تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۰۴
بازدید: ۳۵۳
کد خبر: ۱۶۰۱۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
واردات قراضه آلومینیومی به کشورهای خاورمیانه

اماراتی‌ها، از دسترسی وافر به آلومینیوم اولیه بهره‌مند شدند

می متالز - در میان کشورهای خاورمیانه، علاوه بر امارات که بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم اولیه در منطقه محسوب می‌شود و صنعت آلومینیوم عظیمی دارد، ترکیه نیز به‌اتکای توسعه بخش‌های پایین‌دستی این صنعت به‌ بزرگترین واردکننده قراضه‌های آلومینیومی در میان کشورهای خاورمیانه بدل شده است.
اماراتی‌ها، از دسترسی وافر به آلومینیوم اولیه بهره‌مند شدند

به گزارش می متالز، خاورمیانه با تولید حدود 10 درصد از کل آلومینیوم اولیه جهان، یکی از قطب‌های مهم صنعتی در حوزه تولید آلومینیوم به‌شمار می‌رود. به‌واسطه همین امر بخش‌های پایین‌دستی صنعت آلومینیوم در این منطقه شاهد رشد بسیار خوبی بوده است. با این حال در میان کشورهای خاورمیانه، علاوه بر امارات که بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم اولیه در منطقه محسوب می‌شود و از صنعت آلومینیوم عظیمی بهره‌مند است، ترکیه نیز به‌اتکای توسعه بخش‌های پایین‌دستی این صنعت به‌بزرگترین واردکننده قراضه‌های آلومینیومی در میان کشورهای خاورمیانه بدل شده است. نمودار 1، مجموع حجم واردات قراضه آلومینیومی کشورهای خاورمیانه را در طول 5 سال گذشته نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، حجم کل واردات قراضه‌های آلومینیومی از کشورهای خاورمیانه در چند سال اخیر، بین بازه کوچک 95 تا 105 هزار تن تغییر داشته؛ به‌طوری که متوسط این میزان در 5 سال گذشته، بیش از 101 هزار تن بوده است.

نمودار 2 بزرگ‌ترین واردکنندگان قراضه آلومینیومی خاورمیانه را در سال‌های 2012 و 2016 نشان می‌دهد. به گزارش فلزات آنلاین، در حالی که در سال 2012، بزرگ‌ترین واردکننده قراضه‌های آلومینیومی در منطقه، امارات متحده عربی بود و حدود 54 درصد کل واردات کشورهای خاورمیانه را تشکیل داد، در سال 2016 سهم آن از این میزان به حدود 26 درصد کاهش یافت و در مقابل بر سهم ترکیه از واردات این محصولات افزوده شد. کاهش واردات امارات در این دوره، ناشی از افت قیمت آلومینیوم بود. به این ترتیب بسیاری از تولیدکنندگان محصولات پایین‌دستی در این کشور که از موهبت دسترسی وافر به شمش‌های اولیه در این کشور بهره می‌برند، به استفاده بیشتر از شمش‌های اولیه رو آورده‌اند تا بتوانند به‌واسطه این امر بر کیفیت ترکیب شیمیایی محصولات خود بیفزایند. به این ترتیب از میزان تقاضای وارداتی قراضه آلومینیومی آن کاسته شده است. گفتنی است که توسعه بخش‌های پایین‌دستی این کشور در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای بوده که میزان سرانه مصرف آلومینیوم این کشور در حد بزرگ‌ترین سرانه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان، یعنی چین برآورد شده است.

در مقابل، ترکیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات آلومینیومی در خاورمیانه است. طی چند سال اخیر با تداوم رشد تولیدات پایین‌دستی بر میزان تقاضای مواد اولیه آن، شمش اولیه یا قراضه‌های آلومینیومی، افزوده شده است. از آن‌جا که عمده تقاضای این کشور از شمش اولیه از محل واردات تأمین می‌شود، تولیدکنندگان محصولات پایین‌دستی در این کشور، همواره تأمین نیاز خود از قراضه‌های آلومینیومی را ارجح دانسته‌اند و به این ترتیب با افزایش تولیدات این کشور، مقدار واردات آن نیز افزایش یافته است. عربستان نیز از سال 2013 با آغاز فعالیت صنعت تولید آلومینیوم اولیه در این کشور و متعاقبا توسعه بخش‌های پایین‌دستی طی سال‌های بعدی، شاهد رشد تقاضای وارداتی قراضه آلومینیومی بوده است.

عناوین برگزیده