تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۲۶۲
کد خبر: ۱۸۳۷۰
سرویس خبر : انرژی
نگاهی به توسعه نیروگاه‌های برق جدید در هند

تولید 275 گیگاوات برق از انرژی‌های تجدید پذیر تا سال 2027

می متالز - طبق آخرین سیاست‌گذاری‌ها در بخش انرژی توسط دولت هند، این کشور قصد دارد تا توسعه نیروگاه‌های زغال سنگی تولید برق خود را با شتاب کمتری پیش برده و به جای آن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین کند. چشم‌انداز هند رسیدن از 60 گیگاوات تولید برق در سال 2017 به 275 گیگاوات در سال 2027 است.
تولید 275 گیگاوات برق از انرژی‌های تجدید پذیر تا سال 2027

به گزارش می متالز، بررسی داده‌های سازمان برق مرکزی دولت هند (Central Electricity Authority) که در مارس 2018 منتشر شد، نشان می‌دهد که برای دومین سال پیاپی، ظرفیت‌های انرژی تجدیدپذیر هند با رشد بسیار مناسبی همراه بوده است. هدف‌گذاری برای کنترل آلودگی سازمان‌های دولتی، در 2 سال گذشته منجر به کاهش 6.8 گیگاواتی برخی نیروگاه‌های برقی فسیلی شده است.

گفته می‌شود بسیاری از تجهیزات مورد استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در هند تا سال‌های آتی نصب خواهد شد و تا سال 2027 به بهره‌برداری کامل می‌رسند. استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر با موانع خاص خود روبه‌رو است؛ ولی در هند طی سال‌های اخیر با حرکات مثبتی همراه بوده است. در همین حال روند کاهشی قیمت انرژی‌های بادی و خورشیدی در سال‌های اخیر که عمدتا ناشی از یارانه‌های دولتی است، محبوبیت استفاده از آن‌ها را افزایش داده است. این انرژی‌ها، به‌عنوان منابع کم هزینه‌ انرژی برای مصرف‌کنندگان شناخته شده‌اند.

باتوجه به رشد صنعتی بسیار بالای هند در سال‌های اخیر، نیاز روزافزون برای تولید برق در این کشور غیر قابل انکار است. ظرفیت‌های نیروگاه‌های زغال‌سنگی هند در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی پیدا کرده‌اند که تأمین زغال‌سنگ و نیز آلایندگی بسیار زیاد آن‌ها 2 دغدغه اساسی برای دولت هند محسوب می‌شود. در نتیجه از رده خارج کردن نیروگاه‌‌های کم‌بازده به‌عنوان یک اصل بسیار مهم برشمرده می‌شود.

نمودار 1 ظرفیت‌های تولید برق در هند را طی سال‌های آتی پیش‌بینی ‌می‌کند، چنان‌که پیداست نیروگاه‌های زغال‌سنگی همچنان به‌عنوان یک منبع بسیار مهم تولید انرژی محسوب شده و خواهند شد. اشاره شد هند برای به ثمر رساندن طرح‌های صنعتی و معدنی خود نیازی اساسی به برق دارد. اما بنا دارد به جای افزایش نیروگاه‌های زغال‌سنگی به سایر منابع دسترسی پیدا کند. لذا برای ایجاد نیروگاه‌های جدید روی سایر انرژی‌ها مخصوصا انرژی‌های تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های بادی و خورشیدی سرمایه‌گذاری ویژه انجام خواهد داد.

در نتیجه پیش‌بینی می‌شود که میزان استفاده از نیرگاه‌های زغال‌سنگی کم نشده اما شتاب کندتری را به خود خواهد گرفت. ظرفیت نیروگاه‌های تولید برقی که از زغال‌سنگ به‌عنوان سوخت اصلی استفاده می‌کنند، در سال 2017 چیزی بیش از 190 گیگاوات بوده است. این مقدار برای سال 2022 به 217 و برای سال 2027 به 238 گیگاوات خواهد رسید. در این بین نیروگاه‌های گازی، ترکیبی و هسته‌ای نیز رشدی نسبی را طی خواهند کرد، اما استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر بادی و خورشیدی از ظرفیت 60 گیگاوات در سال 2017 به 175 گیگاوات در سال 2022 و سپس به 275 گیگاوات در سال 2027 خواهد رسید.

عناوین برگزیده