تاریخ: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۰۴
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۰۷۶۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (چهارشنبه 25 مهر)

عطش خرید « فولاد » توسط حقوقی‌های بازار/سهامداران خرد کدام سهم را خریدند؟

می متالز - بازیگران عمده معاملات روز چهارشنبه را با حمایت‌های گسترده به پایان بردند. به‌طوری‌که در این روز بیش از 150میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران حقوقی منتقل شد. به این ترتیب با احتساب خریدهای صورت گرفته در بازار امروز، خالص خرید بازیگران عمده در طول هفته به حدود 340میلیارد تومان رسید.
عطش خرید « فولاد » توسط حقوقی‌های بازار/سهامداران خرد کدام سهم را خریدند؟

به گزارش می متالز، جزئیات تغییر مالکیت‌های به ثبت رسیده در طول هفته بازار سهام نشان از آن دارد که در روز شنبه حدود 200میلیارد تومان نقدینگی به سبد سهامداران حقوقی منتقل شد. این روند در جریان معاملات روز یکشنبه با خالص خرید 120میلیارد تومانی معامله‌گران عمده ادامه یافت. اما در معاملات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه سهامداران خرد بازار توانستند تغییر مالکیت را به زمین بازی خود منتقل کنند. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این دو روز به حدود 130میلیارد تومان رسید.

همانطور که عنوان شد در آخرین روز کاری هفته نیز معامله‌گران عمده بار دیگر تغییر مالکیت را به پرتفوی خود منتقل کرده که با خالص خرید 150میلیارد تومانی همراه شد. به این ترتیب در مجموع هفته 340میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی جابجا شد.

نگاهی به تغییرمالکیت روز چهارشنبه

بررسی روند جابه‌جایی‌های صورت گرفته در بازار روز چهارشنبه نشان از آن دارد که فلزات اساسی بیشترین میزان جابه‌جایی را از سوی حقوقی‌های بازار تجربه کردند. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در این گروه به حدود 90میلیارد تومان رسید. در این میان خرید سهام فولاد مبارکه اصفهان در صدر جابه‌جایی‌ها قرار داشت . به‌طوری‌که بیش از 72میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌ها «فولاد» منتقل شد. در این میان موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان وعشایر به عنوان سهامدار 2درصدی «فولاد» ، اقدام به خرید 5میلیون سهم مزبور کرد.

همچنین در این روز سهامداران خرد بیشترین جابجایی را در نماد «های‌وب» داشتند که با خالص خرید 16میلیارد تومانی حقیقی‌ها دنبال شد. در این راستا حدود 40میلیون سهم توسط بازارگردان شرکت یعنی تامین سرمایه تمدن عرضه شد.

الف) فلزات اساسی: ملی مس ایران نیز از دیگر نمادهای فلزی بود که حجم قابل‌توجهی از خرید توسط حقوقی‌ها را تجربه کرد. به این ترتیب سهامداران عمده «فملی» خالص خرید بیش از 6میلیارد تومانی را در این نماد ثبت کردند. همچنین در این روز لوله ‌وماشین‌سازی ‌ایران‌ نیز ، خرید 200هزار سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران را تجربه کرد.این در حالی است که آلومراد با عرضه 150هزار سهم از سوی شرکت ارمغان تجارت مهرگان مواجه شد.

ب) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن به روند خریدهای خود در سهام بانک خاورمیانه ادامه داد و امروز نیز یک میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود. این حقوقی در مجموع هفته بیش از 6میلیون سهم «وخاور» را خریداری کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی پست بانک ایران نیز دیگر حقوقی فعال در نمادهای بانکی بود که در معاملات امروز اقدام به خرید 500هزار سهم «وپست» کرد.

اما روند خریدها در نماد بانک پارسیان با حمایت بیشتری ادامه یافت. در این روز سه سهامدار عمده شرکت به خریدهای سنگینی پرداختند. به‌طوری‌که 172 میلیون و 500هزار سهم مزبور از سوی شرکت پدیده آفرین شفق خریداری شد. گروه مالی بانک پارسیان و شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر نیز دو حقوقی دیگر «وپارس» بودند که هر کدام 10میلیون سهم این نماد بانکی را خریداری کردند.

گروه مالی سپهرصادرات نیز دیگر حقوقی فعال در این بازار بود که بیش از 25میلیون سهم بانک صادرات را در بازار امروز خریداری کرد.

این در حالی است که بانک ملت خرید و فروش‌هایی را از سوی سهامداران عمده تجربه کرد. در حالی 5میلیون سهم مزبور از سوی صندوق سرمایه‌گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی عرضه شد که در مقابل صندوق سرمایه‌گذاری بادرآمد ثابت کوثریکم حدود 800هزار سهم «وبملت» را خریداری کرد.

ج) گروه محصول‌های شیمیایی: در میان نمادهای این گروه نیز گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان شاهد خرید سهم از سوی دو سهامدار عمده بود. در این راستا 1.1میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد و 900هزار سهم از سوی شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی خریداری شد.

خرید اندک 130هزار سهم پتروشیمی فناوران توسط شرکت سرمایه‌گذاری نفت وگازوپتروشیمی تامین از دیگر تقاضاهای صورت گرفته در این بازار بود.

این در حالی است که پتروشیمی آبادان شاهد عرضه 4.5میلیون سهم توسط شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری بود. این حقوقی در معاملات روز سه‌شنبه نیز یک میلیون سهم «شپترو» را عرضه کرده بود.

عناوین برگزیده