تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۹
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۰۷۲۵
سرویس خبر : محیط زیست

گام بلند ذوب آهن اصفهان در مسیر اقتصاد سبز

می متالز - صنعتگران ذوب آهن اصفهان با طراحی و ساخت در‌های فلاکسیبل سلول‌های باتری‌های کک سازی گامی بلند در مسیر اقتصاد سبز برداشتند.
گام بلند ذوب آهن اصفهان در مسیر اقتصاد سبز

به گزارش می متالز، از نخستین نشست جهانی انسان و محیط زیست 46سالی می گذرد اما طرح آغازین اقتصاد سبز از برنامه جامع محیط‌زیست سازمان ملل در سال2008 نشات گرفته و حالا جهانیان با پی بردن بیش از پیش به اهمیت حفظ محیط زیست و حذف آلاینده ها تا سال2030 کاهش گازهای گلخانه ای را مبنا قرار داده اند.
در ایران هم اقتصاد سبز راهی برای دستیابی به توسعه پایدار مطرح شده است، موضوعی که در اصل50 قانون اساسی، سند چشم انداز توسعه کشور، سیاست های کلی محیط زیست ابلاغیه رهبر معظم انقلاب و پیش نویس برنامه ششم توسعه (1396-1400)، مورد توجه قرار گرفته است.
اولویت بخشی به اقتصاد سبز در اصفهان هم که بیش از هشت هزار و 600واحد صنعتی دارد ضرورتی اجتناب ناپذیر است و حالا شرکت ذوب آهن اصفهان نخستین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی کشور و کک سازی خاورمیانه با بومی سازی فناوری جدید در واحد کک سازی گامی محکم در مسیر اقتصاد سبز و ارتقای شرایط زیست محیطی برداشته است. 

بومی سازی فناوری کک سازی

تلاشگران ذوب آهن اصفهان برای نخستین بار در کشور موفق شدند درهای فلاکسیبل سلول های باتری های کک سازی را طراحی و فناوری ساخت این درها را بومی سازی کنند.
مدیر تولیدات کک و مواد شیمیایی ذوب آهن معتقد است طراحی این درها کمکی بزرگ به حذف آلاینده های زیست محیطی می کند.
مهندس رضوانیــان می گوید: فناوری ساخت این درها پیش از این در انحصار چند کشور از جمله آلمان و چین بود و حالا متخصصان ذوب آهنی، پس از یک سال فعالیت تحقیقاتی، آن را طراحی کرده و ساخته اند.
وی اضافه می کند: با این فناوری علاوه بر کاهش آلودگی، کیفیت این محصول افزایش می یابد.
سرپرست دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی هم از جزییات این فناوری می گوید: جنس این درها از «سی جی جی» و وزنشان دو ونیم تن است و 300نیوتن بر میلیمتر مربع استحکام کششی دارد.
مهدی ظرافتی می افزاید: هر کدام از این درها از حدود هزار قطعه از جمله قطعات ریخته گری، اسـکلت فلزی و مکانیکی تشکیل شده است.
مهندس مهرداد صابر کارشـناس طراحی دفتر فنی مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی نیز، جلوگیری از شکستن درهای سـلول های باتری، عدم خسارت به ماشین آلات باتری کک سازی، جلوگیری از ریزش قطران از اطراف درها، تسهیل در تعمیر و نگهداری درهای موجود و کاهش تنش های حرارتی را از مزایای اجرای این طرح عنوان می کند و می گوید: ساخت این درها، در مدیریت کارگاه های ساخت و تولید در کارگاه ماشین کاری و عملیات حرارتی آغاز شده است.
مهندس رسول مقدس سرپرست این کارگاه هم اجرای طرح جدید درهای فلاکسیبل را در راستای برای بهینه سازی شرایط زیست محیطی و جلوگیری از نشت گازهای باتری های کک سازی می داند که در این کارگاه ابتدا عملیات ریخته گری و ماشین کاری اجرا و سپس قطعات مونتاژ می شود.

واحد کک سازی ذوب آهن در ایستگاه اقتصاد سبز

کک، ماده احیا کننده سنگ آهن و جزو صنایع استراتژیک در دنیا است که قطران، بنزن و گوگرد جامد از مواد ارزشمند پخت کک از ذغال سنگ اند؛ در فرآیند تولید کک هم زغال سنگ که استحکام کم و مواد فرار زیادی دارد در محیط بسته و به دور از اکسیژن با حرارت دادن به کک و گاز کک تبدیل می‌شود.
در شرکت ذوب آهن اصفهان هم یک میلیون و 200هزار تن کک سالانه تولید می شود که به گفته مدیر تولیدات کک و شیمیایی ذوب با به روز رســانی تجهیزات باتری ها در این واحد، علاوه بر حذف آلاینده های زیست محیطی، کیفیت این محصول افزایش می یابد.
اما همین واحد کک سازی مهمترین بخش آلایندگی شرکت ذوب آهن است که مقدس سرپرست کارگاه های ساخت و تولید درهای فلکسیبل سلول های باتری های کک سازی با اشاره به فرایند تولید کک با کمک این فناوری و نقش محیط زیستی آن می گوید: کک در سلول های کک سازی پخت می شود و این سلول ها از دو قسمت با درهای فلکسیبل که حالا در این شرکت بومی سازی شده بسته می شود تا از انتشار حجم گسترده گاز به خارج از محوطه جلوگیری شود.
حالا با دست یابی به این فناوری در این بخش مدیر تولیدات کک و شیمیایی ذوب آهن اصفهان از تعویض بیش از 150در فلکسیبل سلول های باتری خبر می دهد که علاوه بر ارزش زیست محیطی ساخت آن در ذوب آهن اصفهان از خروج هفت میلیون و 500هزار دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.
همچنین رضوانیان از طرح های دیگر این شرکت در مسیر اقتصاد سبز و از پیگیری جدی آلاینده های زیست محیطی در بخش کک سازی می گوید.

اقتصاد سبز نگاه پایدار به توسعه نسخه ای شفا بخش است که می تواند پیوند دائمی سبز صنعت و محیط زیست را به ارمغان آورد.         

 او علاوه بر ساخت درهای فلکسیبل سلول های باتری، سه طرح تنظیم رژیم هیدرولیکی و   گرمایی باتری، تعویض سیستم های تمیز کننده در سلول های باتری و تکمیل طرح های نیمه   تمام باتری کک سازی را در دستور کار ذوب آهن می داند تا این شرکت صنعتی که همواره به عنوان یک برند صنعتی در عرصه بین المللی مطرح است در زمینه حفاظت از محیط زیست نیز حرف جدیدی برای گفتن داشته و در این زمینه الگویی برای سایر صنایع در استان و کشور باشد و باز تاکید می شود که اقتصاد سبز با نگاه پایدار به توسعه نسخه ای شفا بخش است که می تواند پیوند دائمی سبز صنعت و محیط زیست را به ارمغان آورد.

عناوین برگزیده