تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۳:۳۰
بازدید: ۲۹۵۶
کد خبر: ۱۹۹۴۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بیشترین بازار مصرف اسید سولفوریک در ایران در کودهای شیمیایی و هم در بخش متالورژی

می متالز - بیشترین بازار مصرف اسید سولفوریک در ایران در کودهای شیمیایی و هم در بخش متالورژی است. ۴۸ درصد اسید سولفوریک تولیدی کشور در تولید فلز روی، ۷درصد در تولید فلز مس، ۳۵ درصد در تولید کود و مابقی در سایر صنایع به‌کار برده می‌شود.
بیشترین بازار مصرف اسید سولفوریک در ایران در کودهای شیمیایی و هم در بخش متالورژی

به گزارش می متالز، مهندس شهرام سعید مدیر فروش و بازاریابی شرکت ملی صنایع مس ایران در پنل بازار اسید سولفوریک، اسید فسفریک و کودهای شیمیایی گفت: براساس مطالعات میدانی سالانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزارتن اسید سولفوریک در کشور به مصرف می‌رسد.

سالانه معادل ۷۰۰ الی۸۰۰ هزارتن اسید سولفوریک در کشور تولید می‌شود که اغلب تولیدکنندگان فعلی تولیدکنندگان اختیاری هستند.

شرکت ملی صنایع مس ایران با بهره‌برداری از طرح‌های اسید سرچشمه و خاتون‌آباد یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اسیدسولفوریک کشور خواهد شد.

در این سمینار دو روزه به‌طور دائم اشاره به عدم پایداری استراتژی‌های کشور در حوزه فلزات غیر آهنی شد. در بحث اسید هم همین موضوع صدق می‌کند و دلیلی است که ما نمی‌توانیم به برنامه‌ریزی‌ها و اطلاعاتی که ارایه می‌شود اطمینان کنیم.

به نظر من چیزی که برای مصرف‌کننده در این بازار اسید سولفوریک مورد اهمیت است اطمینان از استمرار تأمین است. وقتی این استمرار تأمین مطمئن باشد سرمایه‌گذار هم با رغبت بیشتری وارد بازار سرمایه‌گذاری آن می‌شود.

شرکت ملی صنایع مس ایران از سال ۸۶ کارخانه اسید سولفوریک را راه‌اندازی کرده است که به طبع در این توسعه‌ها الزامات زیست‌محیطی را دنبال می‌کند.

مجموع ظرفیت کارخانه جدید اسید سولفوریک مس سرچشمه و کارخانه قدیم ۸۰۰ هزار تن است.

۲/۱ میلیون تن ظرفیت اسید سولفوریک کشور است که تنها درصد کمی از آن توسط شرکت مس تولید می‌شود که با هدف از صیانت از محیط زیست و همچنین استمرار تولید، افزایش تولید اسید در دستور کار شرکت است.

اسید سولفوریک ازجمله محصولاتی است که بازار محلی دارد و علت این امر سختی نگهداری و هزینه حمل بالای این محصول است. تاکنون شرکت ملی صنایع مس ایران صادرات اسید سولفوریک را نداشته است.

حدود ۷ درصد اسید سولفوریک داخل کشور توسط شرکت ملی صنایع مس ایران تولید می‌شود و با انجام طرح توسعه کارخانه اسید سرچشمه و خاتون‌آباد ظرفیت تولید اسید شرکت مس به حدود یک و نیم میلیون تن می رسد. 

با بهره‌برداری از واحدهای اسید سولفوریک شرکت ملی مس مازاد نیاز در بازار داخل ایجاد می‌شود. در همین راستا شرکت ملی مس تمهیداتی را در نظر دارد که عبارت‌اند از: مشارکت با واحدهای فعلی مصرف‌کننده اسید سولفوریک، کسب بازار صادراتی، ایجاد ظرفیت‌های جدید مصرف اسید سولفوریک، تولید اسید فسفریک و...

عناوین برگزیده