تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۵۳
بازدید: ۳۶۹
کد خبر: ۱۶۰۳۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
روند تغییر هزینه‌های تولید آلومینا طی سال‌های گذشته

همبستگی تغییرات قیمت تمام‌شده آلومینا با انرژی

می متالز - بررسی تغییرات قیمت تمام‌شده آلومینا با تغییرات قیمت مهم‌ترین مؤلفه‌های هزینه‌ای، همبستگی بیشتر قیمت تمام‌شده آلومینا را با قیمت زغال‌سنگ نشان می‌دهد. با توجه به وابستگی قیمت سود سوزآور به انرژی و همچنین سهم هزینه مستقیم انرژی در قیمت تمام‌شده آلومینا، می‌توان اذعان کرد که قیمت تمام‌شده آلومینا وابستگی زیادی به انرژی دارد. با در نظر گرفتن سهم قابل توجه زغال‌سنگ در تولید انرژی در جهان، ارتباط تغییرات قیمت تمام‌شده آلومینا با زغال‌سنگ دور از انتظار نیست.
همبستگی تغییرات قیمت تمام‌شده آلومینا با انرژی

به گزارش می متالز، در گزارش پیشین اشاره شد که حامل‌های انرژی و سود سوزآور، به‌عنوان برخی از مهم‌ترین فاکتورهای هزینه‌ در قیمت تمام‌شده آلومینا، بیشترین تغییرات را داشته‌اند. همین امر سبب شد تا سهم آن‌ها از تعیین قیمت تمام‌شده آلومینا بیش از سایر عوامل دستخوش تغییر شود. تغییرات قیمت مهم‌ترین مؤلفه‌های هزینه‌ای تولید آلومینا در طی سال‌های گذشته در نمودار 1 نشان داده شده است.

همچنین در نمودار 2، متوسط قیمت تمام‌شده آلومینا طی سال‌ها گذشته نشان داده شده است. با مقایسه نمودارهای 1 و 2 می‌توان دریافت که قیمت بوکسیت از سال 2012 تا سال 2014 افزایش یافت، اما روند نزولی قیمت سود سوزآور و انرژی تا سال 2015، سبب شد تا متوسط هزینه تولید آلومینا از بوکسیت کاهش یابد، به‌طوری که این میزان از مقدار حدود 300 دلار بر تن در سال 2012، به‌حدود 225 دلار بر تن در سال 2015 کاهش یابد. به گزارش فلزات آنلاین، طی این دوره نه‌تنها افت قیمت زغال‌سنگ و نفت کوره، به‌عنوان 2 سوخت مصرفی غالب پالایشگاه‌های آلومینا، در کنار سود سوز آور بیشتر از افزایش قیمت بوکسیت بود، بلکه باید اذعان کرد که مجموع سهم این 2 مؤلفه (انرژی و سود سوزآور) در هزینه‌های تولید همواره بیشتر از بوکسیت بوده است.

پس از سال 2015، افزایش قیمت زغال‌سنگ که انرژی مصرفی حدود نیمی از پالایشگاه های آلومینای جهان است، در کنار افزایش قیمت سود سوزآور، سبب شد تا متوسط هزینه‌های تولید آلومینا در سطح جهان افزایش یابد. این در حالی بود که طی این دوره، قیمت بوکسیت وارداتی چین، روندی نزولی را طی می‌کرد. در همین حین نیز، قیمت بوکسیت تولید داخل چین، به‌دلیل عیار پایین‌تر آلومینا، شاهد افت قیمتی بیشتری بود. با این حال، متوسط هزینه‌های تولید در سال 2017 به‌حدود 290 دلار بر تن رسید.

باید توجه داشت که انرژی در هزینه‌های نقدی عملیاتی تولید سود سوزآور، سهمی بین 40 تا 60 درصدی را به‌خود اختصاص می‌دهد؛ این امر سبب می‌شود تا قیمت تمام‌شده سود سوزآور وابستگی زیادی به قیمت انرژی داشته باشد. مجموع این عوامل سبب می‌شود تا رد پای تغییرات قیمت انرژی، در متوسط قیمت تمام‌شده آلومینا بیش از سایر مرلفه‌ها شود، به‌طوری که روند تغییرات قیمت تمام‌شده آلومینا در طول دوره مورد بررسی، روندی تقریبا مشابه با شاخص قیمتی انرژی داشته است. لازم به‌ذکر است که تقریبا بیش از نیمی از پالایشگاه‌های آلومینا در جهان، از زغال‌سنگ و حدود 10 درصد نیز از نفت کوره برای تولید انرژی حرارتی مورد نیاز خود استفاده می‌کنند.

عناوین برگزیده