تاریخ: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۲۹۹
کد خبر: ۱۶۹۷۸
سرویس خبر : متالورژی و مواد

سهم 54 درصدی استان فارس در تولید خاک های نسوز و صنعتی

می متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: این استان به لحاظ معدنی استانی غنی است به‌طوری‌که در سند تدبیر و توسعه، بخش معدن به‌عنوان یکی از هسته‌های کلیدی توسعه استان مطرح‌شده است.
سهم 54 درصدی استان فارس در تولید خاک های نسوز و صنعتی

به گزارش می متالز، علی همتی در ششمین جلسه شورای معادن استان با اشاره به عملکرد شورای معادن استان افزود: تعداد مصوبات شورای معادن استان 44 مصوبه بوده است که از این تعداد 39 مصوبه مصداقی بوده که کاملا اجرائی شده است و 5 مصوبه توسعه ای بوده و این مصوبات در حال پیگیری می باشد.
دبیر شورای معادن استان فارس در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت معادن خاک نسوز و صنعتی، واحد های کاشی و سرامیک همچنین مصارف و کاربرد های خاک نسوز استان ارایه داد.
وی اظهار داشت: عمده ترین مصرف انواع خاک های نسوز و صنعتی استان مشابه کشور، در تولید انواع کاشی و سرامیک دیوار و کف می باشد.
همتی با اشاره به اینکه سهم استان در میزان تولید انواع خاکهای نسوز و صنعتی درکشور 40 درصد در سال 95 و 53.85 درصد در سال 96 بوده است گزارش داد: در سال 1395 میزان تولید انواع خاکهای نسوز و صنعتی در کشور 4.5 میلیون تن بوده در مقایسه با آن استان فارس 1.8میلیون تن و در سال 1396 کشور 5.2 میلیون تن و استان فارس 2.8 میلیون تن بوده است.
وی در خصوص میزان تولید انواع کاشی وسرامیک کشور و استان گفت: ظرفیت تولید کشور در سال گذشته 635 میلیون تن است وظرفیت تولید استان نیز در همین بازه زمانی 42.3 میلیون تن است که سهم استان نسبت به کشور 6.7 درصد است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه کشور ما در طی چند سال اخیر در بین 10 تولید کننده اصلی کاشی و سرامیک دنیا قرار داشته است افزود: تولید واقعی کاشی و سرامیک در کشور ما در طی چند سال اخیر دچار نوسانات شدید بوده به گونه ای که نسبت تولید به ظرفیت از 94 درصد در سال 87 به 61 درصد در سال 95 کاهش یافته است، علت اصلی این کاهش ناشی از رکود حاکم بر بازار مصرف بوده است.
همتی تصریح کرد: کشور ما از نظر ارزش صادرات جهانی این کالا از بین 210 کشور در رتبه 7 قرار دارد که سهم کشور از نظر ارزش حدود 345 میلیون دلار و کل بازار جهانی 18 میلیارد دلار بوده است و چین با 5/5 میلیارد دلار دارای بالاترین ارزش صادارات و کشور های ایتالیا و اسپانیا با 4.4 و2.9 میلیارد دلار در رتبه های دوم و سوم هستند.
همتی گزارش داد: در حدود 66 درصد از ظرفیت کاشی و سرامیک استان در دهه 90 ایجاد و راه اندازی شده ودر حدود 50 درصد آن در دولت های دهم و یازدهم محقق شده است .
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اضافه کرد: برای تولید هر مترمربع کاشی و سرامیک، در حدود 15 کیلوگرم خاک، مصرف می شود و وزن میانگین هر متر مربع آن 20 کیلو گرم است یعنی در حدود 75 درصد از هر متر مربع این محصول، خاک معدنی میباشد.
همتی گفت: با توجه به ظرفیت موجود استان، واحد های فعال استانی در حدود 660 هزار تن از خاک صنعتی تولیدی استان را فرآوری می نمایند. به عبارت دیگر 22 درصد انواع خاک نسوز و صنعتی استان، در خود استان فرآوری می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به نسبت تولید به ظرفیت اسمی کشور که 61 درصد می باشد لذا احداث هرگونه واحد جدید مطلقا باید با نگاه صادراتی باشد.

عناوین برگزیده