تاریخ: ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۱۸۰۹۵
با همکاری دانشگاه و صنعت محقق شد

رونمایی از دستگاه اندازه‌گیری در حوزه نانو مهندسی

می متالز - دیروز در دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران، از نسل سوم دستگاه اندازه‌گیری زاویه تماس، کشش سطحی و انرژی سطح به همراه نرم‌افزارهای تخصصی آن با حضور برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، ریاست دانشکده مهندسی مکانیک و جمعی از استادان و دانشجویان این دانشگاه رونمایی شد.
رونمایی از دستگاه اندازه‌گیری در حوزه نانو مهندسی

به گزارش می متالز، این پروژه در حوزه نانومهندسی سطح قرار دارد. به عبارت دیگر این پروژه، سطوح نانومهندسی سطح را اندازه‌گیری می‌کند. این دستگاه برای اندازه‌گیری زاویه تماس قطره مایع روی سطح جامد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به گفته پژوهشگران این طرح، این دستگاه برای اندازه‌گیری زوایای تماس استاتیک و دینامیک در صنایع نفت، گاز، توربوماشین‌ها، نساجی، رنگ و رزین و پوشش‌های خودتامین‌شونده استفاده می‌شود. از این دستگاه می‌توان در مراکز آزمایشگاهی و دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و علمی و در تمام کارخانه‌های فولاد و پتروشیمی‌ها نیز استفاده کرد.
تا پیش از این، تولید این دستگاه در انحصار ایالات متحده امریکا، آلمان و ژاپن بود. هم‌اکنون ایران چهارمین کشور دارنده این فناوری پیشرفته به‌شمار می‌رود. این پروژه با مشارکت دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران و صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن و شرکت دانش‌بنیان ژیکان اجرا شده که صندوق، هم در زمینه اجرایی و هم در زمینه مالی و سرمایه‌گذاری، مشارکت‌های موثری برای ساخت این دستگاه انجام داده است.


«تحقیق و توسعه» را گسترش دهیم

در ابتدای این آیین، برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای پیدا نمی‌شود که از مسیر علم و دانشگاه عبور نکرده باشد. ما هیچ راهی نداریم جز اینکه این مسیر را طی کنیم. قبادیان در ادامه خاطرنشان کرد: ایران کشور مستعدی از نظر منابع روزمینی و زیرزمینی مانند نفت و گاز، معادن و نیروی انسانی است.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سرمایه‌های هر کشوری عنوان کرد: هر کشوری می‌تواند ۳ نوع سرمایه خدادادی، خودساخته و نیروی انسانی داشته باشد که به لحاظ سرمایه‌های خدادادی و نیروی انسانی، جزو کشورهای سرآمد به‌شمار می‌رویم.
قبادیان همچنین با اشاره به مشکلاتی که سر راه کشور وجود دارد، عنوان کرد: درحال‌حاضر کم‌آبی و خشکسالی، مشکلات اقتصادی و بیکاری جوانان تحصیلکرده، جزو مشکلات مهم کشور قلمداد می‌شوند.
وی در ادامه تاکید کرد: یکی از مشکلات کشور این است که علم را به خدمت زندگی نگرفته‌ایم. البته در دو سه بخش توانسته‌ایم هم توان علمی و هم توان اجرایی را به کار بگیریم و در این زمینه پیشرفت کنیم. در بخش انرژی هسته‌ای، با رویکرد استفاده از نیروی انسانی، پیش رفته و دانشمندان هسته‌ای گرانقدری را تربیت کرده‌ایم، در سطح جهان نیز ما را قبول دارند. در صنایع نظامی نیز قادر شده‌ایم به خودکفایی برسیم. در زمینه گسترش دانشگاه‌ها موفق عمل کرده‌ایم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در چند سال گذشته در ارائه مقاله‌های مختلف به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافته، به گونه‌ای که توانسته‌ایم رتبه شانزدهم جهان را به خود اختصاص دهیم. اما موضوع این است که این مقاله‌های علمی، مشکلی را از زندگی و جامعه ما حل نمی‌کنند و نباید انتظار داشته باشیم که علم وارد جامعه شود. اعتراف می‌کنیم در استفاده از علم در جامعه سیاست‌گذاری نکرده‌ایم. ارائه مقاله، هر چند خوب است اما کافی نیست.


جزیره‌های دانشگاه و صنعت

قبادیان با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه سراغ صنعت نمی‌رود چون فکر می‌کند برایش امتیازی ندارد. این موضوع می‌تواند یک مشکل اساسی باشد زیرا کشور در این زمینه سیاست‌گذاری لازم را ندارد. از سوی دیگر صنعت نیز خود را بی‌نیاز از دانشگاه می‌داند و همواره نیاز خود را از خارج تامین می‌کند، در حالی که می‌توان با علم صنعت را رقابت‌پذیر کرد و این موضوعی است که در بخش تحقیق و توسعه (R&D) قرار می‌گیرد. اروپا و امریکا در زمینه آر‌اند دی (R&D) فعالیت می‌کنند. چین نیز جزو کشورهایی است که برنامه‌ریزی کرده که تا سال ۲۰۲۵ میلادی در زمینه تحقیق و توسعه، از کشورهای اروپایی و امریکایی پیشی
بگیرد.
وی ادامه داد: در سیاست‌های ابلاغی سال ۸۰ و در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، توسعه را آغاز کردیم. از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۴ قرار بود با سرمایه‌گذاری ۲۰ ساله، سهم آر‌اند دی (R&D) کشور را به ۴ درصد در جی‌دی‌پی برسانیم که این سهم در سال ۸۹ نیم درصد بود و هم‌اکنون به زیر نیم درصد رسیده است. از این رو انتظار داریم در بخش‌های مختلفی چون اقتصاد، کشاورزی و خدمات با مشکل روبه‌رو نباشیم.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به این موضوع که توسعه خود به خود روی نمی‌دهد، گفت: برای توسعه کشور باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کرد.
قبادیان با اشاره به اینکه طرح تاپ برای ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال برنامه‌ریزی است، گفت: این طرح در ۷ مرحله برای ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت در حال تدوین است که قرار است مرحله آزمایشی آن در سال ۹۸ انجام شود. به عبارت دیگر این طرح ملی برای توسعه اشتغال پایدار در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت است.
وی تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید به سراغ جامعه و صنعت بروند و صنعت نیز درخواست کمک از دانشگاه‌ داشته باشد. بنگاه‌ها نیز باید بیش از گذشته به سمت شرکت‌های دانش‌بنیان پیش بروند. از این رو دانشگاه‌ها، صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان باید به عنوان سه پازل برای حرکت دادن جامعه به سمت توسعه، فعالیت کنند.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با انتقاد از اجرای طرح سربازی برای دانش‌آموختگان نخبه، اظهار کرد: ما طرح «سرباز صنعت» را مطرح کردیم که بر اساس آن دانش‌آموختگان نخبه دانشگاه می‌توانند پس از دوره آموزشی خود وارد بخش صنعت شوند و با فعالیت در بخش‌های تحقیق و توسعه، اقدام به دانش‌بنیان کردن محصولات شرکت‌ها کنند.
به گفته معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ ستاد کل نیروهای نظامی نسبت به این طرح اعلام آمادگی کرد.


امریکایی‌ها، مشتری دستگاه ساخت جوانان ایرانی

در ادامه این آیین رونمایی، کارن ابری‌نیا رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های این روزهای کشور، مسائل اقتصادی و موضوع ارز و سکه است. البته این روزها همه به مسائل موجود، نگاه منفی و ناامیدانه دارند و احساس می‌کنند نمی‌توانند نقش مثبتی در بهبود اوضاع داشته باشند. این در حالی است که اگر پازل‌ها را به درستی در کنار یکدیگر قرار دهیم می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم. وی با اشاره به اینکه بیشتر فارغ‌التحصیلان اقدام به مهاجرت می‌کنند، گفت: اقدام به مهاجرت برای زندگی بهتر است اما این ساده‌ترین راهکار ممکن است، در حالی که باید در کشور ماند و با ایده‌های جدید و کمک شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت توسعه رفت.
وی همچنین درباره ساخت دستگاه تمام‌اتوماتیک «اندازه‌گیری زاویه تماس، کشش سطح، انرژی سطح و توسعه نرم‌افزارهای تخصصی آنالیز سطح» عنوان کرد: این دستگاه آخرین نسل از دستگاه‌هایی به‌شمار می‌رود که با کمک شرکت دانش‌بنیان ژیکان ساخته شده و ایران چهارمین کشور سازنده این دستگاه به‌شمار می‌رود.
رئیس دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از استادان دانشگاه امریکا با مشاهده این دستگاه روی سایت، درخواست خرید این دستگاه را داشتند که متاسفانه به دلیل نداشتن ارتباط مالی، موفق به فروش آن نشدیم. البته از برزیل هم یک مشتری برای این دستگاه داشتیم. این درخواست‌ها در حالی است که تاکنون بازاریابی برای آن نشده است.
ابری‌نیا همچنین با اشاره به کمک صندوق توسعه صنایع و معادن به این پروژه عنوان کرد: کمک صندوق به این پروژه ۲۱۰ میلیون تومان بوده است.


صندوق‌ها به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بیایند

همچنین در ادامه این آیین، ناصر سلطانی رئیس پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران عنوان کرد: ۲۵ سال پیش ارتباطی بین دانشگاه و صنعت وجود نداشت اما درحال‌حاضر وضعیت نسبت به گذشته بهتر شده و زمان آن فرا رسیده که از توان دانشگاه‌ها برای کمک به صنعت استفاده کنیم و البته در این بین صندوق‌ها باید کمک کنند. در پایان این آیین، ضمن رونمایی از دستگاه، از مدیرعامل شرکت دانش‌بینان ژیکان، سیدفرشید چینی و تیم پژوهشی آنها تقدیر به عمل آمد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده