تاریخ: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۲۹۶
کد خبر: ۲۰۷۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (سه‌شنبه 24 مهر)

تمایل حقیقی‌های بازار به خرید سهام پتروشیمی‌ها / سهامداران حقوقی سه‌شنبه چه کردند؟

می متالز - سهامداران خرد در دومین روز متوالی به روند خریدهای خود ادامه دادند و خالص تغییر مالکیت را به نام خود ثبت کردند. بر این اساس سه‌شنبه حدود 294 میلیون سهم به ارزش 56 میلیارد و 500 میلیون تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقیقی افزوده شد.
تمایل حقیقی‌های بازار به خرید سهام پتروشیمی‌ها / سهامداران حقوقی سه‌شنبه چه کردند؟

به گزارش می متالز، بیشترین خالص خرید توسط سهامداران خرد در نمادهای زیرمجموعه گروه محصولات شیمیایی به ثبت رسید. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در میان پتروشیمی‌ها به 22 میلیارد و 300 میلیون تومان رسید. در این میان پتروشیمی آبادان با عرضه سهم از سوی دو حقوقی مواجه شد. به‌طوری‌که 3میلیون سهم از سوی بیمه مرکزی ایران و یک میلیون سهم دیگر نیز توسط شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری به فروش رفت.

این روند عرضه‌ها در نماد «تاپیکو» با حجم به مراتب بالاتری ادامه یافت. بر این اساس شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین اقدام به واگذاری حدود 30میلیون سهم مزبور کرد.

الف) شرکت‌های خودرویی: گروه خودرو و ساخت قطعات نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت 14 میلیارد و 300 میلیون تومانی به نفع حقیقی‌ها بودند. در این میان لیدر گروه یعنی ایران‌خودرو با فروش 10میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری سمند و 3.5میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین روبرو شد.

در این میان شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین به عنوان سهامدار عمده در نماد سایپا نیز اقدام به واگذاری 50میلیون سهم کرد. نصیرماشین عرضه 300هزار سهم از سوی صندوق بازارگردانی سهم آشنایکم را تجربه کرد.

ب) شرکت‌های پالایشی: در میان نمادهای پالایشی نیز  پالایش نفت تهران از دیگر نمادهای بازار سهام بود که مورد توجه سهامداران حقوقی قرار گرفت. بر این اساس دیروز 12 میلیون و 200 هزار سهم «شتران» به ارزش 9 میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران حقوقی افزوده شد.

افزون بر این صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر به عنوان حقوقی فعال در نمادهای پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز اقدام به خرید در این نمادها کرد. بر این اساس در مجموع حدود 5میلیون سهم این دو پالایشی را به پرتفوی خود افزود.

همچنین در این روز پالایش نفت اصفهان شاهد خرید 1.2میلیون سهم از سوی گروه توسعه مالی مهرآیندگان بود.

نگاهی به دیگر جابه‌جایی‌ها

در صدر خرید معامله‌گران حقیقی، تمایل به جمع‌آوری سهام شرکت داده گستر عصر نوین قرار داشت. خالص خرید حقیقی‌ها در نماد مزبور به 37 میلیون و 600 هزار سهم به ارزش حدود 22 میلیارد و 350 میلیون تومان بالغ شد. در این میان 40میلیون سهم مزبور توسط بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه تمدن عرضه شد.

نماد معاملاتی گروه مپنا از دیگر نمادهای دیروز بورس تهران بود که مورد اقبال معامله‌گران خرد بازار قرار گرفت. به این ترتیب دیروز بیش از 20 میلیون و 70 هزار سهم «رمپنا» به ارزش 10 میلیارد و 800 میلیون تومان به پرتفوی حقیقی‌ها اضافه شد.  این نماد شاهد واگذاری 500هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان گروه مپنا بود.

در آنسوی بازار نماد معاملاتی شرکت توسعه معادن و فلزات شاهد جابه‌جایی 16 میلیون و 700 هزار سهم خود به ارزش 9 میلیارد و 100 میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بود. این نماد خرید 2میلیون سهم توسط حقوقی خود یعنی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین را تجربه کرد.

این در حالی است که کشتیرانی شاهد عرضه 5میلیون سهم از سوی شرکت بازسازی کوثرنبوت بود. فولاد کاوه جنوب کیش نیز دیگر نمادی بود که با عرضه 6میلیون سهم از سوی حقوقی خود یعنی شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثربهمن مواجه شد.

عناوین برگزیده