تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۳۰۶
کد خبر: ۱۶۰۱۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی تغییرات قیمیت لیتیوم تا سال 2027

باطری‌سازان، عمده متقاضیان بازار لیتیوم هستند

می متالز - رشد تقاضای جهانی صنعت باتری‌ها نیاز روزافزونی را برای فلز لیتیوم ایجاد کرده است. با توجه به دقت و حساسیت مورد نیاز از سوی باتری‌ها، تولید محصولات لیتیومی با درجه عیار بسیار بالا در دستور کار تولیدکنندگان قرار دارد. با وجود افزایش قیمت لیتیوم در بازارهای جهانی، پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش عرضه، بیش از تقاضای بازار در سال‌های آتی است که به کاهش قیمت‌ها منجر خواهد شد.
باطری‌سازان، عمده متقاضیان بازار لیتیوم هستند

به گزارش می متالز، بازار لیتیوم چشم‌انداز بسیار روشنی دارد. شرکت‌های تولیدکننده باتری تلفن‌های همراه، خودروهای برقی، لپ‌تاپ‌ها و دیگر ابزارهای فناورانه روز، همه نیازمند لیتیوم هستند. این نیاز با چنان سرعتی رو به رشد است که انتظار می‌رود تا سال 2027 رشدی چند برابری را نسبت به سال‌های اخیر تجربه کند.

در 9 سال آتی کمتر از یک درصد از منابع و ذخایر لیتیوم مورد استفاده قرار می‌گیرند، تولیدکنندگان باتری به لیتیوم بیشتری برای حمایت از تولید خود نیاز خواهند داشت.

بنا به تحلیل شرکت خدمات مالی و بانکداری مونترال (BMO)، چیزی بین 80 هزار تا 91 هزار و 500 تن لیتیوم از معادن تا سال 2025 تولید خواهد شد. این مؤسسه تحلیل خود را بر اساس حجم تولید شرکت شیلیایی SQM، شرکت چینی تیانچی (Tianqi)، شرکت Albemarle، شرکت FMC  و شرکت Nemaska  ارایه کرده است. بدین ترتیب، پیش‌بینی می‌شود که تقاضای جهانی تولیدکنندگان باتری‌های لیتیوم– یون، از 46 درصد رشد در سال 2017 تا 83 درصد در سال 2027 رشد کند و استفاده از لیتیوم هیدروکساید و کربنات، در سال‌های آتی افزایش یابد. گفتنی است که سهام بانک مونترآل در بازار بورس تورنتو و بازار بورس نیویورک معامله می‌شود.

تحلیل‌گران انتظار دارند بازارِ محصولات لیتیومی مناسب برای استفاده در باتری‌ها همچنان رو به رشد باقی بماند. باید در نظر داشت غیر از صنعت رو به رشد وسایل نقلیه الکتریکی، ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای جایگزینی باتری‌های از رده خارج شده نیز، یک نیاز غیر قابل انکار است.

نمودار 1 تغییرات قیمت لیتیوم در سال‌‌های اخیر و همچنین پیش‌بینی این تغییرات را تا سال 2025 براساس اطلاعات بانک مونترال نشان می‌دهد. چنان‌که پیداست، به‌نظر می‌رسد که لیتیوم در سال 2018 بیشترین رشد قیمتی را در سال‌های اخیر تجربه می‌کند. نکته جالب توجه، کاهش قیمت این محصول در سال‌های آینده است. افزایش شدید عرضه در مقابل تقاضای جهانی، عامل کاهش قیمت‎ لیتیوم گزارش شده است، اما پس از سال 2021 بازار تعدیل شده و عرضه و تقاضا همپوشانی بیشتری خواهند داشت.

گفته می‌شود رشد حقیقی بازار صنایع مصرف‌کننده لیتیوم در سال‎‌های آتی اتفاق خواهد افتاد اما پیش از آن میزان عرضه رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد. قبل از این نیز مؤسسه مورگان استنلی بارها درخصوص عرضه مازاد در بازار لیتیوم هشدار داده بود که مورد مخالفت شرکت‌هایی مانند Benchmark Mineral Intelligence قرار گرفت.

عناوین برگزیده