تاریخ: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۱۵۰۶۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ارائه نرم‌افزاری برای طراحی سازه‌های بتن مسلح

می متالز - محقق دانشگاه صنعتی امیر کبیر نرم افزاری را بر اساس دوام سازه‌های در معرض شرایط آسیب رسان بتن مسلح طراحی کرده که در طراحی پل قشم- بندرعباس استفاده شده است.
ارائه نرم‌افزاری برای طراحی سازه‌های بتن مسلح

به گزارش می متالز، دکتر سید حسام مدنی تحت راهنمایی دکتر رمضانیان پور بر اساس داده‌های ۳۰ ساله این دانشگاه و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، نرم‌افزاری را برای طراحی بر اساس دوام سازه‌های در معرض شرایط آسیب رسان بتن مسلح عرضه کرده که در طراحی پل قشم-بندرعباس مورد استفاده قرار گرفته است.

سید حسام مدنی همکار طرح با بیان اینکه طرح «مواد طبیعی و مصنوعی جایگزین سیمان و ساخت بتن‌های بادوام برای افزایش طول عمر سازه‌های بتنی در کشور» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد، گفت: در این پژوهش نرم افزاری تحت عنوان «طراحی عمر مفید بتن مسلح دریا پایدار» تهیه شد.

وی جمع آوری اطلاعات آزمایشگاهی ۳۰ ساله دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی برای پیاده‌سازی در قالب یک مدل و نرم افزار با کاربری آسان را از اهداف اجرای این پژوهش نام برد و افزود: این نرم افزار قابلیت استفاده گسترده در مقاصد طراحی بر اساس دوام سازه‌های بتن مسلح در شرایط آسیب رسان محیط دریا را دارد.

وی گفت: استفاده از نرم افزار برای طراحی بتن تا میلیارد‌ها دلار از هزینه‌های ناشی از خرابی زود هنگام سازه‌های بتن مسلح به ویژه انواع راهبردی همچون اسکله‌ها خواهد کاست.

مدنی افزود: این نرم افزار در طراحی بر اساس دوام سازه «پل» بین قشم و بندرعباس مورد استفاده قرار گرفته است که نشانگر رجحان طراحی انجام شده از طریق این نرم افزار نسبت به طرح مشاور نروژی طرح است.

همکار طرح با اشاره به نحوه اجرای این طرح گفت: طراحی نرم افزار مستلزم یک مطالعه تئوریک قوی بر روی مدل‌های موجود و انتخاب یک مدل مناسب احتمالاتی و پیاده کردن داده‌های اولیه بر اساس روش‌های قابلیت اعتماد در نرم افزار بود.

وی افزود: به رغم پیچیدگی‌های پنهان در ساختار نرم افزار، با ارائه آموزش‌های مقدماتی به مهندسان عمران امکان استفاده از این نرم افزار میسر است.

این محقق با تأکید بر اینکه نرم افزار و مدل برازش یافته قابلیت استفاده وسیع در سطح جهان را دارد، گفت: به ویژه داده‌های پیش فرض نرم افزار برای مناطق حاشیه خلیج فارس تهیه شده است که قابلیت استفاده در ایران و کشور‌های مجاور را افزایش می‌دهد.

مدنی افزود: در حال حاضر درخواست‌های متعدد از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس برای استفاده از این نرم افزار مطرح شده است.

وی با اشاره به مزایای این نرم افزار گفت: تولید نرم افزار حاضر مستلزم داشتن دانش در زمینه تکنولوژی بتن و مباحث طراحی بر اساس دوام سازه‌های بتن مسلح است، همچنین نیاز به داده‌های اولیه برای صحت سنجی عملکرد نرم افزار و تولید داده پیش فرض است که به این دلایل امکان طراحی نرم افزار برای هر مجموعه‌ای به راحتی امکان پذیر نیست.

عناوین برگزیده