تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۴:۱۹
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۴۰۳۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

کارشناسان می گویند در مورد تأثیر اتومبیل های برقی بر تقاضای میان مدت مس مبالغه شده است

می متالز - تحلیلگر سی آر یو، رابرت ادواردز، گفت ظرفیت رو به افزایش کسب درآمد در اقتصادهای نوظهور، همراه با پذیرش فناوری های سبزتر(متناسب تر با محیط زیست) بخش عمده ای از افزایش مورد انتظار تقاضای مس در پنج سال آینده را بر عهده خواهند داشت، و نقش توسعه پر سر و صدای اتومبیل های برقی در این زمینه آنچنان که می گویند نخواهد بود.
کارشناسان می گویند در مورد تأثیر اتومبیل های برقی بر تقاضای میان مدت مس مبالغه شده است

 به گزارش می متالز، او به سرمایه گذاران و معدنکاران حاضر در کنفرانس مس جهان در سانتیاگوی شیلی در هفته گذشته گفت،"اتومبیل های برقی نقشی در تقاضای بلند مدت خواهند داشت، اما در سال جاری تنها حدود 1.5 درصد از مصرف مس پالایش یافته جهان را به خود اختصاص خواهند داد و حتی در پنج سال آینده احتمال نمی رود که این رقم از 3 درصد بیشتر بشود." با آنکه حقیقت دارد که مصرف مس اتومبیلهای برقی حدود چهار برابر مصرف وسائط نقلیه بنزین-سوز است پذیرش جهانی آنها، آنگونه که برخی تصور می کنند، انفجاری نخواهد بود.

کولین همیلتون، مدیر عامل بخش تحقیقات کالاهای معدنی در شرکت بازارهای سرمایه بی ام او، گفت،" شما نمی توانید بدون احداث زیر ساختها از توسعه فراوان اتومبیل های برقی برخوردار شوید." و افزود که با توجه به داده هایی که در دست دارد در مورد مقدار مس مصرفی این اتومبیلها مبالغه شده است. در حال حاضر کمتر از 1 درصد اتومبیلهای جهان برقی اند اما تا 2040 بیش از نیمی از تمام اتومبیلهای جدید متکی به استفاده از انرژی الکتریکی خواهند بود.

این تحلیلگر بی ام او خاطر نشان کرد که زمانی شاهد رشد چشمگیری در تقاضا برای این نوع اتومبیلها خواهیم بود که به حد کافی ایستگاههای شارژ وجود داشته باشد و همچنین شبکه های برق برای پشتیبانی از افزایش شدید در مصرف انرژی از ارتقاء لازم برخوردار شده باشند. او گفت در وهله نخست تبدیل زیر  ساختهای جهانی، و نه خود اتومبیلهای برقی، بر تقاضای مس جهانی تأثیر خواهد گذاشت.

داده های منتشره از سوی مؤسسه بین المللی مس نشان می دهد بیش از 40 میلیون ایستگاه شارژ در طول دهه آینده مورد نیاز خواهد بود، که تا 2027 حدود 100 هزار تن مس اضافی در سال مصرف خواهند کرد. مطابق با این داده ها، از این ایستگاهها دست کم 3 میلیون ایستگاه تا 2030 در چین احداث خواهد شد. مصرف مس صنعت اتومبیل سازی نیز افزایش خواهد یافت اما در بلند مدت تر. یک اتومبیل متوسط بنزین سوز حدود 20 کیلوگرم مس ، عمدتاً در سیم کشی هایش، مصرف می کند. یک اتومبیل هیبریدی به 40 کیلوگرم و یک اتومبیل کاملاً برقی به حدود 80 کیلوگرم از این فلز نیاز دارد. این بدین معناست که طبق پیش بینی کارشناسان در دهه آینده تقاضای مس جهانی بین 3 تا 5 میلیون تن افزایش خواهد یافت. بنا به برآورد آنها، زمانی که اتومبیلهای برقی کاملاً رواج یابند تقاضا برای ساخت این نوع اتومبیلها به تنهایی به 11 میلیون تن مس جدید خواهد رسید و امکان رشد مصرف بالقوه توسط دیگر فناوریهای سبز هم وجود خواهد  داشت.

 

عناوین برگزیده