تاریخ: ۱۶ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۵۸۵۳
سرویس خبر : زمین شناسی
در جلسه هم‌اندیشی «همایش بین‌المللی اکتشافات مواد معدنی» مطرح شد

دسترسی آزاد همگان به اطلاعات، پایه اکتشاف معدن

می متالز - دومین جلسه هم‌اندیشی همایش بین‌المللی و نمایشگاه تخصصی اکتشاف مواد معدنی با نگرشی ویژه به توسعه پایدار، با حضور راضیه لک معاون وزیر و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، عباس گل‌محمدی معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و وجیه‌اله جعفری مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، سه‌شنبه شب در هتل پارسیان کوثر تهران برگزار شد در این نشست لک بر اهمیت اکتشافات مواد معدنی و ضرورت تغییر استراتژی اکتشاف تاکید کرد.
دسترسی آزاد همگان به اطلاعات، پایه اکتشاف معدن

بازنگری کلی در استراتژی‌های قدیمی

به گزارش می متالز، راضیه لک در این جلسه هم‌اندیشی، گفت: در این جمع همه متخصصان اکتشاف حضور دارند. از این‌رو از همه عزیزان می‌خواهم به یاری ما بیایند چراکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، نیازمند همکاری بخش‌های اکتشافی برای ترسیم استراتژی آینده اکتشاف است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان به یک شورای قوی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: لازم است متخصصان اکتشاف کشور، در یک شورا متمرکز شوند و استراتژی اکتشافات جدید را تدوین کنند زیرا این استراتژی در سال‌های پیش تدوین شده و با توجه به شرایط پیش‌رو نیاز به بازنگری دارد.
این مقام مسئول با بیان اینکه فراخوان تدوین استراتژی اکتشاف در وب‌سایت این سازمان مندرج شده است، افزود: با توجه به تغییراتی که در این سال‌ها تجربه کردیم بر ما مسجل شد که باید در این استراتژی یک بازنگری اساسی انجام دهیم.
لک درباره تغییر سیاست‌های سازمان توسعه زمین‌شناسی، گفت: بر کسی پوشیده نیست که توسعه معدن، یکی از موضوع‌های بسیار مهم در کشور است؛ به‌ویژه در شرایط فعلی اقتصاد که فروش نفت با مشکل روبه‌رو شده است.
وی با اشاره به برنامه‌های آینده سازمان زمین‌شناسی، بیان کرد: این سازمان چند موضوع را همزمان در راس کار خود قرار داده است. یکی از این برنامه‌ها، دسترسی آزاد به داده‌های سازمان زمین‌شناسی است. سازمان زمین‌شناسی، افزون بر نیم قرن است که داده‌های بسیار ارزشمندی تولید می‌کند اما برای دسترسی به اطلاعات پایه تا جایی که سازمان‌های اطلاعاتی برای ما محدودیت ایجاد نکنند، پیش خواهیم رفت.


دسترسی آزاد، استراتژی روز

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان زمین‌شناسی، دسترسی آزاد به اطلاعات است. برای اینکه این مهم به ثمر برسد لازم است این اطلاعات در اختیار کسانی ‌که می‌توانند از این داده‌ها در راستای اکتشاف معدن استفاده کنند، قرار گیرد.
وی با اشاره به موضوع تغییر استراتژی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در راستای واگذاری محدوده‌های معدنی، افزود: می‌دانیم که این سازمان در راستای مطالعات زمین‌شناسی و اکتشافی خود یکسری پرونده اکتشاف و گواهینامه کشف در اختیار دارد. این محدوده‌ها از دید کارشناسان بسیار ارزشمند است؛ بنابراین در هر مرحله که بخش‌های دولتی، شرکت‌های توسعه‌ای و بخش‌های خصوصی، علاقه‌مند به فعالیت اکتشافی باشند، هیچ هزینه‌ای نخواهند کرد.
لک در ادامه تصریح کرد: ما از منابع عمومی کشور در جایی هزینه خواهیم کرد که وظیفه حاکمیتی ما ایجاب می‌کند و علاقه‌مندی بخش خصوصی برای ادامه اکتشاف در آن زمینه نیز وجود ندارد. ما تلاش می‌کنیم بر اساس مقررات جلو برویم. این احتمال وجود دارد که درباره یکسری قوانین به‌ویژه در زمینه نحوه واگذاری محدوده‌ها با مجلس وارد گفت‌وگو شویم.
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه این سازمان علاقه‌مند به واگذاری محدوده‌های اکتشافی به بخش‌های خصوصی است، گفت: بر اساس مقررات موجود، این محدوده‌های اکتشاف واگذار خواهد شد و ما تلاش خواهیم کرد تمام اطلاعات را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم. سعی می‌کنیم بر اساس قوانین حقوقی با افراد وارد معامله شویم تا در صورت بروز مشکل بتوانیم آنها را قانونی حل و فصل کنیم.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی باید روی محدوده‌ها کار کند تا آنها به معدن تبدیل شوند، افزود: نگه داشتن این محدوده‌ها برای مدت زمان طولانی درست نیست. این سازمان در نظر دارد ۱۶ محدوده‌ای که گواهی کشف دارند را بر اساس مقررات واگذار کند. این گواهی‌ها از سال ۷۴ صادر شده‌اند. نخستین پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا این محدوده‌ها همچنان باقی مانده‌اند؟
به گفته وی، در توافق سازمان با جعفر سرقینی، معاون امور معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، ۱۶ محدوده به سازمان زمین‌شناسی واگذار شد.
لک با بیان اینکه برای ۱۶ محدوده مزایده برگزار خواهیم کرد، افزود: اگر برای محدوده‌ای متقاضی نباشد آن را به علاقه‌مندان این حوزه واگذار خواهیم کرد. خوشبختانه این مهم با حضور آقای سرقینی تصویب شده است و مسائل حقوقی آن را نیز حل کردیم.
وی در پایان تصریح کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، به یک شورای قوی در زمینه اکتشاف نیاز دارد تا از این راه، سیاست‌های کلان اکتشافی در آن سازمان تصویب شود. من نیز به عنوان مجری، اکتشاف را پیگیری می‌کنم. تمام تلاش خود را به این مهم معطوف خواهیم کرد که در راستای دیدگاه اعضای شورا قدم بگذاریم. سازمان دست یاری حامیان شورای‌عالی معادن را می‌فشارد.


لزوم تقویت قوانین

در ادامه این جلسه هم‌اندیشی، عباس گل محمدی، گفت: بنا داریم در این همایش ۵ موضوع کلی را مورد بررسی قرار دهیم. این موضوع‌ها عبارتند از: قوانین و مقررات استراتژی اکتشاف کشور و نحوه عملیاتی کردن آنها با توجه به چالش‌های پیش‌رو، توانمندسازی منابع انسانی که در زمینه اکتشاف بسیار اهمیت دارد، روش‌های جذب تامین سرمایه که یکی از چارچوب‌های مهم برای اکتشاف کشور است، فناوری‌ها و دانش روز و درنهایت تجهیزات نوآورانه مانند آزمایشگاه‌های مورد نیاز که پایه و اساس اصولی دارند.
به گفته وی، تمام این اصول دست به‌دست هم می‌دهند که ما به سمت اکتشافات عمیق حرکت کنیم.
گل‌محمدی درباره هدف برگزاری این همایش، گفت: باید برای سرفصل‌های این همایش اولویت‌گذاری کنیم یعنی باید بدانیم می‌خواهیم روی چه مواردی بیشتر متمرکز شویم.
معاون اکتشافات معدنی سازمان زمین‌شناسی، خاطرنشان کرد: سعی کردیم از سازمان‌هایی که درگیر مسائل اکتشاف هستند دعوت کنیم در این جلسه حاضر شوند و دیدگاه‌های خود را در این راستا با ما در میان بگذارند.
وی در ادامه افزود: تلاش خواهیم کرد بیش از ۸۰ درصد وزن همایش را روی ماده معدنی خاصی متمرکز کنیم و بقیه موارد به‌صورت عمومی بیان شوند؛ یکی دیگر از اهداف این همایش تلاش برای جلوگیری از موازی‌کاری‌هایی است که علاوه بر اتلاف وقت عزیزان، گاهی هزینه‌های جانبی برای آنها به همراه می‌آورد.
گل‌محمدی خاطر نشان کرد: موضوع اکتشاف کلان، در دستور کار سازمان زمین‌شناسی است. از این‌رو باید به نحو مطلوبی در این راستا برنامه‌ریزی کنیم. خروجی این برنامه‌ها، ارائه داده‌های پایه و مفید در زمینه اکتشاف خواهد شد.


جای بخش خصوصی را نگرفته‌ایم

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در دومین جلسه هم‌اندیشی همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی گفت: برگزاری همایش‌های معدنی توسعه ضمن اینکه می‌تواند باعث توسعه اکتشاف در کشور شود منجر به هماهنگی بین دولت و بخش خصوصی نیز خواهد شد.
وجیه‌اله جعفری با بیان اینکه نقش اکتشاف در کشور امروز به جایگاه اصلی خود نرسیده، افزود: باید اکتشاف را از نظر عمق و تجهیزات توسعه داد.
به عقیده وی، امروز می‌توان با تغییر نگاه به اکتشاف کمک کرد.
جعفری تاکید کرد: شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران قصد ندارد جایگاه بخش خصوصی را بگیرد، بلکه ما امروز در کنار بخش خصوصی قرار گرفته‌ایم و به فعالان این بخش کمک خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه شرکت تهیه و تولید، آماده همکاری در فعالیت‌های اکتشافی است، خاطرنشان کرد: اگر حمایت اکتشافی در راستای کمک علمی داشته باشیم سرعت تبدیل به گواهی کشف افزایش پیدا می‌کند.
گفتنی است دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی با نگرش ویژه بر توسعه پایدار با حمایت بخش خصوصی ۸ تا۱۰ بهمن در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
بر اساس این گزارش، این رویداد بین‌المللی که با مشارکت و همکاری بخش خصوصی و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به عنوان مرجع اکتشاف معادن و علوم زمین با محوریت این سازمان برگزار می‌شود؛ چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی اکتشاف مواد معدنی، اقتصاد و مدیریت در اکتشاف و فناوری‌های نوین مربوط به حوزه اکتشاف معادن، معرفی و ارائه تجهیزات و ماشین‌آلات اکتشافی و روش‌های نوین اکتشاف در معادن به عنوان محورهای اصلی برگزاری دومین همایش و نمایشگاه تخصصی بین‌المللی اکتشاف مواد معدنی، عنوان شده و برگزارکنندگان این نشست بزرگ بین‌المللی برگزاری دو سالانه همایش و نمایشگاه، ورود فناوری روز دنیا در زمینه اکتشافات معدنی، ایجاد فضای مناسب سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف معادن، ایجاد فضای متعادل دوجانبه فعالان اقتصادی، دولت، تشکل‌ها، دانشگاه‌ها، ارتقای مدیریت اقتصاد در حوزه اکتشاف و دستیابی به استانداردهای روز دنیا در حوزه اکتشاف را به عنوان چشم‌انداز در دستور کار خود دارند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده