تاریخ: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۱۰
بازدید: ۳۴۱۰
کد خبر: ۲۰۳۱۱
سرویس خبر : متالورژی و مواد

آشنایی با دکتر علی حائریان اردکانی استاد پیشکسوت و نمونه دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس دانشگاه صنعتی سجاد

می متالز - دکتر علی حائریان اردکانی به عنوان یکی از داوران هفتمین کنفرانس مهندسی مواد و متالورژی iMat 2018 در تاریخ 17 و 18 مهرماه 1397 در تهران بودند که به اختصار در ذیل در مورد ایشان می خوانیم.
آشنایی با دکتر علی حائریان اردکانی استاد پیشکسوت و نمونه دانشگاه فردوسی مشهد و رئیس دانشگاه صنعتی سجاد

تحصیلات رسمی و حرفه ای: دکتر علی حائریان اردکانی دوره ابتدایی را در دبستان فردوسی اردکان زیر نظر پدر بزرگ و در مقطعی 2 ساله زیر نظر پدرش به اتمام رساند. وی دوران دبیرستان را در دبیرستان شاه رضای مشهد گذراند و سال آخر دبیرستان را به صورت بورسیه تحصیلی به آمریکا سفر کرده و دیپلم را از آمریکا دریافت کردند.

ایشان در سال 1344 در دانشگاه های مختلفی کنکور دادند و در نهایت به دانشکده نفت آبادان وارد شدند. در سال 1348 لیسانس مهندسی پالایش را گرفتند و به مدت 6 ماه جهت گذراندن آموزشی خدمت سربازی به تهران سفر کردند و پس از گذراندن این دوره به مدت دو سال و نیم در پالایشگاه آبادان به عنوان خدمت سربازی فعالیت کرد.

پس از گذراندن دوران خدمت برای ادامه تحصیل در سال 1351 به انگلستان سفر کردند و طی یک سال مدرک لیسانس در مهندسی تولید و طی سه سال دکترای مهندسی متالورژی و مواد از دانشگاه استرات کلاید در گلاسکو انگلستان را دریافت کرد.

 

مشاغل و سمت های مورد تصدی: دکتر حائریان پس از دریافت مدرک دکترا با توجه به اینکه بورس نشده بود، در انتخاب محل کار و اشتغال خود آزادانه می توانستند تصمیم بگیرند و از بین 3 محلی که مصاحبه کرده بودند یعنی دانشگاه صنعتی شریف، سازمان انرژی اتمی و دانشگاه فردوسی مشهد، با توجه به اینکه خانواده شان مشهد بودند دانشگاه فردوسی مشهد را انتخاب کردند. دانشکده مهندسی مشهد از سال 1354 تاسیس شد و با توجه به کم سابقه بودن دانشکده مهندسی مشهد هنگام ورود آقای حائریان، ایشان جزو 10 ، 12 نفر ابتدایی بود که برای خدمت به دانشجویان دانشکده مهندسی مشغول شد.

با توجه به این که رشته مهندسی مواد که تخصص استاد بود تا سال 1372 در دانشکده مهندسی وجود نداشت، ایشان این بازه ورود به دانشکده مهندسی تا سال 1372 را در گروه مکانیک فعالیت کردند. ایشان تعداد زیادی پروژه تحقیقاتی برای وزارت معادن و فلزات، وزارت صنایع، بخش خصوصی و تعدادی طرح دانشگاهی نیز انجام دادند. در سال های 1355 تا 1364 مدیر گروه مکانیک بوده و از سال 1356 تا 1358 و 1365 تا 1368 رئیس دانشکده مهندسی بودند. از سال 1358 معاون آموزشی دانشکده مهندسی بود. از سال 1377 تا 1382 به عنوان معاونت پژوهشی دانشگاه مشغول به کار شده و واحد مدیریت و تحقیقات و استاندارد را در منطقه آزاد قشم راه اندازی کردند و مدتی مسئولیت آن را بر عهده داشت.

اساتید و مربیان: از ابتدایی ترین مربیان دکتر حائریان پدربزرگشان و بعد پدرشان هستند و ایشان پدربزرگشان را مهمترین و تاثیرگذارترین فرد در موفقیت هایشان می دانند و این گونه نقل خاطره می کنند : « مرحوم پدربزرگم موسس اولین مدرسه جدید در اردکان بودند . البته ایشان در مدرسه قدیم اردکان نیز درس می دادند، پدربزرگم در مورد تعلیم و تربیت یک اخلاق بسیار بسیار پسندیده ای داشتند و در مورد تعلیم و تربیت جدیت به خرج می دادند. در زمان کودکی که پدرم در مشهد دانشکده پزشکی می رفتند و پزشکی می خواندند، ما تمام خواهر و برادرها در سنین و مقاطع تحصیلی مختلف زیر نظر ایشان بودیم. ایشان وظیفه خودشان می دانستند که هر شب تکالیف ما را کنترل کنند و تا زمانیکه مطمئن نمی شد که درسهایمان را کامل خوانده ایم اجازه خوابیدن بسا نمی داد و یکی از دلایل موفقیت نسبی که من در زندگی داشته ام سخت گیری پدربزرگ بوده است، پدر هم در مواقعی که با هم زندگی می کردیم همین جدیت را بخرج می دادند و دو سالی هم که من مستقیما شاگرد ایشان بودم، معمولا با وجود بیشترین کوشش در کلاس کمترین نمره را می گرفتم که شک و شبه ای پیش نیاید .»

رئیس دبیرستان شاه رضا که دکتر حائری در آنجا تحصیل می کردند، مرحوم آقای محمد زوار بودند. دکتر حائریان اینگونه از ایشان نقل خاطره می کنند: «آقای محمد زوار در جدیت همانند پدربزرگم بودند و شاید علت اینکه من ایشان را بسیار دوست داشتم شباهتشان به پدربزرگم بود .»

مهدی اخوان ثالث معلم ادبیات دکتر حائریان در دبیرستان بود، دکتر حائریان اینگونه از ایشان نقل خاطره می کنند: «من بسیار به ایشان علاقمند بودم و آن زمان در دانشکده ادبیات دانشجوی سال سوم بودند، چنان ذوقی در مورد ادبیات فارسی ایشان در من بوجود آوردند که هنوز پشیمان هستم که چرا به رشته ادبیات فارسی نرفتم.»

از سایر اساتید دکتر می توان از شخصیت هایی چون مهندس راژان بابایان ، مهندس جعفرقلی امیربیات و دکتر مهدویانی نام برد.

 

جوایز: جلد اول ترجمه کتاب مواد و فرآیندهای تولید به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی شناخته شد. در سال 1368 یکی از کتاب های ترجمه شده ایشان به عنوان کتاب منتخب وزارت ارشاد و در سال 1380 نیز کتابی را که در آن مشارکت داشته اند به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده