تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۱۶۰۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

واگذاری بنگاه ها ،تثبیت اشتغال و تدبیر لازم برای عبور از شرایط فعلی از اولویت های اصلی شستاست

می متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی شستا در نشست هم اندیشی با مدیران عالی و فعالان اقتصادی منطقه ازاد کیش با هدف گسترش همکاریها و معرفی شرکتهای قابل واگذاری به مردم و بخش خصوصی اعلام کرد که بنا داریم تصدی خودمان را در امور شرکتها و بنگاه‌هایی که امکان فعالیت بخش خصوصی در آن وجود دارد، کاهش دهیم و به همین دلیل تا پایان سال ۹۸ مدیریت بخشی از شرکتها درحیطه تامین اجتماعی (حدود ۱۰۵شرکت) را به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد.
واگذاری بنگاه ها ،تثبیت اشتغال و تدبیر لازم برای عبور از شرایط فعلی از اولویت های اصلی شستاست

به گزارش می متالز، مرتضی لطفی بااشاره به ظرفیت های فراوان موجود در منطقه آزاد کیش و اراده و همدلی مدیران عالی فعلی این منطقه خاطرنشان کرد راه‌های تعامل و بهرمندی از ظرفیتهای فیمابین هموار است و دو طرف میتوانند با کمک سرمایه گذاران و کارافرینان توانمند حاضر در کیش اقدامات و همکاریهای ارزشمندی را داشته باشند.

مهندس لطفی ضمن استقبال از راه اندازی صندوق توسعه منطقه آزاد کیش افزود: شستا در حال حاضر بخشی از مبادلات مالی و ارزی و فروش برخی محصولات خود را از طریق بانکها و بورس کالای کیش انجام میدهد.
وی افزود با تشکیل کار گروهی متشکل از معاونان اقتصادی و عمرانی منطقه آزاد کیش ، نمایندگان اصناف و سرمایه گذاران بخش خصوصی کیش و مدیریت هلدینگ صبا تامین شستا ، تمامی راهها و فرصتهای مشترک سرمایه گذاری بررسی و اقدام مقتضی صورت خواهد گرفت.

مهندس مرتضی لطفی افزود: شستا در دوره تحریم‌ها با تمام ظرفیت در کنار مردم است، معمولا شرکت‌ها در دوره تحریم‌ها دچار ریزش نیرو می‌شوند ولی ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که ریزش نیرو نداشته باشیم و تثبیت اشتغال انجام شود. همچنین تلاش می‌کنیم با توجه به تجربه قبلی تحریم‌، توسعه بازارهای بین‌المللی و توسعه صادرات را نیز محقق کنیم.

وی بااشاره به اینکه یک و دو دهم تولید ناخالص ملی کشور متعلق به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی است افزود: سرمایه فعلی این شرکت، حدود ۳۹۰۰ میلیارد تومان است. همچنین۸۰۰۰ میلیارد افزایش سرمایه را مصوب دارد. مجموعا ۸۰ هزار نفر به صورت مستقیم تحت پوشش اشتغال این مجموعه قرار دارند.

مدیرعامل شستا ارزش دارایی‌های این شرکت را ۶۰ هزار میلیارد ، معادل ۱۷ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: شستا ۲۷۴ شرکت تحت پوشش دارد که ۱۸۰ شرکت مدیریتش تحت نظر شستاست. بنا داریم که تصدی خودمان را در امور شرکت ها و بنگاه هایی که امکان فعالیت در بخش خصوصی دارد، کاهش دهیم و به همین دلیل تا پایان سال ۹۸ مدیریت بخشی از شرکت ها در حیطه تامین اجتماعی ( حدود ۱۰۵شرکت ) را به بخش خصوصی واگذار خواهیم کرد. مشخصات شرکت هایی که قصد واگذاری آن را داریم در سایت هلدینگ صبا تامین قرار دارد.

وی گفت :به اقتضای فضای کسب و کار و هم تاکید رئیس جمهور و دکتر ربیعی در قالب برنامه پنج ساله روند چابک سازی مجموعه را در پیش گرفته ایم. بر این اساس از ۹ هلدینگ در۵ هلدینگ ادغام خواهیم شد.

وی افزود: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در برنامه راهبردی پنج سال آینده با رویکرد سهام داری قابلیت ها و مزیت های فراوانی دارد. به همین دلیل هم برنامه های را پیش بینی کرده است و بعد از برجام تلاش شده است که بتوانیم توسعه ارتباطات بین المللی و جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشیم.

لطفی به اعلام آمادگی شرکت سرمایه گذاری شستا برای واگذاری شرکت های مطرح شده به بخش خصوصی و یا در تعامل با شرکای خارجی بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: ما آمادگی داریم که بخشی از سهام و واحدهایی که در کشور داریم را عرضه کنیم تا بتوانیم با واحدهای بزرگ مشارکت داشته باشیم. تا سال ۱۴۰۱ شستا به چشم انداز اجرایی و راهبردی برای فعالیت و واگذاری بنگاه ها و چابک سازی و سبک سازی آنها در ۵ حوزه نفت و گاز، دارو، IT و ITC ، بانک و بیمه و حوزه معدن دست خواهد یافت.

وی گفت با بهره برداری از مرحله دوم بزرگترین پالایشگاه جهان ، تولید بنزین یورو ۵ در این پالایشگاه از ۱۲ به ۲۴ میلیون لیتر رسید ودر این مرحله روزانه پالایش ۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت پالایشگاه افزوده می‌شود.

مدیرعامل شستا افزود: با راه اندازی این واحد و واحد‌های دیگر تولید بنزین، کشور در تولید بنزین خودکفا می‌شود و زمینه برای صادرات بنزین در نیمه دوم امسال فراهم خواهد شد.

وی بااشاره به اینکه این پالایشگاه نمونه بازر اقتصاد مقاومتی در کشور است خاطرنشان کرد: آقای دکترربیعی، وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیز همواره بر اجرای پروژه ستاره خلیج فارس تاکید ویژه داشتند و حضور موثر شستا در این پروژه مرهون تاکیدات و پیگیری‌های ایشان است.

در آغاز این نشست دکتر انصاری لاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به ظرفیت های مناسب کیش برای حضور فعالان اقتصادی گفت: کارگروهی با حضور فعالان اقتصادی ،سرمایه گذاران بخش خصوصی، معاونان اقتصادی سازمان منطقه آزاد و کارشناسان مسائل اقتصادی کیش و مسئولان شرکت سرمایه گذاری با هدف شناسایی زمینه سرمایه گذاری و فعالیت شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) تشکیل شده است.

انصاری لاری حضور شستا در صندوق سرمایه گذاری کیش، انتقال تبادلات خارجی دفاتر این شرکت به جزیره کیش و همچنین حضور شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در بورس بین المللی جزیره را از مهم ترین موضوعات مورد توافق طرفین در زمینه افزایش همکاری ها در جزیره کیش عنوان کرد.

دکتر انصاری لاری با اشاره به ظرفیت های شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی گفت: مجموعه شستا بخش فعال و بزرگ اقتصادی در کشور است که تلاش می شود زمینه های همکاری و هم افزایی بررسی و با انعقاد تفاهم نامه ای در کیش اجرایی شود.
وی در ادامه از حضور شستا در صندوق توسعه و سرمایه گذاری کیش خبر داد و افزود: توافق شده است شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی به عنوان سهامدار در این صندوق حضور داشته باشد.

انتقال برخی تبادلات خارجی و دفاتر این شرکت به کیش و حضور در بورس بین المللی از دیگر موضوعات مورد اشاره دکتر انصاری لاری در این نشست بود که مجموعه شستا می تواند با توجه به ظرفیت های جزیره کیش در بحث قوانین و معافیت های بین المللی مناطق آزاد به دور از مشکلات ناشی از تحریم ها، فعالیت های مالی خود را در عرصه بین المللی بر بستر قانونی در کیش ادامه دهد.

همچنین در این نشست دکتر سعیدی و دکتر خانزادی معاونان اقتصادی و عمرانی منطقه آزاد کیش ، دکتر خدامرادی مدیرعامل هلدینگ صبا تامین شستا و شماری از سرمایه گذاران و اعضای صنوف و بازاریان کیش ضمن ارایه نقطه نظرات خود ،​ پیشنهادات و راهکارههای توسعه و تعمیق همکاریها بررسی کردند.

در حاشیه این نشست در دیدار دکتر انصاری لاری مدیر عامل منطقه با مهندس لطفی مدیر عامل شستا ، دو طرف ضمن تبیین ظرفیت ها و برنامه های استراتژیک منطقه آزاد کیش و شستا ، بر تشکیل عاجل کارگروه مشترک و تسریع در اقدامات لازم برای معرفی بهتر فرصتهای سرمایه گذاری و ارایه تسهیلات لازم تاکید کردند.

عناوین برگزیده