تاریخ: ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۳۳۳
کد خبر: ۱۵۱۳۸
سرویس خبر : انرژی
بهنام گشتاسبی مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز و ناصر تنگستانی مدیر مالی شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس پاسخ می دهند

پالایشگاه ها ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی می شوند؟

می متالز - شرکت پالایش نفت اصفهان در ۳ ماهه پایانی سال ۹۶ به تنهایی ۱۶۷ میلیارد تومان هزینه اداری عمومی تشکیلاتی شناسایی کرده است ، در حالی که رقم این هزینه در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۷۷ میلیارد تومان بود.
پالایشگاه ها ملزم به پرداخت عوارض آلایندگی می شوند؟

به گزارش می متالز، شپنا دلیل این رشد هزینه را، پرداخت کل عوارض آلایندگی فروش فرآورده های یارانه پذیر ذکر کرده که قبلا این عوارض توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی جبران می شده است. اکنون این سوال ایجاد شده که آیا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پرداخت عوارض آلایندگی تمامی پالایشگاه ها را لغو کرده است ؟اطلاعیه

 

رسمی مبنی بر لغو پرداخت عوارض آلایندگی ابلاغ نشده است

بهنام گشتاسبی مدیر مالی شرکت پالایش نفت شیراز در این خصوص گفت: طبق قوانین و بر اساس آیین نامه ای که در بودجه تعریف شده، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، عوارض آلایندگی ۵ فرآورده اصلی پالایشگاه ها را پرداخت می کند. تا این لحظه اطلاعیه رسمی مبنی بر لغو پرداخت عوارض آلایندگی توسط شرکت پالایش و پخش به شرکت ابلاغ نشده و در گزارش عملکرد ۱۲ ماهه که در حال تهیه آن هستیم، این هزینه لحاظ نشده است.

وی ادامه داد : البته اگر قرار باشد قوانین تغییر کند و پرداخت عوارض به عهده پالایشگاه ها باشد، باید به همه پالایشگاه ها ابلاغ شود و آنگاه، این هزینه شناسایی خواهد شد.

 

هنوز به شکل رسمی به پالایشگاه ها اعلام نشده است

ناصر تنگستانی مدیر مالی شرکت پالایش نفت ستاره خلیج فارس در همین راستا  گفت: در مورد موضوع عدم پرداخت یارانه عوارض آلایندگی فراورده های اصلی پالایشی ها توسط شرکت ملی پالایش و پخش مطالبی شنیده ام، اما هنوز به طور رسمی چیزی به پالایشگاه ها ابلاغ نشده‌است.

 

در صورت صحت ، تمامی پالایشگاه ها هزینه عوارض را لحاظ می کنند

وی ادامه داد: در هر صورت چنانچه موضوع صحت داشته باشد، شامل تمامی پالایشگاه ها خواهد شد و تمامی پالایشگاه ها باید هزینه بیشتری بابت عوارض آلایندگی در صورت های مالی خود شناسایی کنند.

 

عوارض آلایندگی رقم بزرگی نیست / نفت ۸۰ دلاری جبران می کند

تنگستانی  در خاتمه تصریح کرد: رقم این عوارض نسبت به کل سودآوری پالایشی ها، رقم چندان بزرگی نمی باشد.

ضمن اینکه با افزایش قیمت نفت به محدوده ۸۰ دلاری، حاشیه سود پالایشگاه ها افزایش خواهد یافت و این خبر خوش، اثر منفی خبر احتمالی عدم پرداخت یارانه آلایندگی را خنثی خواهد کرد.

منبع: بورس 7
عناوین برگزیده