تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۱۲
بازدید: ۵۸۳
کد خبر: ۲۰۷۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر بازار و کارشناس فنی معدن و صنایع معدنی بررسی کرد

مروری بر گستره اخبار حوزه ارز تا پایان سال 97

می متالز - در ادامه سال پیشرو، به لحاظ قدرت تاثیرگذاری، احتمالا اخبار مثبت بیشتر از اخبار منفی بر بازار غلبه خواهد داشت که در ادامه به آن پرداخته می شود.
مروری بر گستره اخبار حوزه ارز تا پایان سال 97

یادداشتی اختصاصی از سیدمصطفی سبزواری، تحلیلگر بازار و کارشناس فنی معدن و صنایع معدنی به پایگاه خبری «می متالز» رسید که شما را به خواندن آن دعوت می کنم:

 اخبار منفی: در خصوص تاثیرگذاری بر قیمت ارز، اخبار منفی عمدتا اخبار سوخته و تکراری و یا از همین دسته جدید «انتشار لیست شرکتهای جدید ایرانی مشمول تحریم» است و خبر تازه‌ای وجود ندارد.
تنها جهت یادآوری: همین حالا ژاپن و کره جنوبی واردات نفت از ایران را قطع کرده اند و ترکیه، هند و اروپا هم به شدت کاهش داشته اند. انتقال ارز از امارات و سایر کشورها با مشکلات زیادی همراه است و حجم نقل و انتقالات کاهش یافته است، تقریبا همه شرکت های بزرگ خارجی درگیر در تولید، توسعه و ارائه خدمات در کشور، از ایران خارج شده اند. کشتیرانی و حمل دریایی، فلزات، خودرو، طلا، نفت، پتروشیمی، ریال، دلار و مراودات بانکی و ... مشمول تحریم های اولیه و ثانویه است... به قول دوستان از سیاهی بالاتر که دیگر رنگی نیست!  و اثرات تحریمهای ماه نوامبر پیش خور شده است. در عین حال همیشه احتمال بروز اخبار جدید و منفی وجود دارد مثل:

  • عدم تصویب لوایح مربوط به FATF در شورای نگهبان و مجمع تشخیص (در صورت ارجاع). در صورت عدم تصویب انتظار افزایش قیمت ها وجود دارد، اما با توجه به عواقب وخیم تاثیرات این مسئله، احتمال تصویب بالاتر است.
  •  کاهش خرید نفت ایران توسط چین. هر چند این مساله بعید به نظر می رسد و با توجه به موضع گیری این کشور در جنگ تجاری و مساله برجام در مقابل ایالات متحده، احتمال افزایش حجم خرید این کشور حتی بالاتر است.
  • حملات تروریستی بیشتر به اماکن دیپلماتیک ایران در خارج از کشور ...
  •  اقدامات احتمالی جدید کار گروه ویژه ایران در ایالات متحده

 و اخباری از این دست...

اما اخبار مثبت می تواند نقشی اساسی در کاهش حباب نرخ ارز بازی کند. جهت یادآوری، تراز ارزی کشور در سال جاری بدلیل افزایش چشمگیر قیمت نفت و میعانات و محصولات پتروشیمی ((با وجود کاهش حجم صادرات نفت))  همچنان مثبت به نظر می رسد. در ادامه، از این قبیل اخبار مثبت شاید: 

  •  تصویب FATF در شورای نگهبان
  •  افزایش نرخ سود سپرده های بانکی
  •  اعلام و آغاز به کار خطوط مالی مستقل از دلار از سوی اروپا که یکی از مهمترین موارد احتمالی می باشد.
  •  افزایش حجم خرید نفت هند از ایران نسبت به احجام اعلامی در گذشته. (هند، ترکیه و بسیاری دیگر از کشورهای در حال توسعه و در عین حال واردکننده انرژی، در سال جاری با کاهش شدید ارزش پول ملی و در مقابل افزایش شدید قیمت نفت مواجه گشته اند که مصرف کننده نهایی را تحت تاثیر قرار داده است. ارائه تخفیف های جذاب از سوی ایران و ذات یک جانبه بودن تحریم ها که دست این کشورها را در دعاوی بین‌المللی بازتر از گذشته خواهد گذاشت و احتمال مستثنی شدن آنها از سوی آمریکا در وارد کردن نفت ایران، همگی دلایلی برای اقدام این کشورها علی الخصوص هند و ترکیه در افزایش خرید نفت از ایران خواهد بود.
  • افزایش بیشتر قیمت نفت و در ادامه سایر کامودیتی ها
  •  برنده شدن دموکرات‌ها در انتخابات کنگره و سنا در ماه نوامبر. در صورت پیروزی جمهوری خواهان اوضاع مثل گذشته باقی خواهد ماند، چرا که همین حالا اکثریت با جمهوری خواهان است، اما پیروزی دموکرات ها اثرات روانی مثبتی در پیش خواهد داشت.

و انشالا اخبار مثبت دیگری از این دست 

در مورد قیمت ارز، به لحاظ بنیادی و اعتقاد شخصی، قیمت ارز و طلا در این محدوده قیمتی (14 تومان) دارای حباب است و از اینجا به بعد، احتمال میانگین منفی در بلندمدت بیشتر از میانگین مثبت نوسانات است و انشالا قیمت ارز کاهش خواهد داشت.

 در خصوص بازار سهام باید متذکر شد که در در هر دو سناریو یعنی افزایش قیمت ارز و یا کاهش آن به محدوده قیمت های دلار نیمایی بدلیل اخبار مثبت سیاسی، شاخص کل روند مثبتی را تا پایان سال پیش رو خواهد داشت که با پیشروی گروه های معدنی، فلزی، پتروشیمی، پالایشی، سرمایه‌گذاری و ... که همگی وزن زیادی در تاثیرگذاری بر شاخص کل دارند، همراه خواهد بود. این گروه ها در حال حاضر با دلار نیمایی انطباق داشته و کاهش قیمت ارز به این محدوده عملا تاثیری بر روند سوددهی آنها نخواهد داشت.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده