تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۹
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۲۰۳۹۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معاملات 66 میلیاردی فولاد مبارکه لیدر گروه فلزات اساسی

می متالز - گروه فلزات اساسی 16 مهر با ارزش بازار 105،300 میلیارد تومانی پس از گروه شیمیایی، ارزنده ترین گروه بازار سرمایه بود.
معاملات 66 میلیاردی فولاد مبارکه لیدر گروه فلزات اساسی

به گزارش می متالز، ارزش معاملات این گروه در روز دوشنبه شانزدهم مهرماه به 126 میلیارد تومان رسید و به عنوان چهارمین گروه مورد استقبال بازار قرار گرفت. طی معاملات روز 16 مهر ، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با 66 میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد که معادل 50 درصد ارزش بازار کل گروه می باشد و بعد از آن شرکت های ملی صنایع مس ایران و فولاد کاوه جنوب کیش به ترتیب با 24 و 9 میلیارد تومان، بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده اند. مجموع ارزش معاملات این سه شرکت حدود 80 درصد کل ارزش معاملات روز 16 مهر را شامل می‌شود.
در قسمت عرضه و تقاضا نیز بیشترین حجم تقاضا در کل گروه مربوط به سهامداران حقوقی به ارزش 67 میلیارد تومان و بیشترین حجم عرضه مربوط به سهامداران حقیقی به ارزش 80 میلیارد تومان می باشد که عمده تقاضا و عرضه مربوط به سهام های شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت ملی صنایع مس ایران می باشد. از طرف دیگر سهامداران حقوقی در معاملات شرکت های (فولاد آلیاژی ایران، فروسیلیس‌ ایران‌، فرآوری‌موادمعدنی‌ایران‌، آلومراد، نورد و قطعات‌ فولادی‌، گروه‌صنعتی‌سپاهان و فولاد امیرکبیرکاشان ‌) حضور نداشته و تمام معاملات بین اشخاص حقیقی صورت گرفت که مجموع ارزش معاملات این 7 شرکت حدود 780 میلیون تومان می باشد.
بیشترین نوسان قیمتی در سهام نیز مربوط به شرکت فولاد خراسان با 10.5 درصد نوسان مثبت صورت گرفت که این افزایش قیمت نتیجه ورود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان پول از سمت سهامداران حقوقی می باشد. بعد از فولاد خراسان، شرکت های ملی سرب و روی ایران و فولاد کاوه جنوب کیش با 7.5 درصد افزایش قیمتی، پر نوسان ترین سهام در مجموع گروه بودند.
به طور کلی  وضعیت تقاضا عمده شرکت های حاضر در گروه فلزات اساسی روند افزایش داشت. افزایشی که تقریبا بعد از بازگشایی بازار شروع و تقریبا تا اواخر بازار به صورت پیوسته ادامه داشت که این تقاضا از سمت سهامداران حقوقی به منظور حمایت از تغییرات منفی قیمتی سهام و کنترل معاملات معامله گران خرد بازار صورت گرفت.
با توجه به روند تغییرات قیمت فلزات جهانی و نرخ ارز جاری و همچنین گزارشات فروش ماهانه، انتظار ثبات قیمت سهام این شرکت ها در قیمت های پایین تر وجود نداشته و به نظر می رسد بازار سرمایه پس از ثبات شرایط نوسانی حاضر به سمت شرکت هایی برود که هم از لحاظ بازرگانی و هم از لحاظ سیاست های حمایتی در بازار سهام از وضعیت خوبی برخوردارند. به بیان دیگر بازار با آمدن گزارشات شش ماه شرکت ها ارزش واقعی سهام های هر گروه را به خوبی احساس خواهد کرد. لذا توصیه می شود از تصمیم های عجولانه خرید و فروش در بازار سرمایه و مخصوصا گروه فلزات اساسی جلوگیری شود.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده