارش می متالز به نقل از فاینشنال تایمز، این شرکت در مجموع این میزان از سهام شرکت دایملر، مالک برند مرسدس بنز آلمان، به ارزش ۹ میلیارد دلار را خریداری کرد. مالک جیلی، لی شوفو، پیش از این نگفته بود که چگونه از آستانه‌های قانونی به دست آوردن سهام شرکت‌ آلمانی عبور کرده است. این اقدام باعث شده آلمانی‌ها نگران شوند که تخصص‌ ویژه آنها در خودروسازی به دست چینی‌ها بیفتد.

حالا دولت مرکزی آلمان قصد دارد بررسی کند که آیا قوانین فعلی این کشور برای ارائه شفافیت لازم در خصوص این‌گونه خریدهای سهام کافی هستند و آیا دستورالعمل‌های بیشتری مورد نیاز است یا نه. یک کمیته پارلمانی در آلمان، مقامات دولتی را در مورد اینکه جیلی قوانین شفاف‌سازی را نقض کرده، به چالش کشیده و این مساله را در مقابل دولت جدید ائتلافی قرار داده که در این راستا، منافذ موجود در قوانین خرید و فروش سهام باید از بین بروند.

جیلی که مالکیت شرکت خودروسازی سوئدی رقیب، ولوو را هم در اختیار دارد، فشار می آورد تا از دایملر برای دستیابی به دانش تولید خودروهای برقی و خودران استفاده کند. این خودروساز چینی ابتدا در ماه نوامبر قصد داشت از طریق یک سرمایه‌گذاری مشترک با دایملر برای تولید خودروهای برقی، به این فناوری دسترسی یابد که دایملر مخالفت کرده بود.

مجموعه‌ای از معاملات تجاری چینی‌ها که دسترسی به دانش فناوری پیشرفته آلمان را برای آن ها فراهم کرده بود، در سال گذشته منجر به این شد که آلمان به عنوان اولین کشور اروپایی، در اعمال قوانین سختگیرانه‌تر برای معاملات خارجی پیش‌قدم شود. در حالی که تلاش شرکت‌های آلمانی برای تحت کنترل درآوردن رقبای چینی با ممنوعیت مواجه شده است.

کارشناسان می‌گویند مالکیت‌های پنهانی در تلاش برای جلوگیری از افشای واگذاری سهام به شکل عمده، حتی اگر موفقیت‌آمیز هم باشد، فضای نامطمئنی ایجاد می‌کند. چنین اقداماتی منافع سرمایه‌گذاران و شرکتها را به خطر می‌اندازد و با ارزش‌های پایه ای شفافیت در تعارض است.

عناوین برگزیده