تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۱۰
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۱۳۹۴۹
سرویس خبر : زمین شناسی
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خبر داد:

تهیه نقشه کواترنری خاورمیانه از سوی سازمان زمین‌شناسی تا ۴ سال آینده

می متالز - رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور از انتشار نقشه‌های کواترنری و ماگماتیسم خاورمیانه در این سازمان خبر داد و گفت‌: این نقشه‌ها تا سال آینده توسط کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا منتشر خواهند شد.
تهیه نقشه کواترنری خاورمیانه از سوی سازمان زمین‌شناسی تا ۴ سال آینده

به گزارش می متالز، راضیه لک با بیان این‌که کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی دنیا دارای معاونت‌های منطقه‌ای و قاره‌ای است، افزود: در امریکای شمالی کشور کانادا، در امریکای جنوبی کشور کلمبیا، در اروپا کشور آلمان، در قاره افریقا کشور کامرون، در آسیا کشور چین، در اوراسیا کشور روسیه و در خاورمیانه نیز ایران از جمله معاونت‌های این کمیسیون است.

او با بیان اینکه در خاورمیانه ایران مسوول تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی است، خاطرنشان کرد: از سال‌ها قبل سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران در این کمیسیون بسیار فعال بوده و نقشه‌های زیادی را برای این کمیسیون تهیه کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تهیه نقشه تکتونیکی ایران-پاکستان-افغانستان را از جمله نقشه‌های تهیه‌شده از سوی ایران برای این کمیسیون نام برد و ادامه داد: با توجه به رضایت این کمیسیون از نقشه‌های ارائه شده از سوی ایران، تهیه نقشه تکتونیکی خاورمیانه، نقشه سایزموتکتونیک جهان، نقشه متالوژنی خاورمیانه و نقشه زمین‌شناسی خاورمیانه به ایران واگذار شد.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تهیه "نقشه تکتونوماگماتیسم خاورمیانه" و "نقشه کواترنری خاورمیانه" را دیگر نقشه‌های تهیه شده از سوی ایران برای کمیسیون نقشه‌های دنیا نام برد و یادآور شد: بر این اساس تهیه نقشه "دگرگونی خاورمیانه" نیز از سوی این کمیسیون به سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران واگذار شده است.

به گفته وی، قرار است با همکاری "کمیسیون فرعی نقشه‌های دگرگونی و ماگماتیسم" کمیسیون نقشه‌های زمین‌شناسی، این نقشه‌ نیز تا ۴ سال آینده تهیه شود.

لک، با بیان این‎که دگرگونی یک اصطلاح تخصصی زمین‌شناسی است، توضیح داد: طی برخوردهای صورت گرفته در فرآیندهای کوهزایی و به واسطه دما و فشار موجود در این برخوردها، واحدهای سنگی دگرگون شده‌اند و بناست نقشه این واحدهای دگرگونی با در نظر گرفتن جایگاه تکتونیکی آن‌ها تهیه شود.

وی در خصوص مقیاس این نقشه‌ها خاطرنشان کرد: این نقشه‌ها برای کل در مقیاس ۵ میلیونیوم تهیه خواهند شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که درحال‌حاضر در حال تدوین استراتژی برای تدوین این نقشه‌ها هستیم، ادامه داد: در تهیه این نقشه‌ها از همکاری سایر کشورهای منطقه خاورمیانه که اعلام آمادگی کنند، بهره خواهیم برد.

عناوین برگزیده