تاریخ: ۲۵ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۱۶۱۲۰
سرویس خبر : انرژی
سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد؛

کاهش تقاضای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹

می متالز - سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیش بینی کرد، تقاضای نفت این سازمان در سال ۲۰۱۹ به طور چشمگیری کاهش می یابد و افت ۲ درصدی را ثبت می کند.
کاهش تقاضای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹

به گزارش می متالز، این در حالیست که بنا بر گزارش ماه ژوییه (تیر-مرداد) اوپک، تقاضای جهانی نفت در حال افزایش است و از ۹۸ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ به ۱۰۰ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ می رسد.مطابق گزارش اخیر این گروه نفتی، افزایش ۱.۵ درصدی تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ با افزایش تولید نفت غیراوپک به ویژه آمریکا و سپس به ترتیب کشورهای برزیل، کانادا، استرالیا، قزاقستان و انگلستان تامین می شود.

گزارش یاد شده، تولید نفت غیراوپک در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را به ترتیب ۵۷.۵۴ و ۶۱.۶۴ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده است.اوپک تعداد دکل های فعال حفاری نفت در آمریکا را در ماه ژوئن یک هزار و ۵۲ عدد ذکر کرد که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش نشان می دهد.
 

تعادل بازار نفت در سه ماهه دوم ۲۰۱۸

بنا به اعلام اوپک، در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ (۱۲ فروردین تا ۹ تیر) تقاضای جهانی نفت با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به سه ماهه نخست امسال به ۹۸.۰۴ میلیون بشکه در روز رسیده است که ۵۹.۱۳ میلیون بشکه در روز آن توسط غیراوپک، ۶.۳۵ میلیون بشکه در روز آن توسط گاز طبیعی و نفت غیرمعمول اوپک و ۳۲.۲۱ میلیون بشکه در روز آن توسط نفت معمول اوپک تامین شده است.

بنابراین بازار جهانی نفت در سه ماهه دوم امسال با کسری عرضه مواجه شده و معادل ۳۴۰ هزار بشکه در روز از تقاضای جهانی نفت پاسخ داده نشده است. این در حالیست که بازار جهانی نفت در سه ماهه نخست امسال با ۱۲۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه نفت روبرو بود.
 

تولید نفت اوپک

تولید نفت اوپک در ماه ژوئن (خرداد-تیر) با ۱۷۳ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز افزایش نسبت به ماه پیش از آن به ۳۲ میلیون و ۳۲۷ هزار بشکه در روز رسیده است.کاهش تولید کشورهای لیبی، آنگولا، ونزوئلا و ایران با افزایش تولید نیجریه، امارات متحده عربی، کویت، عراق و به ویژه عربستان جبران شده است؛ عربستان در ماه ژوئن در مقایسه با ماه پیش از آن ۴۰۵ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز بیشتر نفت تولید کرده است.

 

قیمت های نفت

مطابق گزارش ماه ژوئیه اوپک، نفت این سازمان در ماه ژوئن به طور متوسط به بهای ۷۳ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه معامله شده که در مقایسه با ماه پیش از آن ۱.۲ درصد کاهش دارد. همچنین بهای نفت اوپک در سال جاری ۶۸ دلار و ۴۳ سنت پیش بینی شده است که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد افزایش دارد.

بنا به اعلام اوپک، در ماه ژوئن نفت برنت دریای شمال به قیمت ۷۴ دلار و ۱۷ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به بهای ۹۷ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه معامله شده اند که نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۳.۵ و ۳.۱ درصد کاهش دارند. متوسط قیمت نفت های پایه اروپا و آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ترتیب ۷۰.۵۹ و ۶۵.۵۰ دلار در هر بشکه پیش بینی شده است.

عناوین برگزیده