تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۱۶۰۳۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
موج صادرات نیکل اندونزی در ماه مِی 2018

نگاهی به تولید نیکل و کبالت کشور اندونزی

می متالز - در ماه مِی کشور اندونزی رشد سالانه بسیار بالایی را در صادرات برخی کامودیتی‌ها‌ به سایر نقاط دنیا تجربه کرد. این رشد از افزایش قیمت برخی فلزات اساسی ناشی شده بود. نیکل، کبالت، زغال‌سنگ، آلومینیوم و مس رشد قیمت نسبی را تا قبل از اواسط ماه آوریل تجربه‌ کردند و این امر نیز بر رشد صادرات اندونزی مؤثر بود؛ هر چند پس از آن قیمت‌ فلزات اساسی با راه افتادن جنگ تجاری رو به افول گذاشت.
نگاهی به تولید نیکل و کبالت کشور اندونزی

به گزارش می متالز، آمارها حاکی از آن است که ارزش صادرات اندونزی در ماه مِی سال میلادی جاری به 16.12 میلیارد دلار آمریکا رسید. که رشد بیش از 12.47 درصدی را در مقایسه با ماه آوریل نشان می‌دهد. میزان صادرات اندونزی در ماه آوریل 14.47 میلیارد دلار آمریکا بوده است که نسبت به ماه قبل از آن (مارس) رشد 9.01 درصدی داشت.

برخی کالاها تا ماه آوریل رشد مشخصی را در قیمت و تقاضا تجربه کردند؛ زغال‌سنگ، نیکل، آلومینیوم، مس و کبالت، از جمله کالاهایی هستند که این رشد را در زمان گفته شده شاهد بودند. در ضمن اندونزی رشد 28.12 درصدی را در حجم واردات خود در ماه مِی تجربه کرد که به میزان 17.64 میلیارد دلار آمریکا بوده است. به‌علاوه میزان واردات در ماه آوریل 16.09 میلیارد دلار بود که خود رشد 34.68 درصدی را نسبت به ماه قبل از آن نشان می‌دهد. رشد شدید صادرات و نیز واردات منجر به ایجاد تراز تجاری منفی 1.52 میلیارد دلار برای اندونزی طی ماه مِی شد.

 اندونزی بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده نیکل معدنی در جهان است. این کشور در ماه ژوئن سال میلادی جاری، حفاری در پروژه‌های جدید نیکل و کبالت خود را آغاز کرد. شرکت سهامی Pacific Rim Cobalt Corp عملیات حفاری پروژه نیکل و کبالت موسوم به Cyclops واقع در استان پاپوآ (Papua)، اندونزی را به عهده دارد. پروژه نیکل و کبالت Cyclops که در نزدیکی کوهی با همین نام قرار دارد، در سواحل شمالی استان پاپوآی اندونزی واقع شده است. این مکان به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده کانسار محتوی نیکل در جهان شناخته می‌شود. یکی از نکات قابل توجه این پروژه، دسترسی استراتژیک به کشور چین، به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نیکل در صنایع فولاد زنگ‌نزن و نیز باتری‌ها است. فعالیت‌های شرکت Pacific Rim بر روی منابع از پیش شناسایی شده و نیز منابع مورد اکتشاف جدید متمرکز شده است. شرکت Pacific Rim Cobalt Corp شرکتی کانادایی است که در سال‌های اخیر بیشترین تمرکز خود را بر روی پروژه‌های کبالت و نیکل اندونزی داشته است. اقدامات این شرکت در راستای تأمین مواد اولیه مورد نیاز برای صنعت باتری‌ها است.

کبالت و نیکل، 2 فلز ارزشمند، در حال حاضر به‌دلیل افزایش تقاضای جهانی با کسری در بازار مواجه هستند. این امر منجر به افزایش قیمت این کالاها شده است؛ به‌نحوی که حتی از جنگ تجاری کنونی تأثیر کمتری پذیرفته‌اند. نمودار 1 تغییرات قیمت نیکل را در نیمه نخست سال 2018 نشان می‌دهد. چنان که پیداست نیکل برخلاف سایر فلزات اساسی و با وجود نوسانات بسیار زیاد قیمتی در سال 2018 در مجموع سیر صعودی را طی کرده است.

تقاضای فراوان کبالت در جهان و مشکلات بسیار زیاد در عرضه این کالا از سوی کشور کنگو به‌عنوان تولیدکننده بیش از 60 درصد کبالت باعث شده است تا بسیاری از شرکت‌ها در پی یافتن منابع جدید برای تأمین کبالت خود باشند. نکته جالب توجه آنکه شرکت‌هایی مانند Apple، BMW و فولکس واگن در صدد خرید کبالت (حتی به صورت مستقیم از معادن) برای نیاز چند سال آتی خود هستند تا از بحران‌های جهانی پیش آمده برای این کالا در امان بمانند.

عناوین برگزیده