تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۳۳
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۱۸۲۲۷
مدیرعامل شرکت توانیر:

نیازمند گسترش اینترنت اشیاء در صنعت برق هستیم/ شبکه توزیع برق در خدمت گسترش ارتباطات

می متالز - مدیرعامل شرکت توانیر گفت: شبکه 900 هزار کیلومتری می‌تواند در بخش ICT نقش بسیار مثمرثمری ایفا کند بنابراین در کمتر از یک ماه مدل نهایی اقتصادی به اشتراک گذاری شبکه‌های انتقال و فوق توزیع را به بخش خصوصی ارائه می‌کنیم.
نیازمند گسترش اینترنت اشیاء در صنعت برق هستیم/ شبکه توزیع برق در خدمت گسترش ارتباطات

به گزارش می متالز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون)، آرش کردی در همایش سند اقدام مشترک وزارتخانه‌های نیرو و ارتباطات طی سخنانی اقتصاد دیجیتال را هدف‌گذاری صنعت برق دانست و افزود: این صنعت دارای امکانات و ظرفیت‌های حقوقی و تجهیزاتی مناسبی است که به خوبی می‌تواند هزینه‌های دیجیتالی شدن را در کشور کاهش بدهد. زمینه‌های دیجیتالی شدن صنعت برق و مدل آن در حال آماده شدن است تا نحوه تعامل شرکت‌های توزیع به عنوان مالکان شبکه‌های توزیع برق کشور و شرکت‌های برق منطقه‌ای به عنوان مالکان شبکه‌های فوق توزیع و انتقال با بخش خصوصی مشخص شود.

وی افزود: در هر محلی که خطوط برق وجود داشته باشد طبیعتا امکان اتوماسیون نیز مقدور خواهد بود. این شبکه با طول 900 هزار کیلومتر می‌تواند در بخش ICT نقش بسیار مثمرثمری را ایفا کند. بنابراین درصددیم تا کمتر از یک ماه آینده مدل نهایی اقتصادی به اشتراک گذاری شبکه‌های انتقال و فوق توزیع را به بخش خصوصی ارائه کنیم.

مدیرعامل شرکت توانیر حوزه تولید برق را بخشی کنترل‌پذیر دانست و افزود: از چند سال قبل شبکه این بخش از راه دور و توسط دیسپاچینگ ملی کنترل شده است که درصددیم در آینده بحث مانیتورینگ و عیب یابی را نیز برای این بخش اجرایی کنیم و در پی هوشمندسازی تعمیرات باشیم.

کردی افزود: وجود 124 هزار کیلومتر خطوط شبکه انتقال و فوق توزیع می‌تواند بستر بسیار مناسبی برای نصب محمل‌های مخابراتی به ویژه فیبرنوری باشد. براین اساس بدون انجام حفاری و یا تملک زمین ‌می‌توانیم با سیستم گارد بالای دکل‌ها، شبکه مطمئنی را در اختیار بخش خصوصی قرار بدهیم که تاکنون این طرح بر روی 22 هزار کیلومتر از شبکه‌های ما اجرا شده است.

*طرح جامع اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین فعالیت ما در بخش انتقال متمرکز بر کنترل‌پذیری شبکه و پایش دائم تاسیسات در دیسپاچینگ ملی و منطقه‌ای بوده است، گفت: هم اکنون طرح جامع اندازه‌گیری پارامترهای الکتریکی(فهام) به عنوان بزرگترین طرح‌ اندازه‌گیری بخش برق مطرح است و براساس آن هدف‌گذاری شده است که بتوانیم با 35 میلیون کنتور بتوانیم بیشترین بار را پوشش بدهیم بنابراین بخش صنعت و کشاورزی را برای پایلوت این طرح انتخاب کرده‌ایم.

* تا پایان سال 400 هزار کنتور در شبکه قرار خواهد گرفت

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه تا پایان سال 400 هزار کنتور در شبکه قرار خواهد گرفت، ادامه داد: تکمیل این طرح نیازمند سرمایه‌گذاری 13 هزار میلیارد تومانی است که نهایی شدن این برنامه ثمرات متعددی همچون عواید مدیریت بار، قرائت مکانیزه، کارآفرینی فراوان و امثال آن را به همراه خواهد داشت.

کردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ظرفیت‌های نهفته بسیار کلانی در حوزه انرژی و مدیریت مصرف وجود دارد، بیان کرد: هم اکنون مهم‌ترین نقطه ضعف ما عدم وجود سیستمی آنلاین برای حوزه مدیریت مصرف است که کنتور فهام و اینترنت اشیا این مهم را برای ما فراهم خواهد کرد.

وی با بیان اینکه میزان برداشت آب از چاه‌ها و وضعیت دشت‌های ممنوعه با استفاده از کنتورهای هوشمند قابل کنترل است، اظهار کرد: صنعت برق به لحاظ ماهیت و نحوه خدماتش اتوماسیون را در دستور کار قرار داده است ولی می‌توانیم محمل‌های بهتری را برای این بخش ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت توانیر با تاکید بر اینکه امروزه نیازمند گسترش اینترنت اشیاء در صنعت برق هستیم، گفت: این مهم را از طریق کنتورهای هوشمند پیگیری خواهیم کرد تا بتوانیم در زمان پیک مصرف بتوانیم مصارف مشترکان پرمصرف را از مدار خارج کنیم.

کردی ادامه داد: صنعت برق امروزه به لحاظ ظرفیت نصب شده رتبه نخست منطقه و رتبه چهاردهم دنیا را به دست آورده است مسلما چنین صنعتی می‌تواند محمل خوبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشد. ما امروزه در صنعت برق بزرگراه مناسبی را در اختیار داریم که تنها یک خودرو که همان بخش برق باشد در آن تردد می‌کند ولی ظرفیت بارگیری بیشتری دارد.

وی تصریح کرد: هم اکنون شبکه‌های متعدد موجود صنعت برق همچون 403 هزار کیلومتر شبکه متوسط هوایی که به لحاظ قانونی تمام اختیار آن با مجموعه وزارت نیرو است طبیعتا ظرفیت مناسبی را در اختیار بخش‌های مختلف همچون شبکه ارتباطاتی قرار می‌دهد.

عناوین برگزیده