تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۰۶
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۱۵۴۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بومی‌سازی تولید نانوپودر مس

می متالز - تولید نانوپودر مس به دلیل کاربردهای متفاوتی که هم در پزشکی و هم در سایر صنایع دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است. حالا یکی از دانشگاه‌های کشور موفق شده به‌وسیله تجهیزات ساخت داخل نانوپودر مس را تولید کند.
بومی‌سازی تولید نانوپودر مس

به گزارش می متالز، امروزه نانوذرات فلزات به دلیل کاربردهای‌شان بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. از این میان، نانوذرات مس به دلیل ارزان و در دسترس بودن اهمیت بیشتری دارند. نانوذرات مس بیشتر در پزشکی و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارند اما در سایر صنایع نیز ممکن است مورد  استفاده قرار گیرند. نانوپودر مس حاوی نانوذرات مس است که حالا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان خبر داده این دانشگاه برای تولید نانوپودر مس آمادگی کامل دارد. 

«مجتبی بابایی» گفت: «واحد تویسرکان صاحب تنها شرکت دانش‌بنیان در تولید نانوپودر مس در استان همدان است و بر اساس رایزنی‌های صورت‌گرفته در جلسه شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه، مقرر شد تولید این محصول با قدرت پیگیری شود؛ این محصول های‌تک است و تنها سه کشور در جهان آن را تولید می‌کنند و واحد تویسرکان، ایران را در جایگاه چهارمین تولیدکننده این محصول قرار می‌دهد.»

او ادامه داد: «تولید نانوپودر مس طرح پایان‌نامه یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد واحد تویسرکان بود که چندین مقاله نیز از آن استخراج شد. سپس استادان شیمی این واحد دانشگاهی طرح تولید این نانوپودر را بررسی کردند و متوجه اقتصادی نبودن تولید آن شدند. در نتیجه با انجام برخی فعالیت‌های پژوهشی، فرآیند تولید را به‌طور کلی تغییر دادند و آن را کاملاً اقتصادی کردند. تولید در سطح آزمایشگاهی، اخذ تأییدیه‌های لازم و تولید نیمه‌صنعتی از جمله اقدامات بعدی پیشرفت این طرح دانش‌بنیان بوده است.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان افزود: «همه دستگاه‌ها و تجهیزات لازم برای تولید نانوپودر مس از سوی استادان واحد تویسرکان ساخته شده است و امیدواریم با ورود شورای اقتصاد دانش‌بنیان سازمان مرکزی بازاریابی این طرح صورت بگیرد. زیرا قابلیت تولید این محصول به هر مقداری در واحد تویسرکان وجود دارد و تولید آن می‌تواند از لحاظ درآمدزایی برای واحد ما مفید باشد. اگر بازار این محصول تأمین شود، هیچ شرکتی قابلیت رقابت با ما را نخواهد داشت.»

بابایی افزود: «با توجه به بازدیدها و اعلام حمایت‌های مسئولان، امیدواریم در سال جاری بتوانیم با حل مشکل بازاریابی نانوپودر مس، شاهد عرضه گسترده این محصول به بازار باشیم.»

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده