تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۳۵
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۰۷۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
احمد خوروش، عضو هئیت مدیره انجمن تولید کنندگان فولاد ایران

تحریم "فولاد" بیش از آن که جنبه عملیاتی داشته باشد؛ تبلیغاتی است

می متالز - از زمان اشغال سفارت آمریکا در ایران، کشور ما همواره مورد تهاجم تهدیدات و تحریم‌های آمریکایی قرار داشت. بنابراین گفتنی است که تحریم‌های شب گذشته ایالات متحده آمریکا تازگی ندارد. همین عامل سبب شده طرف‌های آمریکایی، هیچ‌گاه با اقتصاد ایران همکاری و مراوده نداشته باشند.
تحریم "فولاد" بیش از آن که جنبه عملیاتی داشته باشد؛ تبلیغاتی است

در شرایط کنونی مسئله‌ای که از اهمیت بالایی برخوردار است، تصمیم اتحادیه اروپا برای چگونگی برقرار کردن مجاری مالی و اقتصادی با ایران است.

بنابراین این اتحادیه باید هرچه سریعتر تصمیمات خود را اتخاذ کند تا ایران بتواند برنامه‌های خود را برای دوران تحریم تدوین کند.

در تمامی این سال‌ها، کشور آمریکا تمامی ارکان کشور ما را از گذشته تحریم کرده بودند و مسئله جدیدی نیست. حال شاید بتوان گفت که برای قدرت نمایی اقدام به تحریم فولاد مبارکه اصفهان هم بکنند.

وی در ادامه افزود: به باور بنده به عنوان یک کارشناس و تولید کننده فولاد، این اقدام بیش از آنکه جنبه عملیاتی داشته باشد، از زوایای تبلیغاتی و نمایشی برخوردار است.

ما تا به امروز نه به آمریکا صادراتی داشتیم و نه این کشور با اقتصاد ایران فعالیت می‌کرد. درنتیجه مجددا باید به فعالان بازار این خاطر جمعی را داد که تحریم‌های یاد شده تاثیری بر شرکت ندارد و باید منتظر تصمیم نهایی اتحادیه اروپا شد.

وی با اشاره به اینکه فولاد مبارکه اصفهان طبق  اعلام خود این شرکت، در حدود 10 تا 15 درصد از محصولاتشان را صادر می کنند. اما برای فعالان صنعت فولاد به خوبی روشن نیست که ابعاد این تحریم‌ها به چه صورت خواهد بود!

وی در ادامه افزود: گفتنی است که بازارهای فولاد مبارکه اصفهان به بازارهای اروپایی و آسیای میانه ختم می‌شود.

ایالات متحده آمریکا در نیمه مرداد ماه سال جاری، فلزات ما را تحریم کرده بود، اما حالا با نیتی که مشخص نیست، اسم یک شرکت از صنعت فولاد ایران را آورده است.

وی در ادامه با مطرح کردن پرسش‌هایی افزود: با انجام تحریم شب گذشته آمریکا، این ذهنیت پیش می‌آید که با وجود تحریم فلزات در مرداد ماه، آیا از مواضع قبلی خود کوتاه آمده است؟ یا اینکه قصد بازی و جنگ روانی را با ایران دارد! در کل می‌توان گفت که معلوم نیست هدف این کشور از نام بردن فولاد مبارکه اصفهان چه بوده است؟

وی با اشاره به اینکه در مجموع باید گفت که تحریم‌های شب گذشته جای نگرانی ندارد، در خصوص میزان واردات مواد اولیه شرکت‌های فولادی به کشور عنوان کرد: صنعت فولاد ما برای تامین مواد اولیه مصرفی خود، نیاز چندانی به واردات ندارد. اینگونه می‌توان گفت که فولادی‌ها بالای 90 درصد از مواد اولیه خود را در داخل ایران تامین می‌کنند.

وی در ادامه افزود: اگر هم بتوان از مواد اولیه وارداتی و مجاری وابستگی به خارج از کشور نام برد، باید به الکترود، قطعات یدکی و نیز به دانش فنی اشاره کرد. بنابراین خوشبختانه ما از این جهت مشکلی نداریم.

عناوین برگزیده