تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۵
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۱۴۰۸۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
به دنبال تحریم «روسال» پیش‌بینی می‌شود

چین، جایگزین احتمالی روسیه در بازار آلومینیوم

می متالز - به دنبال تنش‌های جدید روسیه و امریکا بر سر تحریم روسال، حالا این غول آلومینیوم با خطر کاهش تولید رو به روست.
چین، جایگزین احتمالی روسیه در بازار آلومینیوم

به گزارش می متالز، در این شرایط پیش‌بینی می‌شود چین، بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم جهان بازارهایی را که پیش‌تر در اختیار روسیه بوده تصاحب کند. تنش‌های اخیر چین با امریکا بر سر تعرفه‌های واردات آلومینیوم به واقعی شدن این احتمال دامن می‌زند.
به نقل از راشاتودی، هفته گذشته بهای هر تن آلومینیوم در بازار لندن به ۲هزار و ۳۷۷ دلار و ۵۰ سنت رسید؛ اتفاقی که رِکورد جدیدی را در ۷ سال گذشته به ثبت رسانده و در واقع نشان از آن داشت که بهای آلومینیوم رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرده است. این رشد ناگهانی از آنجایی ناشی شد که بیش از ۲۰ روز پیش و اوایل ماه جاری میلادی، واشنگتن اقدام به افزایش تحریم‌های خود علیه روسیه کرد. بر اساس این تحریم‌ها شرکت روسال روسیه که دومین تولیدکننده بزرگ محصولات اولیه آلومینیومی در جهان است، به فهرست شرکت‌هایی که امریکا آنها را تحریم کرده است، اضافه شد. با اعلام خبر این تحریم، ارزش سهام شرکت روسال به پایین‌ترین رقم خود رسید و تحلیلگران نسبت به احتمال کاهش تولید این شرکت ابراز نگرانی کردند. این تحریم‌ها می‌توانست منجر به بسته شدن بازارهای امریکا و اروپا به روی محصولات شرکت روسال شود و این شرکت مجبور باشد تولیدات خود را به دیگر بازارها روانه کند و در نهایت از حجم تولید خود بکاهد. رویترز در گزارشی در این باره می‌نویسد بدترین سناریوی پیش‌بینی شده برای روسال این است که این شرکت به دلیل تحریم‌ها با بیش از ۲ میلیون تن محصول مازاد فلز آلومینیوم روبه‌رو شود و به سختی بتواند آنها را روانه بازار کند.


چین، جایگزین روسیه در بازارهای آسیایی

در این شرایط این پرسش مطرح می‌شود که با کاهش تولید آلومینیوم در روسیه کدام یک از رقیبان او می‌تواند بازار را به‌دست بگیرد و به عبارتی دیگر چه کسی کمبود آلومینیوم را پس از تحریم روسال جبران می‌کند؟ رویترز در ادامه گزارش خود توضیح می‌دهد اگر چین را کنار بگذاریم، روسال به تنهایی ۱۴ درصد از تولید جهانی آلومینیوم را در اختیار دارد، بنابراین نخستین گزینه‌ای که پس از روسال به ذهن خطور می‌کند، چین است که پیش از روسیه نخستین و برترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان به شمار می‌آید و از قضا در عرضه محصول آلومینیوم خود مبتلا به تنش است. این تنش از افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌های ورود آلومینیوم به امریکا نشات می‌گیرد و باعث می‌شود چین از ایجاد بازاری نو برای محصولات خود استقبال کند. رابین باه، مدیر پژوهش فلزات شرکت انگلیسی «سوسایتی‌ژنرال» فعال در زمینه ارائه خدمات مالی در تایید این مطلب می‌گوید: چین تنها جایی است که درحال‌حاضر با مازاد آلومینیوم روبه‌روست.
در واقع افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم در امریکا جریان‌های جهانی این فلز را تغییر داده و نیاز به کنترل بیشتر بازار را ایجاب کرده؛ بازاری که سالانه ۶۵ میلیون تن مصرف دارد. این در حالی است که چین در تولید هر دوی این فلزها جایگاه نخست جهانی را دارد و امریکا از کشورهایی مانند استرالیا و کانادا که معاف از تعرفه‌ها هستند، آلومینیوم مصرفی خود را وارد می‌کند. در نتیجه نیاز چین به بازاری جدید برای آلومینیوم دور از انتظار نیست، آن هم در شرایطی که رقیب آن روسیه به دلیل آنچه شرح داده شد، با کاهش تولید روبه‌رو است.


بازارهای احتمالی برای روسال

برخی تحلیلگران و معامله‌گران چنین پیش‌بینی می‌کنند که تولیدات روسال به چین یا دیگر بخش‌های آسیا صادر شود اما تحقق این امر در صورتی ممکن است که روسال کاهش حدود ۲۵ درصدی بهای محصولات خود را تاب بیاورد که در این صورت چین می‌تواند پذیرای محصولات آن باشد و صادرات محصولات نیمه تمام یا حتی محصولات اولیه آلومینیوم روسال را رونق بخشد و همچنین از کمبود این فلز در سایر نقاط جهان بکاهد، هر چند گروهی دیگر بر این باورند که تحریم آلومینیوم روسیه می‌تواند کلید گشایش تنش‌های اخیر چین و امریکا باشد و فرصت‌های نویی بیافریند که فولاد و آلومینیوم چین به مدد آنها بتواند از سد تعرفه‌ها عبور و بار دیگر به امریکا ورود پیدا کند.
در این بین این احتمال نیز وجود دارد که روسیه بر ترکیه به عنوان یک بازار جایگزین تمرکز کند، با توجه به اینکه این کشور از مصرف‌کنندگان بزرگ آلومینیوم در جهان به شمار می‌آید.

منبع: صمت
عناوین برگزیده