تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۵:۱۵
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۱۴۰۴۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مس؛ تن‌پوش آینده

می متالز - ویژگی‌های منحصربه‌فرد مس مانند ضربه‌پذیری و رسانا بودن باعث شده دانشمندان به دنبال استفاده از آن در کاربردهای روزمره باشند. حالا محققان دانشگاه استنفورد می‌گویند توانسته‌اند با مس به منسوجاتی برسند که می‌تواند تن‌پوش‌های آینده باشد.
مس؛ تن‌پوش آینده

به گزارش می متالز، تولید منسوجات مسی یکی از آرزوهای دیرین دانشمندان است؛ همانند صنایع گرمایشی و سرمایشی، مس می‌تواند کارکرد مشابهی در لباس‌هایی که می‌پوشیم نیز داشته باشد.

محققان دانشگاه استنفورد در مقاله‌ای که به‌تازگی منتشر کرده‌اند مدعی شده‌اند به‌نوعی پارچه دسترسی پیدا کرده‌اند که می‌تواند دمای بدن انسان را در سرما و گرما ثابت نگه دارد. این نوع بافته‌های مسین هم می‌توانند در هوای سرد با حفظ دمای بدن مانع از احساس سرما شوند و هم در هوای گرم بدن را خنک نگه دارند.
پایگاه اطلاع‌رسانی sciencenews در گزارشی در این زمینه نوشته است که شاید با این کشف جدید دیگر حتی نیازی به تعویض لباس در فصل‌های مختلف نباشد. بر اساس این گزارش، این پارچه چندلایه طوری طراحی شده است که دمای بدن را در خود نگه می‌دارد و مانع می‌شود که این دما به بیرون درز کند؛ بنابراین با پوشیدن لباسی از این جنس دمای بدن در محدوده 32 تا 36 درجه سانتی‌گراد ثابت خواهد ماند.
این پارچه از یک لایه کربن نانو متخلخل و یک لایه مس تشکیل شده است. وقتی لایه کربنی از بدن دور است و لایه مسی به بدن نزدیک، پارچه کاربرد خنک‌کننده پیدا می‌کند؛ چراکه این حالت باعث می‌شود کربن به‌راحتی گرما را به محیط منتقل کند. در آزمایش‌هایی که مهندسان و پژوهشگران مواد دانشگاه استنفورد انجام دادند، این حالت توانست تا 3 درجه سانتی‌گراد دمای بدن را کاهش دهد. برای گرم کردن بدن برعکس حالت قبل باید اتفاق بیفتد و لایه مسی از بدن دور شود. در این حالت، بدن می‌تواند تا 4 درجه گرم شود.
تجاری شدن این یافته می‌تواند تأثیر زیادی بر زندگی انسان داشته باشد؛ زیرا روزانه در جهان انرژی زیادی برای گرم و سرد کردن محیط زندگی انسان صرف می‌شود، اما پوشیدن لباس‌هایی بافته‌شده از مس و کربن به بهره‌وری انرژی کمک زیادی خواهد کرد.

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده