تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۰۰
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۰۵۲۱
سرویس خبر : زمین شناسی
در بازدید صحرایی معاون عمرانی استانداری کرمان تاکید شد

ضرورت مطالعات تکمیلی برای شناسایی موقعیت مکانی دقیق گسل‌های فعال

می‌متالز - دکتر سید مصطفی آیت‌­اللهی موسوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان به همراه مجید سعیدی مدیرکل مدیریت بحران این استان از گسل‌های فعال پیرامون شهر کرمان بازدید کردند.
ضرورت مطالعات تکمیلی برای شناسایی موقعیت مکانی دقیق گسل‌های فعال

به گزارش می‌متالز به نقل از اداره‌ کل کرمان، در این بازدید  مهندس رشیدی مدیرکل زمین­شناسی و اکتشافات‌معدنی کرمان و مهندس درزاده رئیس اداره مخاطرات این اداره‌کل ضمن ارائه توضیحات درباره مطالعات لرزه­‌زمین‌­ساخت انجام شده در این گستره، چندین سایت شاخص دارای ویژگی­ گسل‌­های فعال را معرفی کردند.

در این برنامه صحرایی شواهد تشخیص گسل‌های فعال لرزه­‌زا بیان و از چندین گسل فعال اطراف کرمان بازدید و این شواهد با گسل­‌های  مذکور تطبیق داده شد.

در ادامه بازدید شواهد گسلش در امتداد گسل کوهبنان بازدید شد و خصوصیات مورفورلوژیکی شواهد صحرایی و خصوصیات لرزه‌خیزی این گسل و تاثیر مستقیم فعالیت این گسل بر روی شهر کرمان مورد ارزیابی قرار گرفت و ضرورت مطالعات تکمیلی جهت شناسایی موقعیت مکانی دقیق گسل‌های فعال و پیگیری مطالعات جامع و دقیق لرزه­زمین­ساخت منطقه، جهت کسب آگاهی بیش از پیش از رفتار لرزه­خیزی منطقه به منظور بهره­‌گیری در مدیریت بحران­‌های احتمالی و به حداقل رساندن آسیب­ به منابع انسانی و اقتصادی مورد تاکید قرار گرفت.

بر اساس این گزارش،  معاون عمرانی استاندار کرمان در جریان بازدید میدانی از وضعیت گسل‌های استان گفت: طرح‌های توسعه شهری و روستایی باید براساس ملاحظات و اطلاعات زمین‌شناسی اجرا شوند.

وی با اشاره به لرزه‌خیزی استان عنوان کرد: لازم است تا در جانمایی و احداث کارخانجات، تاسیسات و یا طرح‌های توسعه شهری و روستایی، ملاحظات و اطلاعات زمین‌شناسی لحاظ شود.

این مقام مسئول وجود گسل‌های متعدد در استان و فعال بودن برخی از آنها را یادآور شد و بیان داشت: اجرای پروژه‌های تحقیقاتی از سوی سازمان زمین‌شناسی استان در راستای شناسایی و میزان فعالیت گسل‌ها از الزامات است تا به دنبال آن با انجام اقدامات کارشناسی و عمرانی در طرح‌های توسعه‌ای از میزان خسارت ناشی از زلزله در سطح استان کاسته شود.

معاون عمرانی استاندار کرمان گفت: انجام هزینه در حوزه طرح‌های تحقیقاتی با توجه به وضعیت لرزه‌خیزی استان کرمان در حال حاضر به مراتب هزینه کمتری را نسبت زمان بروز حادثه و خسارت‌های به وجود آمده خواهد داشت.

عناوین برگزیده