تاریخ: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۴
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۰۶۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بیرلا کاپر؛ مجتمع ذوب و پالایش مس در هند

تنوع محصولات مجتمع ذوب و پالایش مس بیرلا

می متالز - فعالیت‌های بخش مس شرکت هندالکو توسط شرکت بیرلا کاپر انجام می‌شود. بیرلا کاپر دارنده مجتمع بزرگ ذوب و پالایش مس واقع در شهر داهج از ایالت گُجَرات کشور هند است.
تنوع محصولات مجتمع ذوب و پالایش مس بیرلا

به گزارش می متالز، این مجتمع با سرمایه‌گذاری 25 میلیارد روپیه (معادل 2.364 میلیون دلار) در سال 1998 احداث و راه‌اندازی شده که تولیدکننده کالاهای مسی و محصولات جانبی آن است. ابتدا این واحد ذوب با تکنولوژی فلش شرکت اتوتک با ظرفیت سالانه 100 هزار تن راه‌اندازی شد؛ اما طی سال‌های پس از آن به ترتیب 2 کوره ذوب آسملت و یک خط تولید میتسوبیشی نیز به آن افزوده شد. نهایتا، ظرفیت تولید کاتد مس این مجتمع بزرگ ذوب و پالایش، به سالانه 500 هزار تن رسیده است.

از دارایی‌های بیرلا کاپر علاوه بر خط ذوب و پالایش مس، می‌توان به یک واحد ریخته‌گری پیوسته مفتول مسی با ظرفیت سالانه 120 هزار تن، 3 واحد تولید اسید سولفوریک با ظرفیت سالانه یک میلیون و 470 هزار تن، یک واحد تولید اسید فسفریک با ظرفیت سالانه 180 هزار تن و نهایتا یک واحد تولید دی‌آموینیوم فسفات با ظرفیت سالانه 400 هزار تن اشاره کرد. علاوه بر واحدهای تولیدکننده محصول، بیرلا کاپر، به منظور تامین انرژی برق مورد نیاز خود، دارای یک واحد نیروگاهی است که ظرفیتی حدود 67.35 مگاوات دارد. این نیروگاه با ترکیبی از سوخت زغال‌سنگی و حرارت اتلافی بویلرها فعالیت می‌کند.

واحد اکسیژن این مجموعه نیز ظرفیت تولید روزانه 2،194 تن اکسیژن با خلوص 95 درصد دارد که در صورت تولید مازاد تقاضای داخلی شرکت، اکسیژن و نیتروژن مایع این واحد در بازار به فروش می‌رسد. با توجه به موقعیت جغرافیایی مجتمع بزرگ ذوب و پالایش بیرلا کاپر در بخش غربی هند و نزدیکی خلیج کامبای (خامبات) و مراودات تجاری این شرکت با بازارهای بین‌المللی جهت خرید ماده اولیه و فروش محصولات خود، این شرکت دارای یک اسکله با امکان پهلو گرفتن کشتی به مجموع وزن مرده 70 هزار تن و بارگیری و تخلیه سالانه حدود 5.4 میلیون تن محموله جامد شامل کنسانتره مس، سنگ فسفات، زغال‌سنگ و محموله مایع مانند اسید فسفریک و آمونیاک را فراهم می‌سازد.

به‌طور کلی، سبد محصولات شرکت بیرلا کاپر را می‌توان به 2 دسته محصولات اصلی و جانبی تقسیم‌بندی کرد. سبد محصولات اصلی متشکل از کاتد، مفتول مسی با قطرهای 8، 11، 12.5، 16 و 19 میلی‌متر است. سبد محصولات جانبی این شرکت هندی نیز شامل فلزات گران‌بها نظیر طلا، نقره و سلنیوم، اسید سولفوریک، اسید فسفریک، دی‌آمونیوم فسفات و سایر کودهای فسفاته می‌شود که حاکی از استراتژی موثر این شرکت برای تولید محصولات جانبی با ارزش افزوده بالا به منظور مقابله با سودآوری پایین ذوب و پالایش مس است. نمودار 1، آمار تولید کاتد مس این شرکت و سهم آن از کل تولید مس هند را برای سال‌های 2010 تا 2017 نشان می‌دهد.

همانطور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود، تولید کاتد مس این شرکت در سال‌های 2010 تا 2014 در سطح ثابتی قرار داشت در حالی که در سال‌های 2015 و 2016 به میزان 17 درصد افزایش یافت. با توجه به حجم تولید مس، بیرلا کاپر بزرگترین تولیدکننده مس تصفیه شده در هند است؛ چرا که به‌طور متوسط طی سال‌های 2011 تا 2017، حدود نیمی از تولید کاتد مس هند را عرضه کرده است. با توجه به نمودار 1، میزان تولید کاتد مس بیرلا کاپر در سال 2017، افت سالانه حدودا 3 درصدی داشت که علت اصلی کاهش حجم تولید این مجموعه در پی اجرای فعالیت‌های تعمیر و نگهداری در واحدهای ذوب بود.

عناوین برگزیده