تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۲۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

باکتری مس‌دار!

می متالز - متانوتروف، باکتری‌ای است که از مس موجود در محیط‌زیست برای متابولیزه‌ کردن متان استفاده می‌کند. متان گاز خطرناکی است که در نتیجه فرآیندهای صنعتی آزاد می‌شود. از این رو متانوتروف‌ها برای جذب مس از محیط‌زیست اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند.
باکتری مس‌دار!

به گزارش می متالز، متانوتروف‌ها باکتری‌های ارزشمندی هستند که از متان به عنوان منبع غذا و انرژی استفاده می‌کنند. آن‌ها برای این کار باید یون‌های مس را از محیط خود به دست آورند، زیرا آنزیم متابولیک اولیه آن‌ها از متابولیسم متان استفاده می‌کند. بعضی از متانوتروف‌ها برای جذب مس از مواد اطراف خود، موادی به اسم متانوباکتین‌ها (methanobactins) تولید می‌کنند. کشف این موضوع کمک بسیار زیادی به محققان کرده است؛ چراکه آن‌ها را قادر ساخته برای فرآیندهایی که نیاز به جذب مس دارند، از روش مشابهی استفاده کنند.

محققان دانشگاه نورت‌وسترن واقع در شیکاگوی ایالات متحده امریکا به‌تازگی به عملکرد متانوباکتین‌ها پی برده‌اند. متانوباکتین‌ها برای جذب مس از محیط اطراف‌شان از دو گروه ترکیبات آلی با عنوان اوکسازولون-تیوآمید استفاده می‌کنند. این ترکیبات شامل آنزیم‌هایی با عنوان MbnA هستند که خود با ترکیب دو پروتئین به نام‌های MbnB و MbnC و طی یک فرآیند عملکرد متانوباکتین‌ها را ممکن می‌سازند.

این کشف اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه بسیاری از باکتری‌های موجود در طبیعت، ازجمله باکتری‌هایی که عامل بیماری‌های انسانی هستند، MbnB و MbnC دارند، بنابراین این یافته‌ها می‌توانند کمک کنند تا عملکرد باکتری‌ها را بهتر بفهمیم. علاوه بر این محققان دانشگاه نورت‌وسترن معتقدند با مهندسی متانوباکتین‌ها می‌توان به درمانی برای بیماری‌های اختلال انباشت مس مانند بیماری ویلسون شد. بیماری ویلسون یک اختلال ارثی است که در آن تجمع سمی و مخرب مس در ارگان‌ها و بافت‌های مختلف  بدن به وجود می‌آید. اما از این مهم‌تر محققان دانشگاه نورت‌وسترن معتقدند متانوباکتین‌ها ممکن است فعالیت آنتی‌بیوتیکی داشته باشند.

آنتی‌بیوتیک‌ها مواد شیمیایی هستند که از دو راه طبیعی و ساختگی به دست می‌آیند. آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی از میکروارگانیسم‌هایی مانند قارچ‌ها و باکتری‌ها گرفته می‌شوند. کشف عملکرد مس در متانوتروف‌ها می‌تواند منجر به شناخت و کشف نوعی آنتی‌بیوتیک طبیعی شود.

اصل مقاله محققان دانشگاه نورت‌وسترن را اینجا بخوانید.

منبع: عصر مس