تاریخ: ۱۶ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۵
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۱۵۸۵۲
سرویس خبر : زمین شناسی

ایمیدرو استاندارد نویسی گزارش های اکتشاف را بومی سازی می کند

می متالز - مدیر اکتشاف ایمیدرو گفت: این سازمان استاندارد نویسی گزارش های اکتشاف را بومی سازی می کند.
ایمیدرو استاندارد نویسی گزارش های اکتشاف را بومی سازی می کند

به گزارش می متالز، علی اصغر زاده گفت: از 2 سال قبل به دستور رییس هیات عامل برای ارتقای سطح اکتشاف اقدام کردیم و استانداردسازی گزارش ها با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و نظام مهندسی معدن کشور آغاز و توسط مشاوران سازمان نظام مهندسی معدن بررسی شد.

وی افزود: در سمینار آموزشی ارائه گزارش نتایج اکتشافات معدنی (6 تیر 97)، ویرایش نخست این گزارش معرفی شد و پس از رفع نواقص، وارد مرحله ابلاغ و اجرا خواهد شد.

مدیر اکتشاف ایمیدرو با یادآوری اینکه استاندارد جورک مورد تایید دنیا است، خاطرنشان کرد: استاندارد نویسی گزارش ها می تواند کمک موثری برای بالابردن سطح اکتشافات کشور باشد تا نتایج اکتشافی برای سرمایه گذار جذاب شود به طوری که زبان مشترک و اعتماد دوسویه بین حوزه اکتشافی و سرمایه گذار ایجاد شود.

 

کاهش ریسک اکتشاف پهنه برای واگذاری

اصغرزاده با بیان اینکه مجوز پهنه آباده- جازموریان در تاریخ 15 فروردین 94 از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شد، گفت: این پهنه در تاریخ 28 مهر 95 آزاد و از آن، 15 بلوک انتخاب شد. مبنای کار این پهنه بر اساس ژئوفیزیک هوایی در سال 1975 توسط شرکت Aero Service انجام شد.

وی ادامه داد: برآورد این شرکت هنگام اجرای کار اکتشافی، وجود یک میلیارد و 700 میلیون تن سنگ آهن در این پهنه بود که پس از انجام کار اکتشافی، به یک میلیارد و 200 میلیون تن رسید.

مدیر اکتشاف ایمیدرو بیان داشت: برای بررسی وجود یک میلیارد تن ذخیره از برآورد اولیه (یک میلیارد و 700 میلیون تن)، اقدامات لازم را در این پهنه 45 هزار کیلومتر مربعی انجام دادیم. از این رو، 33 برگه در مقیاس یکصد هزارم زمین شناسی گردآوری و 83 شیت اطلاعات ژئوفیزیک هوایی به روز شد.

وی افزود: این اطلاعات با سیستم ماهواره ای، ژئوشیمی و تکتونیکی تلفیق و مدل سازی شد و مجموع اطلاعات 45 هزار کیلومتر مربع به 5 هزار کیلومتر مربع در قالب 15 بلوک تبدیل شد و در نهایت این بلوک ها مبنا قرار گرفت و آماده واگذاری به بخش خصوصی شد.

بنا به این گزارش، روز چهارشنبه 6 تیر ماه 97، نخستین مرحله از واگذاری 15 بلوک اکتشافی پهنه آباده- جازموریان به بخش خصوصی انجام و 9 بلوک واگذار شد. این پهنه در 4 استان شامل فارس، یزد، کرمان و هرمزگان قرار دارد.

منبع: ایمیدرو
عناوین برگزیده