تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۳۸
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۱۴۱۰۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
محسن زنگنه پور، معاون منابع انسانی شرکت فولاد:

ایجاد ارتباط قوی میان مدیران و کارکنان، عامل اصلی بهره‌وری است

می متالز - موضوع بهره‌وری نیروی انسانی در کشورهای پیشرفته طی سال‌های گذشته محل بحث، تحقیق و مطالعه بوده است. چرا که یکی از مهم‌ترین مسائل امروزی سازمان‌ها بهره‌وری نیروی انسانی به‌شمار می‌رود.
ایجاد ارتباط قوی میان مدیران و کارکنان، عامل اصلی بهره‌وری است

به گزارش می متالز، در کشور ما نیز در سال‌های اخیر، بهره‌وری یکی از نقاط قابل بهبود در صنایع مختلف و به‌ویژه صنعت فولاد بوده است. با این وجود یکی از عوامل کمبود تخصص در نیروی انسانی به عدم ارتباط تنگاتنگ میان صنعت و دانشگاه بازمی‌گردد و به عبارت بهتر نیروی انسانی در دانشگاه اکثرا با مسائل تئوری آشنا می‌شود و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی با ورود به عرصه صنعت علاوه بر اندوخته‌های تئوری با مسائل عملی مواجه می‌شوند. بنابراین آموزش ضمن خدمت کارکنان تاثیر بسزایی در افزایش مهارت و بهبود عملکرد کارکنان و در نتیجه افزایش بهره‌وری خواهد داشت. البته یکی دیگر از عواملی که باعث افزایش بهره‌وری بیشتر پرسنل می‌شود، ایجاد ارتباط قوی و نزدیک میان مدیریت و کارکنان است. در حال حاضر با تقویت ارتباطات از طریق روش‌ها و ابزارهای مختلف در شرکت فولاد هرمزگان گام‌های موثری در بهبود شرایط موجود و افزایش بهره‌وری برداشته شده است.

طول خدمت یک فرد یعنی از هنگامی که به یک سازمان و به‌ویژه در بخش صنعت وارد می‌شود، حدود سه دهه یا 30 سال است. در دهه اول، فارغ از آموزش‌های تئوریک و آکادمیک دانشگاهی، باید از طرف سازمان مربوطه روی فرد استخدام شده سرمایه‌گذاری شود. پس از آن، در دهه دوم، زمان بازآموزی نیروی انسانی است و فرد طی آن مطالب تئوری و عملی که در فضای صنعتی و دانشگاهی یاد گرفته را با یکدیگر تلفیق می‌کند. در نهایت در دهه سوم و پایانی خدمت نوبت بازدهی است و نیروی انسانی طی این دوره یقینا قادر خواهد بود در سطوح بالای مدیریتی نقش کلیدی و مهمی را در موفقیت سازمان ایفا کند.

 

تقویت نیروی انسانی، پایه تقویت سازمان

نکته مهم در به‌کارگیری و بهره‌وری نیروی انسانی این است که در هر سازمان باید در وهله اول دو عامل اصلی توانمندسازی و اشتیاق شغلی نیروی انسانی مورد توجه قرار ‌گیرد. در صورتی که هر سازمانی قادر باشد روی هر دوی این موضوعات به‌خوبی متمرکز شود، به‌طور حتم با مشکلات کمتری در تحقق اهداف خود مواجه خواهد شد. به عبارت بهتر باید عنوان کرد که در هر سازمانی، در نهایت این نیروی انسانی موجود در آن سازمان است که مشکلات را حل خواهد کرد. بنابراین در هر سازمان تقویت دو مقوله یاد شده بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. در این رابطه شرکت فولاد هرمزگان نیز برای بهبود عملکرد نیروی انسانی خود، نقاط قابل بهبود موجود در سازمان را به‌موقع مورد شناسایی قرار داده و در جهت تقویت آن پروژه‌های لازم را تعریف کرده است. طی این پروژه در مرحله اول، میزان اشتیاق شغلی و سطح توانمندی کارکنان شرکت فولاد هرمزگان به‌صورت دوره‌ای مورد اندازه‌گیری و پایش قرار می‌گیرد و پس از آن نیز تلاش خواهد شد که با شناسایی نقاط قابل بهبود، اشتیاق شغلی و سطح توانمندی نیروی انسانی مرحله به مرحله ارتقا یابد.

در هر حال باید توجه داشت که به‌کارگیری نیروی انسانی در شرکت‌های فولادی با مشکلات و چالش‌هایی همراه است. چرا که صنعت فولاد در میان سایر مشاغل و حتی صنایع، یک حرفه نسبتا خشن محسوب می‌شود. این موضوع در مورد جنوب کشور بیشتر صدق می‌کند. چرا که استخدام و به‌کارگیری نیروی متخصص در این بخش از کشور با توجه به شرایط آب و هوایی تا حدودی نسبت به سایر نقاط کشور با محدودیت‌های بیشتری همراه خواهد بود. لازم به ذکر است که در حال حاضر شرکت فولاد هرمزگان بررسی نحوه و زمان جذب نیرو را در دستور کار خود قرار داده است تا بتواند نیروهای توانمند و مناسبی را به‌موقع برای مجموعه خود جذب کند.

عناوین برگزیده