تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۴۷
بازدید: ۵۸۶
کد خبر: ۱۴۰۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
توسط یک کارگزاری بررسی شد:

تحلیل رکورد جدید آلومینیوم بر شرکت دارای صف خرید بورسی + پیش بینی سود

می متالز - اثر رکورد جدید و ۷ سال اخیر قیمت جهانی آلومینیوم بر شرکت بورسی آلومینیوم ایران و پیش بینی سود این سهم که روز چهارشنبه دارای صف خرید بود ، توسط یک کارگزاری بررسی شد.
تحلیل رکورد جدید آلومینیوم بر شرکت دارای صف خرید بورسی + پیش بینی سود

به گزارش می متالز، در پی رکورد جدید و 7 سال اخیر قیمت جهانی آلومینیوم که روز دوشنبه و سه شنبه گذشته به بیشترین میزان از سال 2011 به 2 هزار و 377.5 دلار در هر تن رسید و ناشی از تحریم شرکت روسی روسال توسط آمریکا بود ، امروز سهام شرکت بورسی آلومینیوم ایران با رشد قیمت و صف خرید بیش از 9 میلیون سهمی روبرو شد.

در این میان آخرین وضعیت مالی و عملیاتی "فایرا"  و پیش بینی سود آینده (که 15 اسفند سال گذشته شاهد معامله بلوک 19.5 درصدی در چهارمین عرضه صندوق فولاد و خریداری آن از سوی دو شرکت بنام های صنایع آلومرول نوین و روان گذاز پردیس بود) توسط کارگزاری آبان بررسی شد.

 

جهش سودآوری "فایرا" با رشد قیمت جهانی آلومینیوم

شرکت در صورت مالی ۹ ماهه منتهی به ۳۰/۹/۹۶ با سرمایه ۵,۱۹۷ هزار میلیارد ریالی، توانسته ۴۷ ریال سود به ازای هر سهم محقق نماید که این مبلغ ۶۹ درصد از سود هر سهم پیش بینی شده برای سال مالی ۹۶  را پوشش می دهد و  این در حالی است که شرکت در مدت مشابه سال مالی قبل (۱۲۸) ریال زیان به ازای هر سهم محقق ساخته بود.

از مهمترین دلایل سودآوری شرکت در نه ماهه سال ۹۶ ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

رشد ۲۴ درصدی مبلغ فروش در مقابل افزایش ۱۱ درصدی بهای تمام شده موجب شده شرکت در نه ماهه منتهی به آذر ۹۶ سود ناخالص خود را با افزایش ۳۹۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ به ۱,۳۷۴ میلیارد ریال برساند.

 

کاهش ۹ درصدی هزینه های مالی در دوره نه ماهه منتهی به آذر ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵

وضعیت تولید : با اینکه فایرا برای سال جاری پیش بینی کرده بود بتواند ۱۶۹ هزار تن از انواع شمش آلومینیوم را تولید کند اما در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۹۶ موفق به تولید ۱۷۰ هزار تن محصول شده است که به علت خروج خط ۵ کارگاه احیا قدیم از مدار تولید، این مقدار ۷ درصد کمتر از سال ۹۵ می باشد.

در جدول زیر ظرفیت تولیدی شرکت مقایسه شده است :

وضعیت فروش :

مبلغ فروش محقق شده شرکت در  سال 96 با افزایش 26 درصدی نسبت به سال مالی 95 به 14.6 هزار میلیارد ریال رسیده است که این مبلغ 2 درصد بیشتر از مبلغ فروش پیش بینی شده در بودجه برای سال مالی 96 است.

ترکیب مبلغ فروش شرکت در سال 96 به تفکیک در نمودار زیر نشان داده شده است :

عملکرد شرکت سال 96 در حوزه فروش مقداری داخلی نه تنها نسبت به سال 95 ضعیف تر بوده است بلکه از بودجه 96 فایرا هم عقب تر است. مقدار فروش شمش خالص صادراتی هم اگرچه در سال 96 با افزایش 18 درصدی نسبت به سال 95 به 74.3 هزار تن افزایش یافته است اما از آنچه در بودجه برای سال 96 پیش بینی شده بود حدود 2 هزار تن کمتر است.

در جدول زیر نرخ، مقدار و مبلغ فروش محصولات شرکت در سال 96 به تفکیک با بودجه سال 96 و عملکرد سال 95 مقایسه شده است:

میانگین نرخ فروش محصولات در سال 96 با توجه به رشد نرخ دلار و قیمت جهانی آلومینیوم نسبت به سال 95 افزایش بین 30 تا 40 درصدی را تجربه کرده است و از پیش بینی سال 96 شرکت هم فراتر بوده است.میانگین قیمت جهانی آلومینیوم در سال 2016 میلادی 1,605 دلار به ازای هر تن بود که برای سال 2017 این مبلغ به 1,969 دلار رسیده است. همچنین میانگین نرخ دلار آزاد در بازار برای سال 95 در محدوده 36.32 هزار ریال بوده است که این نرخ برای سال 96 به 40.53 هزار ریال افزایش یافته است.

در نمودار زیر روند نرخ دلار آزاد در سال 96 نشان داده شده است :

در نمودار زیر روند قیمت جهانی آلومینیوم در بازار LME  در سال 96 نشان داده شده است : (دلار به تن)

در نمودار زیر روند نرخ فروش ماهانه محصولات شرکت در سال 96 نشان داده شده است : (میلیون ریال به تن)

اما در فروردین ماه امسال به دنبال تحریم شرکت روسال روسیه از سوی آمریکا  قیمت شمش آلومینیوم در بازار جهانی با جهش قیمتی مواجه شده است به صورتیکه امروز در محدوده 2,400 دلار در حال نوسان است و کارشناسان پیش بینی میکنند برای تعادل در بازار جهانی این فلز قیمت میتواند به محدوده 2,700 دلار به ازای هر تن هم برسد. شرکت روسال دومین تولیدکننده بزرگ آلومینیوم جهان، بدون در نظر گرفتن تولید آلومینیوم کشور چین، 17 درصد از ظرفیت تولید این فلز در جهان را در اختیار دارد.

 
بهای تمام شده :

همانطور که ذکر شد  در حالی که مبلغ فروش شرکت در نه ماهه سال 96 رشد 24 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال مالی 95  تجربه کرده است بهای تمام شده تنها 11 درصد افزایش داشته است که این رخداد موجب شده حاسیه سود ناخالص شرکت از 3 درصد در نه ماهه 95 به 13 درصد در نه ماهه 96 افزایش یابد.

در نمودار زیر بهای تمام شده شرکت در نه ماهه سال 96 به تفکیک نشان داده شده است :

در نمودار زیر هزینه مواد مصرفی شرکت در نه ماهه سال 96 به تفکیک نشان داده شده است :

پودر آلومینا مهمترین ماده مصرفی شرکت است که نیمی از نیاز فایرا به این ماده از منابع داخلی و نیمی دیگر از منابع وارداتی تامین میشود که شرکت تامین ارز مورد نیاز واردات خود از طریق صادرات شمش خالص انجام میدهد. نرخ آلومینا متناسب با نرخ جهانی آلومینیوم نوسان میکند و معمولا قیمت آن 18 تا 20 درصد قیمت جهانی شمش معامله میشود . برای سال 96 نرخ مصرف هر تن پودر آلومینا در بودجه 14.87 میلیون تن پیش بینی شده است که در نه ماهه منتهی به آذر این نرخ به 14.54 رسیده است. میانگین نرخ 6 ماهه نخست مصرف هر تن پودرآلومینا فایرا 13.99 میلیون ریال بوده است که در زمستان به 15.67 میلیون تن رسیده است.

متوسط جهانی مقدار مصرف پودر آلومینا برای تولید هر تن شمش آلومینیوم 2 تن است.فایرا در حالی که برای سال 96 در بودجه پیش بینی کرده این نسبت با افزایش 6 درصدی نسبت به سال مالی 95 به 1.99 تن برسد در نه ماهه موفق شده برای تولید هر تن شمش آلومینیوم تنها 1.93 تن پودر آلومینا مصرف کند.

 
سایر هزینه های عملیاتی :

سایر هزینه عملیاتی شرکت شامل زیان ناشی از تسعیر بدهی های ارزی و هزینه جذب نشده تولید است که در نه ماهه منتهی به آذر 96 به ترتیب 7 و 54 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده است.

 

هزینه مالی :

درحالیکه مانده تسهیلات مالی شرکت در پایان آذر ماه 96 با افزایش 5 درصدی نسبت به اسفند 95 به 3.3 هزار میلیارد ریال رسیده است، هزینه مالی شرکت در دوره منتهی به آذر 96 با کاهش 9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 95 به (244) میلیارد ریال رسیده است.

در نمودار زیر ترکیب مانده تسهیلات مالی شرکت به تفکیک نوع ارز نشان داده شده است :

شرکت در رابطه با بدهی ارزی تسهیلات دریافتی از بانک صنعت و معدن (633 میلیارد ریال) این توضیح را داده است که، با توجه به تمدید مهلت استفاده از آیین‌نامه اجرایی ماده 20 قانون رفع موانع تولید تا پایان سال 1396 پیگیری‌های مستمر جهت تامین مبلغ مورد نیاز از طریق دریافت تسهیلات ریالی بانکی و در نهایت بهره بردن از مزایای آن آئین‌نامه در دست اقدام می‌باشد. لازم به ذکر است موضوع به کارگروه‌های ارزی وکمیسیون اقتصادی هیات دولت ارجاع شده است و مراحل پایانی خود را می‌گذراند .

 

نتیجه گیری :

افزایش نرخ دلار و قیمت جهانی شمش آلومینیوم باعث شد فایرا در سال گذشته بتواند از زیان خارج شود و به سودآوری برسد. تغییرات نرخ دلار و شمش آلومینیم به شدت سودآوری شرکت را تحت تاثیر قرار میدهد به طوریکه افزایش 100 دلاری در میانگین نرخ شمش 10 تومان به سود هر سهم شرکت می افزاید. همچنین افزایش 100 تومانی در نرخ دلار هم 5 تومان به سود هر سهم شرکت اضافه می کند.

نکته دیگر اینکه مشکل تسهیلات ارزی شرکت با افزایش نرخ ارز میتواند به یک معضل تبدیل شود که فایرا در صدد رفع آن است.

به این ترتیب در صورتی که نرخ جهانی شمش آلومینیوم برای سال 97 را متوسط 2400 دلار به ازای هر تن در نظر بگیریم و دلار را نیز 4200 تومان فرض کنیم شرکت قادر خواهد بود 50 تومان سود به ازای هر سهم برای سال 97 محقق کند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده