تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۰:۳۲
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۱۴۳۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صنعت بیمه در مقابل بدعهدی برجامی دست خالی نیست

می متالز - با گذشت چند سال از اجرایی شدن برجام در خصوص تاثیرات آن بر صنایع مختلف بحث‌های زیادی وجود دارد. اگرچه برجام نتوانست در بسیاری از صنایع انتظارات را برآورده کند، اما در برخی گروه‌ها تاثیر قابل توجهی گذاشت.
صنعت بیمه در مقابل بدعهدی برجامی دست خالی نیست

به گزارش می متالز، با لغو تحریم‌ها، تغییر شرایط فعالیت‌های اقتصادی در کشور به ‌ویژه درصنعت بیمه که در دوره تحریم با مشکلات و موانع زیادی مواجه بود، یک واقعیت غیرقابل انکار است.

این درحالی است که امریکا قرار است 22 اردیبهشت ماه نظر نهایی خود را در خصوص تمدید برجام اعلام کند که در صورت ادامه تحریم ها آثاری را بر کشور خواهد گذاشت.

به گفته رییس کل بیمه مرکزی، با خروج آمریکا از برجام مشکلی در صنعت بیمه و  روابط بین المللی ما به وجود نخواهد آمد.

چندی پیش رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص عقب نشینی اروپایی‌ها نسبت به خرید سهام بیمه‌های ایرانی به دلیل سخنان ترامپ گفته بود که مذاکراتی با چین، هند و روسیه آغاز شده است.

عبدالناصر همتی معتقد است که صنعت بیمه ایران ظرفیت بسیار بالقوه بالایی را برای توسعه همکاری بین شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی اروپایی دارد و ظرف دو سال گذشته مذاکرات نزدیکی را با سران بیمه‌های اصلی و تعیین کننده اروپا داشته و امیدواریم این مذاکرات ما را به نتایج بهتری برساند.

رئیس کل بیمه مرکزی اعلام کرده بودکه  صنعت بیمه ایران در طول دو دهه گذشته، رشد خوبی را تجربه کرده است و به طور قطعی ۴.۵ برابر رشد GDP رشد کرده است، این در حالی است که بر اساس تصویب مجلس، ما ضریب نفوذ بیمه را باید از ۲.۳ درصد GDP افزایش دهیم.

به گفته همتی، در حال حاضر مذاکرات خوبی را با اروپایی ها داریم تا بعد از برجام، از ظرفیت این شرکت‌های اروپایی برای توسعه پوشش‌های بیمه ای استفاده کنیم، در دو زمینه کارهایی نیز شروع شده است که البته برای ما بسیار ضروری است و حوزه کشتیرانی و نفتکش را در برمی گیرد، که بر این اساس درصد بالایی از کشتی های ایرانی تحت پوشش گروه بین المللی IG است.

 به گفته همتی به دلیل تصمیماتی ممکن است آمریکا از برجام خارج شود، اما صنعت بیمه با تمهیداتی که اندیشیده شده است، اطمینان می دهد که هیچ مجموعه ای از کشور بدون پوشش باقی نماند.

بیمه مرکزی و بیمه ایران پاسخ گو باشند

"مجید صفدری" مدیر عامل سابق بیمه ما درخصوص آثار خروج آمریکا از برجام و تاثیر آن بر روابط بین المللی صنعت بیمه، گفت: بیمه مرکزی و بیمه ایران به دلیل داشتن بیمه های اتکایی با اروپایی‌ها درخصوص خروج امریکا از برجام و تاثیر آن بر صنعت بیمه باید پاسخگو بوده و در صورت اعمال تحریم علیه ایران راهکار های مناسبی را ارائه دهند.

پوشش بیمه عمر و اموال دستاورد صنعت بیمه

وی با اشاره به دستاوردهای برجام در صنعت بیمه، افزود: بعد از اجرایی شدن برجام برخی از شرکت های بیمه ای مذاکراتی را با شرکت‌های اسکور فرانسه، پارتنر ری فرانسه، سوئیس ری داشته اند که توانسته اند در زمینه بیمه عمر واموال پوشش اتکایی دریافت کنند و همچنین در بیمه های مازاد سرمایه نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

این کارشناس ارشد بیمه بیان داشت: علاوه بر قرارداد با  کمپانی هایی نظیر "زوریخ ری" و "مونیخ ری، قراردادهایی نیز در خصوص مازاد خسارت منعقد شده است.

ضرورت انعقاد قرارداد اتکایی با روسیه، هند، ژاپن وچین

وی با اشاره به  خروج امریکا از برجام گفت: در صورت خروج امریکا از برجام و اعمال  تحریم‌ها علیه  ایران، قطعا کشورهای دیگر به همکاری خود با ایران ادامه خواهند داد. البته ممکن است برخی کشورهای اروپایی ایران را محدود کنند. در این صورت باید قرارداد اتکایی با کمپانی های روسی، هندی، ژاپن وچین منعقد کنیم.

تیم قوی مذاکره کننده شرط موفقیت ایران در مذاکرات با اروپا

صفدری بیان داشت: شرط موفقیت ایران در مذاکرات با اروپایی ها داشتن تیم قوی مذاکره کننده بیمه مرکزی است تا بتواند سایر کشورها را متقاعد به انعقاد قراردادهای اتکایی با ایران کند.

نقش مهم صنعت بیمه در خروج ریسک از کشور

وی خاطر نشان کرد: بیمه مرکزی به عنوان لیدر صنعت بیمه نقش مهمی در خروج ریسک ها از کشور دارد و حرفه ای بودن افراد در بیمه مرکزی بسیار در امضای قراردادها تاثیر گذار است.

بیمه مرکزی در صورت تحریم علیه ایران به دنبال جایگزین باشد

این کارشناس ارشد صنعت بیمه در پایان با اشاره به سخنان رییس کل بیمه مرکزی در همایش تجاری بانکی ایران و اروپا مبنی بر پوشش 30 درصدی ریسک بلایای طبیعی توسط اروپایی ها، افزود: با توجه به گفته همتی، بیمه مرکزی در صورت تحریم علیه ایران باید به دنبال کشورهای جایگزین برای قراردادهای اتکایی بیمه ای باشد.

عناوین برگزیده