تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۴۳
بازدید: ۲۳۶
کد خبر: ۱۵۷۶۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی روند معاملات هفتگی نشان داد؛

کاهش تولید "روی " برای حفظ بازار

می متالز - در ابتدای هفته گذشته بازارها شاهد ادامه روند کاهشی قیمت شمش روی بود؛ اما این روند ادامه نیافت و در روزهای پایانی مجدد قیمت روی افزایشی شد. برخی تولیدکنندگان روی چین به‌منظور بازگشت مجدد قیمت‌ها اقدام به کاهش تولید خود کردند.
کاهش تولید "روی " برای حفظ بازار

به گزارش می متالز، در مجموع طی این هفته نسبت به روز پایانی معاملات هفته پیش قیمت شمش روی در بازار بورس فلزات لندن ۰.۲ درصد افت پیدا کرد. گفتنی است قیمت فروش ۳ ماه شمش روی در بورس فلزات لندن همچنان از فروش روزانه این فلز پایین‌تر است که همین امر نشان از عدم خوش‌بینی نسبت به آینده بازار فلز روی دارد.

موجودی شمش روی در انبار بورس فلزات لندن طی یک ماه اخیر نشان می دهد که موجودی شمش روی طی این مدت رشد داشت و از ۲۲۸ هزار و ۹۷۵ تن در بیست و نهم ماه مِی به ۲۴۹ هزار و ۳۰۰ تن در روز ۲۹ ژوئن رسید.قیمت و موجودی شمش روی در بورس فلزات لندن نیز بیانگر این است که قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن از نیمه ماه ژوئن روند نزولی به‌خود گرفت و در روز جمعه ۲۲ ژوئن از مرز ۳ هزار دلار بر تن نیز پایین‎تر رفت. با شروع معاملات در هفته پیش، قیمت شمش روی در بورس فلزات لندن به روند نزولی خود ادامه داد و در روز ۲۶ ژوئن به ۲ هزار و ۸۹۵ دلار به‌ازای هر تن رسید که این رقم کمترین میزان پس از آگوست ۲۰۱۷، یعنی طی ۱۰ ماه گذشته بود. این روند نزولی قیمت در روزهای پایانی هفته، ادامه نیافت و قیمت شمش روی مجدد وارد روند افزایشی شد تا در نهایت در روز جمعه ۲۹ ژوئن به ۲ هزار و ۹۴۸ دلار به‌ازای هر تن رسید.

طی هفته گذشته قیمت شمش روی در بورس آتی شانگهای ۰.۶ درصد افزایش یافت. همچنین موجودی انبارهای شانگهای نیز در سال ۲۰۱۸ تا روز ۲۶ ژوئن ۳۹.۴ درصد افزایش داشت که این امر ناشی از افزایش تولید واحدهای ذوب این کشور بود.

شرکت Dongling چهارمین تولیدکننده روی چین در روز پنج‌شنبه ۲۸ ژوئن اعلام کرد که قصد دارد از سطح تولید خود بکاهد و بدین طریق زمینه افزایش قیمت را فراهم کند. در ادامه شرکت‌های دیگر تولیدکننده روی نیز اعلام کردند، آماده کاهش تولید به‌منظور بازگشت روند افزایشی در قیمت روی هستند. کاهش تولید روی شرکت Dongling سبب شد آربیتراژ بورس‌های لندن و شانگهای LME-SHFE در روز ۲۹ ژوئن مثبت شود و این امر تحریک جزئیی تقاضای شمش روی بورس فلزات لندن را نیز درپی داشت.

آنچه در این میانه مطرح می‌شود، آن است که آینده بازار شمش روی به کدام سمت خواهد رفت. از شواهد برمی‌آید که چشم‌انداز روشنی برای فلز روی پیش‌بینی نمی‌شود. بازار کامودیتی‌ها متأثر از دعوای تجاری آمریکا با سایر ابر قدرت‌های اقتصادی دنیا تاریک است و سهام شانگهای نیز تحت تأثیر تعرفه‌های آمریکا منفی شده است و همین امر رشد اقتصادی چین را نیز با تردید مواجه کرده است. در صورت کاهش تنش‌های تجاری قطعا افزایش قیمت کامودیتی‌ها و بازگشت آن‌ها به روال عادی پیشین را می‌توان انتظار داشت.

عناوین برگزیده