تاریخ: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۰۵
بازدید: ۳۱۶
کد خبر: ۱۳۹۹۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی بازار پالادیوم

جهش 6 درصدی قیمت پالادیوم ناشی از تحریم‌های روسیه

می متالز - پس از تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پالادیوم در جهان، قیمت جهانی این فلز گرانبها به دلیل نگرانی از عرضه آن افزایش پیدا کرد. به‌طوری که کسری بازار در سال گذشته میلادی منجر به افزایش قیمت‌های جهانی پالادیوم شده بود.
جهش 6 درصدی قیمت پالادیوم ناشی از تحریم‌های روسیه

به گزارش می متالز، البته افزایش بیشتر قیمت‌های جهانی این فلز دور از انتظار نیست چرا که به نظر می‌رسد در کنار وقفه‌های عرضه ناشی از وضع تحریم‌های روسیه توسط آمریکا، کسری در سال 2018 نیز ادامه پیدا کند.

قیمت پالادیوم طی هفته گذشته روندی صعودی داشته است و پس از تحریم‌های آمریکا علیه بزرگ‌ترین تولیدکننده پالادیوم در جهان یعنی روسیه، قیمت این فلز بیش از 6 درصد افزایش یافت. نگرانی‌ها پس از اظهارات سهام‌دار اصلی شرکت روسال (Rusal)، آلگ دریپاسکا (Oleg Deripaska) بر قرار گرفتن در لیست سیاه تحریم‌ها افزایش یافته است. روسال، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در خارج از چین، مالک 28 درصد سهام شرکت نورنیکل (Norilsk Nickel)، بزرگ‌ترین تولیدکننده پالادیوم در جهان است.

تحلیل‌گران کومرتس‌بانک (Commerzbank) اظهار داشته‌اند چیزی که سرمایه‌گذاران را در بازار بیشتر نگران کرده است، ایجاد وقفه در عرضه ناشی از وضع تحریم‌ها خواهد بود. در سال 2017، شرکت نورنیکل حجم تولید پالادیوم خود را نسبت به سال قبل از آن 6 درصد افزایش داد و به 2.78 میلیون اونس رساند. دارایی‌های معدنی این شرکت روسی شامل معادن پالادیوم، پلاتین و نیکل می‌شود.

سال گذشته میلادی، پالادیوم بهترین عملکرد را در بین فلزات گرانبها داشت؛ به‌طوری که طی این سال قیمت این فلز ارزشمند بیش از 56 درصد افزایش یافت، اما در 3 ماهه نخست سال میلادی جاری (2018)  به‌دلیل تشدید ترس از جنگ تجاری میان قدرت‌های اقتصادی یعنی آمریکا و چین، قیمت پالادیوم اندکی تحت فشار قرار گرفت.

برخی تحلیل‌گران بازار خودرو معتقدند که چین یک متقاضی بزرگ فلز پالادیوم مخصوصا در بخش خودرو است و پس از آن نیز آمریکا دومین بازار بزرگ این فلز است. پر واضح است هنگامی که این 2 کشور از سلاح تعرفه و تحریم به‌عنوان تهدید برای به دست گرفتن بازار علیه یکدیگر استفاده می‌‌کنند، قیمت کالاهای اساسی و دیگر موارد مرتبط با آن به طرز غیر قابل پیش‌بینی تغییر می‌کند.

با این حال، بازار پالادیوم در دهه گذشته با کسری مواجه بوده و تحلیل‌گران بازار فلزات گرانبها معتقدند که این کسری در سال 2018 نیز ادامه خواهد یافت. بر اساس اطلاعات حاصل شده، تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که میزان کسری بازار در سال میلادی جاری چیزی در حدود 1.5 میلیون اونس باشد. در نتیجه هر گونه تهدید به کاهش عرضه با توجه به کسری موجود می‌تواند قیمت‌های جهانی پالادیوم را بیشتر افزایش دهد.

اخیرا نیز تحلیل‌گران مؤسسه FocusEconomics برآورد کرده‌اند که در 3ماه دوم سال 2018، قیمت جهانی فلز پالادیوم به‌طور میانگین به 1،037 دلار در هر اونس خواهد رسید. پیش‌بینی‌های دیگر نیز در مورد این فلز صورت گرفته است؛ به‌نحوی که شرکت خدمات مالی سیتی‌گروپ (Citigroup Global Markets) در آمریکا قیمت 1،150 دلار در هر اونس و شرکت سرمایه‌گذاری BMO در کانادا (BMO Capital Markets) پیش‌بینی قیمت 950 دلار در هر اونس را داشته‌اند.

در روز چهارشنبه (11 آوریل 2018)، قیمت پالادیوم با یک جهش با قیمت 955.80 دلار در هر اونس در اتحادیه بازار شمش طلای لندن (LBMA) معامله شد. نمودار 1 تغییرات قیمت پالادیوم را در 3 ماه نخست سال 2018 نشان می‌دهد.

عناوین برگزیده