تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۳۵
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۱۶۰۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
انرژی از 2 طریق مستقیم و غیرمستقیم در قیمت تمام‌شده آلومینا تأثیر می‌گذارد

روند تغییرات هزینه تأمین، مهم‌ترین مؤلفه‌های هزینه‌ای تولید آلومینا

می متالز - در طول سال‌های گذشته، حامل‌های انرژی و سود سوزآور و برخی از مهم‌ترین فاکتورهای هزینه‌ در قیمت تمام‌شده آلومینا، بیشترین تغییرات را داشته‌اند. همین امر سبب شد تا سهم آن‌ها از تعیین قیمت تمام‌شده آلومینا بیش از سایر عوامل دستخوش تغییر شود. در این بین، انرژی نه‌تنها تأثیری مستقیم بر قیمت تمام‌شده آلومینا دارد، بلکه در قیمت سود سوزآور نیز تأثیرگذار است. از این رو، شاید انرژی را بتوان مهم‌ترین مؤلفه هزینه‌ای در تولید آلومینا نامید.
روند تغییرات هزینه تأمین، مهم‌ترین مؤلفه‌های هزینه‌ای تولید آلومینا

به گزارش می متالز، با توجه به توضیحاتی که در خصوص فرآیند تولید آلومینا از بوکسیت و مؤلفه‌های هزینه‌ای تولید آن، ارایه شد، در این گزارش روند تغییرات قیمت تأمین، به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه‌های هزینه‌ای در تولید آلومینا طی سال‌های گذشته مورد بررسی قرار می‌گیرد. همان‌طور که در گزارش پیشین اشاره شد، انرژی در ساختار هزینه‌ای تولید آلومینا طی سال‌های گذشته، به‌واسطه تغییرات قیمت نفت بیشترین تغییر را داشته است. بوکسیت و سود سوزآور نیز از دیگر مؤلفه‌های مهم در ساختار هزینه‌های تولید آلومینا هستند که سهم متوسط آن‌ها در هزینه‌ها طی این سال‌ها دستخوش تغییر شده است.

در نمودار 1، روند تغییرات شاخص قیمت تأمین بوکسیت و سود سوزآور نشان داده شده است. با توجه به اینکه پالایشگاه‌های آلومینا از منابع مختلفی برای تأمین انرژی حرارتی استفاده می‌کنند، در نمودار 1، روند تغییرات قیمت زغال‌سنگ و نفت کوره به‌عنوان 2 منبع مهم تأمین انرژی حرارتی این پالایشگاه‌ها نیز نشان داده شده است.

قیمت CIF بوکسیت در بازار چین در طول 5 سال گذشته از حدود 54 دلار بر تن در سال 2012، به‌ بیشینه مقدار خود در سال 2014 (حدود 66 دلار بر تن) رسید. هر چند که پس از آن روندی نزولی را طی کرد، اما همچنان در سال 2017، در سطح بالاتری نسبت به سال 2012 قرار داشت؛ در این سال، متوسط قیمت CIF بوکسیت در بازار چین، حدود 57 دلار بر تن بود.

سود سوزآور در سال‌های ابتدایی این دوره، روندی متفاوت را طی کرد؛ قیمت سود سوزآور از متوسط 412 دلار بر تن در سال 2012، تا حدود 268 دلار بر تن در سال 2015 افت کرد، اما پس از آن قیمت این محصول در بازارهای جهانی افزایش یافت به‌طوری که بیشترین جهش قیمتی را در سال 2017 با متوسط قیمتی 527 دلار بر تن رقم زد.

قیمت زغال‌سنگ و نفت کوره نیز در طول این دوره، روندی تقریبا مشابه با سود سوز آور را سپری کرد؛ قیمت آن‌ها از سال 2012 به تدریج در هر سال کاهش یافت تا جایی که در سال 2014 و 2015، به کمینه مقدار خود در طول دوره مورد بررسی رسید. با وجود آن‌که پس از آن در سال‌های اخیر بر مقدار آن‌ها افزوده شد، اما همچنان در پایین‌ترین سطح نسبت به سال 2012 قرار داشت. به گزارش فلزات آنلاین، علاوه بر پایین‌تر بودن قیمت تأمین انرژی در سال 2017 نسبت به سال 2012، بهبود تکنولوژی‌های تولید و همچنین ورود تکنولوژی‌هایی برای تولید آلومینا در دماهایی پایین‌تر که کاهش مصرف سوخت را به‌همراه دارد، از عوامل دیگر کاهش سهم انرژی در هزینه‌های تولید آلومینا بوده است. گفتنی است که در حال حاضر تکنولوژی‌هایی در ابعاد صنعتی وجود دارد که امکان پالایش بوکسیت را در دمای پایینی در حدود 150 درجه سانتی‌گراد فراهم می‌آورد.

عناوین برگزیده