تاریخ: ۱۱ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۵
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۱۵۷۷۳
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در آستانه ورود صنعت خودروسازی جهان به فصلی نو رخ می‌دهد

اقبال غول خودروساز به باتری‌های لیتیوم‌یون

می متالز - باتری‌های لیتیوم‌یون دیگر عضوی شناخته‌شده در عرصه جهانی صنعت خودروسازی هستند.
اقبال غول خودروساز به باتری‌های لیتیوم‌یون

به گزارش می متالز، تولید وسایل حمل‌ونقل برقی، در حال توسعه و رشد بوده و گویای تغییر نیازهای صنعت خودروسازی جهان به مواد معدنی است که در ساخت آنها به کار می‌رود. آنچه بیش از همه بر درستی این امر صحه می‌گذارد قراردادهایی است که غول‌های خودروساز جهان در این زمینه منعقد می‌کنند. چنین قراردادهایی نشان می‌دهد تمایل به سرمایه‌گذاری در ساخت این خودروها که آلایندگی آنها نسبت به خودروهای احتراقی بسیار کمتر است، حتی به بدنه شرکت‌های بزرگ و قدیمی خودروساز جهان نیز نفوذ کرده و اینها همگی حکایت از این دارد که در آینده نزدیک در مجموعه مواد معدنی که صنعت خودرو را تغذیه می‌کند، تغییر چشمگیری ایجاد می‌شود. یک نمونه از این قراردادها هفته گذشته بین «بی‌ام‌و» در آلمان و «سی‌اِی‌تی‌اِل» در چین به امضا رسید.
به نقل از رویترز، شرکت خودروساز صنایع موتوریِ بایرن به اختصار «بی‌ام‌و» در آلمان، خبر از امضای قراردادی با یک شرکت چینی سازنده باتری‌های لیتیومی داده است. ارزش این قرارداد ۱ میلیارد یورو(۱/۱۶ میلیارد دلار) است و شرکت چینی طرف قرارداد «کانتِمپورِری آمپِرِکس تکنالوژی اِل‌تی‌دی» به اختصار «سی‌اِی‌تی‌اِل» نام دارد.
بنا بر گفته گلن اشمیت سخنگوی بی‌ام‌و در نتیجه این قرارداد سی‌اِی‌تی‌اِل به عنوان بزرگترین شرکت باتری‌ساز چینی، این امکان را به‌دست خواهد آورد که کارخانه‌ای ویژه تولید سلول برای خودروهای الکتریکی در اروپا احداث کند. این در حالی است که دولت چین به منظور مهار آلودگی‌ برآمده از سوخت موتورهای سنتی احتراقی بر ساخت خودروهای الکتریکی تمرکز کرده و در تلاش است حضور این کشور را در بازار جهانی خودروهایی که با انرژی‌های نو کار می‌کنند قدرت بخشد و این قرارداد گام مهمی در تحقق این طرح به شمار می‌آید. سی‌اِی‌تی‌اِل همچنین به دنبال مکان‌هایی در اروپا به ویژه ایالت تورینگن آلمان است که ظرفیت دارد تجهیزات تولید باتری خود را در آنجا راه‌اندازی کند؛ اتفاقی که طرف آلمانی نیز از آن استقبال کرده است. بی‌ام‌و تنها شرکت آلمانی نیست که با شرکت چینی یادشده وارد همکاری شده است. در ماه گذشته میلادی «دایملِر» دیگر شرکت خودروساز آلمانی نیز سفارش ساخت سلول‌های باتری خودروی الکتریکی را به سی‌تی‌ای‌ال داد.
سی‌تی‌ای‌ال حدود یک ماه پیش به بورس اوراق بهادار شنژن وارد شد و به دنبال آن است که درآمد حاصل را صرف تامین سرمایه طرحی مبتنی بر توسعه ظرفیت تولید برق تا ۲۴ گیگاوات در ساعت کند.
هم اکنون یک واحد تولید برق در استان فوجین چین قرار دارد. این واحد در سال گذشته ۱۱/۸۵ گیگاوات باتری لیتیوم‌یون فروخت. این رقم بالاتر از ارقام تولید برق با این‌گونه باتری‌ها در سایر نقاط جهان است.
در همین زمینه گفتنی است که شرکت چینی بی‌وای‌دی(بزرگترین تولیدکننده خودروهایی که با انرژی‌های نو حرکت می‌کنند) به تازگی خبر از ساخت بزرگترین واحد باتری لیتیوم یون داده و اعلام کرده تصمیم دارد نخستین باتری لیتیوم تولیدی خود را به توان ۶۰ گیگاوات در ساعت تا سال ۱۳۹۹ خورشیدی( ۲۰۲۰میلادی) بسازد.
بیش از نیمی از ماشین‌آلاتی که با انرژی‌های نو کار می‌کنند و در سال گذشته به بازار جهان وارد شدند، به چین تعلق دارند. همچنین فروش این محصولات در نخستین ماه‌های امسال میلادی افزایش ۱۴۱/۶ درصدی داشت و به ۳۲۸ هزار واحد رسید.
چین در تلاش است در این عرصه گوی سبقت را از سایر کشورهای جهان برباید و در همین راستا خود را با توانمندی‌های مرتبط با طراحی و فناوری‌های باتری‌های لیتیوم‌یون همگام می‌کند.
نگاهی به کارکرد باتری‌های لیتیوم‌یون
باتری لیتیوم‌یون یک خانواده از باتری‌های قابل شارژ است که در زمان تخلیه، یون‌های لیتیوم از الکترود منفی به سمت الکترود مثبت و در هنگام شارژ شدن وارونه حرکت می‌کنند. باتری‌های لیتیوم‌یون بالاترین چگالی انرژی را فراهم می‌آورند که به طور تقریبی ۲برابر انرژی قابل دسترسی از باتری‌های نیکل‌کادمیم است.
یک باتری لیتیوم‌یون را می‌توان در هر زمان بی‌آنکه روی کارایی باتری اثر بگذارد شارژ کرد، اما چون باتری‌های لیتیوم‌یون به طور معمول دارای طول عمر شارژ ۳۰۰ تا ۵۰۰ چرخه هستند، اگر زود به زود و پیش از تخلیه، شارژ شوند طول عمر باتری پایین می‌آید. همچنین در صورت ادامه شارژ پس از پر شدن، باتری آسیب می‌بیند و از عمر آن کاسته می‌شود به همین دلیل برای شارژ آن از مدارهای محافظ هوشمند استفاده می‌شود تا پس از پر شدن، جریان شارژ قطع شود و باتری بیش از حد شارژ نشود. بسیاری از سازندگان باتری‌های لیتیوم‌یون طول عمر باتری را تا ۳ سال عنوان می‌کنند اما بعضی از مصرف‌کنندگان آن را تا ۱۸ ماه نیز گزارش کرده‌اند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده