تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۲۳
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۰۷۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد؛

درس‌هایی که بازار منفی به سهامداران داد

می متالز - باغانی: برگشت بازار سهام نشان داد که بورس تهران در مقطع فعلی هرچند همچنان درگیر رفتارهای توده‌وار اغلب سهامداران است، اما در نهایت راه خود را می‌رود.
درس‌هایی که بازار منفی به سهامداران داد

به گزارش می متالز، علیرضا باغانی، کارشناس بازارسرمایه به دنبال بازگشت تعادل به بازارسرمایه پس از فراز و نشیب‌های اخیر گفت: از روز گذشته، معاملات بازار سهام به گردونه تعادل بازگشته و امید و منطق بر بورس تهران حاکم شده است.

او معتقد است: نتیجه رفتارهای توده‌وار سهامداران سبب شد تا بورس تهران از دهم مهر تا یکشنبه گذشته حدود 20 هزار واحد سقوط را تجربه کند و چیزی در حدود 10 درصد از ارزش بازار سهام و یا به تعبیری واضح‌تر از دارایی‌های سهامداران کاسته شود. اما روز گذشته بازار سهام 25 هزار میلیارد تومان از دارایی‌های از دست رفته سهامداران را برگرداند و امروز نیز تا به این لحظه تعادل پایداری در بازار سرمایه حکمفرما شده است.

باغانی اضافه کرد: بازار‌سرمایه از دهم مهرماه وارد یک فاز نزولی آزار‌دهنده (شبیه به بازی دومینو) شده بود، به طوریکه سهامداران  ظرف یک روز بدون دلیل خاصی با چکاندن ماشه فروش سهام می‌خواستند فقط سهام خود را به ریال تبدیل کنند. برای آن‌ها فرقی نداشت که چه سهمی (با بنیاد یا بدون بنیاد) دارند؛ آن‌ها فروشنده بودند، بدون این که دلیل منطقی برای رفتارهای خود داشته باشند.

این کارشناس بازارسرمایه توضیح داد: سقوط عجیب شاخص در میانه مهر ماه که روزهای پراسترسی را برای سهامداران رقم زد (البته قربانیان خاموشی هم داشت)، برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به فروش گسترده سهام متهم کرد؛ عده‌ای دیگر هم بورس را بستر جدیدی برای تقابل جناح‌های سیاسی دانستند و در این جریان، مخالفان دولت به فروشنده سهام پرداختند. البته، برخی دیگر هم سقوط بازار را ناشی از استراتژی دولت برای از بین بردن نقدینگی عنوان می‌کردند. در این میان منطقی‌ترین دلیلی که عنوان می‌شد، رفتار توده‌وار سهامداران به عنوان یک عارضه همیشگی و نداشتن عمق کافی بازار سرمایه بود.

او افزود: روزهای سخت بازار سپری شد و بازندگان آن روزها فروشندگانی بودند، که بی‌پروا سهم می‌فروختند. آن‌هایی که برای رفتار هیجانی خود و کاهش ارزش بازار سهام به دنبال قربانی بودند، آن‌ها که سبب شدند تا بورسی که شاید فقط نیاز به یک استراحت کوتاه و نفس‌گیری داشت، بترسد.

باغانی تصریح کرد: برگشت بازارسهام نشان داد که بورس تهران در مقطع فعلی هرچند همچنان درگیر رفتارهای توده‌وار اغلب سهامداران است، اما در نهایت راه خود را می‌رود. بورس در گذر از رخدادهای هفته گذشته که حتی سبب شد از نهادهای امنیتی خواسته شود تا دلیل سقوط آن را بررسی کنند، سرانجام راه تعادل را در پیش گرفت تا این نکته مهم را بازگو کند که تنها طرفدار منطق است. بازار با زبان اعداد و ارقام به سهامداران گفت: منطقی باشید، آن هم در این اوضاع و احوال اقتصادی که متغیرهای اثرگذار به طور دائم در حال تغییر است. از هیجان دوری کنید، نه هیجانی بخرید و نه هیجانی بفروشید، روی خط تعادل حرکت کنید. در نهایت کسانی در بورس برنده هستند که ماندگارند و وفادار. بورس ریسک‌های خاص خودش را دارد و برای هر فراز و فرود آن دنبال متولی یا مقصر اصلی نباشید.

عناوین برگزیده